Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-31, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Vinteruppehållet har inget med underlaget att göra, det beror på ekonomin.
OK. Det enda galopp jag ser är Grand National eftersom jag bor nära. Men det blir bara färre lopp och hästar. Måste få svårt behålla hästägare om man håller upp i flera månader.
Citera
2024-12-31, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det stämmer.

Det var framför allt V65, som det hette från början, som gjorde att det blev så. Travet fick ensam ett stort spel med rikssänd TV-sändning mwedan galoppen hamnade i skugga fram till 1994 då man fick vara med på ett hört i TV.

När det sedan blev V75 och andra stora spelformer fick travet helt enkelt nätverkseffekt på hästspel. Travet hade stora potter att spela på och det drar nya spelare. Ännu mer omsättning lockar ännu mer pengar osv. Då är det svårt att konkurrera.

Sedan dess har galoppen berövats stora spelformer på alla dagar utom två (Svenskt Derby i juli och Stockholm Cup i september) så sporten och spelet har marginaliserats ännu mer.

Anade att v65 var inblandat, det var ju megastort redan redan när jag fick upp ögonen för hästar typ mitt 80-tal. Fanns väl ingenting alls inom galopp som ens påminde om v65 eller poolspel öht. Ingen av gubbarna som spelade som t.ex min morbror nämnde aldrig ens ordet galopp, det var bara trav trav trav.

Eller jo, morbror nämnde galopp en gång samtidigt som han gick i taket när hans spikade favorit galloperade i starten i första avdelningen
Citera
2024-12-31, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
OK. Det enda galopp jag ser är Grand National eftersom jag bor nära. Men det blir bara färre lopp och hästar. Måste få svårt behålla hästägare om man håller upp i flera månader.

Grand National-dagen på Strömsholm är en av årets höjdpunkter. Tråkigt att ATG slutat med spel till hinderlöpen.

Vinteruppehållet är snarare en effekt av minskat antal hästar än tvärtom. De sista åren var det bara en handfull tränare (och därmed ägare) som startade hästarunder vintergaloppen.
Citera
2024-12-31, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Anade att v65 var inblandat, det var ju megastort redan redan när jag fick upp ögonen för hästar typ mitt 80-tal. Fanns väl ingenting alls inom galopp som ens påminde om v65 eller poolspel öht. Ingen av gubbarna som spelade som t.ex min morbror nämnde aldrig ens ordet galopp, det var bara trav trav trav.

Eller jo, morbror nämnde galopp en gång samtidigt som han gick i taket när hans spikade favorit galloperade i starten i första avdelningen

Det var V5 som gällde och det kunde man bara spela på banan. Det var i och för sig mycket folk även på galoppbanorna på den tiden, men med så få banor var det förstås geografiskt begränsat, ännu mer så efter att Åby Galopp stängde 1978.
Citera
2024-12-31, 15:04
Medlem
Varför springer hästarna runt i en cirkel innan de startar?
Citera
2024-12-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Varför springer hästarna runt i en cirkel innan de startar?

Finns två startformer. Ena är auto med bil, andra är volt. Volt är den du menar med cirkel då de springer åt fel håll för att sedan vända, ösa på och starta.
Citera
2024-12-31, 15:58
Medlem
Citat:
Finns två startformer. Ena är auto med bil, andra är volt. Volt är den du menar med cirkel då de springer åt fel håll för att sedan vända, ösa på och starta.
Intressant. Är det inte bäst att starta med bil? Känns mest rättvist. Varför kör man inte alla starter med bil istället för volt?
Citera
2024-12-31, 17:58
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yourworstenemy
Ok åter till topic hur man spelar på hästar?
Svar, man låter bli att spela på hästar. I till exempel V75 så snor ATG 35% av potten, redan där så stannar den som har något innanför pannbenet och säger nej tack.
Dagens dubbel är väl 25%(?) som de snor från potten, ändå tror vissa pappskallar att de minsann ska gå plus i längden...
Vinnare och plats är 15% av potten som de snor? Men alla självutnämnda experter här tror förstås att de ska gå plus i längden på detta också...
https://www.aftonbladet.se/sportblad...m-102-miljoner

Är detta också hittepå?
Citera
2024-12-31, 21:00
Medlem
Yourworstenemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
https://www.aftonbladet.se/sportblad...m-102-miljoner

Är detta också hittepå?

Nej för du känner vinnaren personligen förstås?
Fantastiskt hur snabbt Trav365 fick tag på vinnaren, nästan så att han redan stod färdig och klar innan första loppet gick...
Citera
2025-01-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Intressant. Är det inte bäst att starta med bil? Känns mest rättvist. Varför kör man inte alla starter med bil istället för volt?

I voltstart kan hästarna få ett tillägg på 20 meter per x intjänade kronor. Blir precis som handikapp i golf för att jämna ut det. Det kanske är anledningen.

Personligen föredrar jag autostart med bil, så mycket som kan gå åt skogen i volten, som t.ex galopp.
Citera
2025-01-01, 16:05
Medlem
Citat:
I voltstart kan hästarna få ett tillägg på 20 meter per x intjänade kronor. Blir precis som handikapp i golf för att jämna ut det. Det kanske är anledningen.

Personligen föredrar jag autostart med bil, så mycket som kan gå åt skogen i volten, som t.ex galopp.

Tilläggen torde vara huvudanledningen till voltstart. Numera baseras det på intjänade pengar, men en gång i tiden fanns det sportchefer på travbanorna som kunde handicappa hästarna utifrån kapacitet. Vet inte om dagens sportchefer har den kunskapen nu för tiden. Det var intressanta lopp och egentligen rättvisare än när det baseras på insprungna pengar. Vad en häst tjänat i karriären säger ofta inget om aktuell kapacitet. Hästar som tjänat stora pengar som 2-4-åring kan till exempel ha svårt att hävda sig som äldre.

I galoppen är de flesta löp handicap och det gör det jämnt och spännande.

Förstår inte varför det försvann från travet.
Citera
2025-01-03, 20:02
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yourworstenemy
Nej för du känner vinnaren personligen förstås?
Fantastiskt hur snabbt Trav365 fick tag på vinnaren, nästan så att han redan stod färdig och klar innan första loppet gick...
Haha din jävla sopa.

Gå spela din punto banko istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in