Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-29, 19:44
Medlem
Hej,

Jag har fått problem med min nuvarande mediaomvandlare som sannolikt gått sönder i RJ45-porten. Jag har gjort en felanmälan hos Bahnhof, men har samtidigt en tanke på att skaffa en egen som passar mina behov bättre.

Eftersom jag vill ha Poe från omvandlaren till min första enhet funderar jag på att köpa en egen mediaomvandlare som har den funktionen. Skulle denna (https://www.direktronik.se/direktron...nCode=20101100 )Poe+ varianten) kunna fungera för ändåmålet? Finns det något säkert sätt att veta om den kommer vara kompatibel och fungera med Bahnhof villafiber utifrån den nuvarande mediaomvandlaren?

På baksidan av den nuvarande trasiga står det ”1000BASE-T to 1000BASE-X, RJ45 to SFP” och till utseende med portar så ser den ut som samma uppsättning som den jag länkat ovan.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Gustavsomfan 2024-12-29 kl. 19:47.
Citera
2024-12-29, 20:50
Medlem
EricBlairs avatar
Kan bli problem vid senare felsökning om din mediaomvandlare inte kan prata med nätägarens switch som den ansluts till. Din mediaomvandlare klarar isåfall inte att svara på frågor om signalnivå och annat som annars går att göra med fjärravläsning från driftcentral.

Dock lär själva trafiken fungera, tills det blir annat problem då.
Citera
2024-12-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Kan bli problem vid senare felsökning om din mediaomvandlare inte kan prata med nätägarens switch som den ansluts till. Din mediaomvandlare klarar isåfall inte att svara på frågor om signalnivå och annat som annars går att göra med fjärravläsning från driftcentral.

Dock lär själva trafiken fungera, tills det blir annat problem då.

Jag tänker att jag skulle spara den från Bahnhof också. Om det skulle bli problem kanske man kan koppla in den så kan de felsöka? Om de inte hittar något då kan jag kanske jag kan förutsätta att det skulle vara problem med min egna omvandlare? Tänker att om signalen är svag till min egna kanske den är det om jag kopplar in deras också?
Citera
2024-12-29, 21:07
Medlem
EricBlairs avatar
Det är oftast SFPn som går sönder, det är den som fibern går in i.

Det är antagligen inte Bahnhof som är nätägare. Det är ett stadsnät, Telia eller GlobalConnect som sitter på switchen.
Citera
2024-12-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Det är oftast SFPn som går sönder, det är den som fibern går in i.

Det är antagligen inte Bahnhof som är nätägare. Det är ett stadsnät, Telia eller GlobalConnect som sitter på switchen.

Men skulle det ändå vara gångbart som jag tänker? Att om det skulle bli något konstigt kan jag koppla in den som jag fått från Bahnhof och att de då kan felsöka tror du?
Citera
2024-12-29, 21:23
Medlem
EricBlairs avatar
Det borde fungera. Men om det t ex blir ett avbrott på fiberkabeln så kommer det ju inte finnas några sparade data och är fibern av så händer inget även om du kopplar i den gamla. Då kommer switchen säga att den inte får något svar och anta att din fiber inte är inkopplad, att din CPE saknar ström/trasig eller att det är fiberavbrott i mark.

Har du felanmält så kommer de att fixa det förr eller senare.
Citera
2024-12-29, 23:12
Medlem
Megaforces avatar
Du behöver veta vilken typ av fiber det är som går in i befintlig mediakonverter. Om den har lös SFP så kan man ta ur den och kika på modellbeteckningen. På jobbet använder vi i huvudsak fyra olika typer, Singlemod och multimod 1Gb samt några varianter på 10Gb för olika fiberlängder. I äldre fibernät med central kopplingspunkt i närheten kan det vara multimod-fiber, annars är singlemod vanligast
Citera
2024-12-30, 15:28
Medlem
Jag har jobbat som support på 2nd line hos en internetleverantör alldeles för länge. Ditt stadsnät/kommunikationsoperatör tillhandahåller fiberdosan, inte Bahnhof. Skulle förvåna mig väldigt mycket om de låter dig koppla in egen inköpt utrustning. I de flesta fall behöver även konvertern provisioneras, dvs taggas med rätt tjänst. Det går inte om inte stadsnät har "licensen" för din hårdvara. I princip så behöver den fiberkonverter som sitter installerad på en adress ligga korrekt provisionerad i systemen hos stadsnätet.
Citera
2024-12-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikohl
Jag har jobbat som support på 2nd line hos en internetleverantör alldeles för länge. Ditt stadsnät/kommunikationsoperatör tillhandahåller fiberdosan, inte Bahnhof. Skulle förvåna mig väldigt mycket om de låter dig koppla in egen inköpt utrustning. I de flesta fall behöver även konvertern provisioneras, dvs taggas med rätt tjänst. Det går inte om inte stadsnät har "licensen" för din hårdvara. I princip så behöver den fiberkonverter som sitter installerad på en adress ligga korrekt provisionerad i systemen hos stadsnätet.

Det är bara konverteraren som jag planerar att byta ut. I chatt med bahnhofs support så lät det som att annan utrustning än den som man får från dem (det står att konverteraren tillhör Bahnhof på den) kan fungera men att det kan försvåra framtida felsökning. Den andra dosan där fiber kommer in kommer jag aldrig att röra.
Men menar du att det skulle kunna uppstå problem även med konverteraren?
Citera
2024-12-30, 21:20
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavsomfan
Hej,

Jag har fått problem med min nuvarande mediaomvandlare som sannolikt gått sönder i RJ45-porten. Jag har gjort en felanmälan hos Bahnhof, men har samtidigt en tanke på att skaffa en egen som passar mina behov bättre.

Eftersom jag vill ha Poe från omvandlaren till min första enhet funderar jag på att köpa en egen mediaomvandlare som har den funktionen. Skulle denna (https://www.direktronik.se/direktron...nCode=20101100 )Poe+ varianten) kunna fungera för ändåmålet? Finns det något säkert sätt att veta om den kommer vara kompatibel och fungera med Bahnhof villafiber utifrån den nuvarande mediaomvandlaren?

På baksidan av den nuvarande trasiga står det ”1000BASE-T to 1000BASE-X, RJ45 to SFP” och till utseende med portar så ser den ut som samma uppsättning som den jag länkat ovan.

Tack på förhand!

Mitt fiber la av nyligen. Teknikern på plats hemma lokaliserade det 1500 meter bort där "switchen borde ligga". Samtidigt mätte han min omvandlare i boxen som gav lite för dålig signal och bytte den när han ändå var här. Sen fixade han vad som nu var fel i switchen och efter det är min lina snabbare än nånsin.

Be honom mäta omvandlaren. Det kan göra stor skillnad sen.
Citera
2024-12-30, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikohl

Bahonhof Villafiber är "eget" nät. Såklart ligger backbone hos nån annan fysisk nätägare, men där jag bor kunde vi byta från Telia Öppen Fiber till Bahnhof Villafiber. Sen har vi Bahnhof också som operatör.

Med fick vi en ny mediakonverter som ersätter telias och SFP som jag kopplade in i min Unifi Dream Machine Pro. Mediakonverten ligger kvar i sin låda.
Det funkar utmärkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in