Citat:
Ursprungligen postat av
rammakaren
Det stämmer.
Det var framför allt V65, som det hette från början, som gjorde att det blev så. Travet fick ensam ett stort spel med rikssänd TV-sändning mwedan galoppen hamnade i skugga fram till 1994 då man fick vara med på ett hört i TV.
När det sedan blev V75 och andra stora spelformer fick travet helt enkelt nätverkseffekt på hästspel. Travet hade stora potter att spela på och det drar nya spelare. Ännu mer omsättning lockar ännu mer pengar osv. Då är det svårt att konkurrera.
Sedan dess har galoppen berövats stora spelformer på alla dagar utom två (Svenskt Derby i juli och Stockholm Cup i september) så sporten och spelet har marginaliserats ännu mer.
Anade att v65 var inblandat, det var ju megastort redan redan när jag fick upp ögonen för hästar typ mitt 80-tal. Fanns väl ingenting alls inom galopp som ens påminde om v65 eller poolspel öht. Ingen av gubbarna som spelade som t.ex min morbror nämnde aldrig ens ordet galopp, det var bara trav trav trav.
Eller jo, morbror nämnde galopp en gång samtidigt som han gick i taket när hans spikade favorit galloperade i starten i första avdelningen