Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-30, 10:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej absolut inte garanti för att den är bra för den är gjord i Tyskland. Däremot Kina är jag av egen erfarenhet av produktion där lite tveksam till. Deras livscykel ser inte ut som vår och det påverkar kvalitetstänket.
Exempel, vi här i Norden har avskrivning på maskiner och utrustning o produktion på 10 år och det vi väljer håller oftast betydligt längre. I Kina har man 5 år som avskrivningstid. Tog mig ett tag att fatta varför men deras tänk är inte samma som vårat. Därför intressant att se hur alla kinabilar ser ut när de är 10 år eller äldre.

Mahle, Bosch, SKF, ATE (bromsar) är några av de fabrikat jag föredrar.
Stor varumärken som inte vågar plocka in skit då deras varumärken skadas.

Volvo köper in delar till bakre skivbromsar från TRW och deras kvalitet är betydligt sämre än ATE och andra bra fabrikat.
TRW kommer från Storbritannien och köper aldrig sådan skit. Bromsskivorna krackelerar och är av undermåligt material, Bromsbeläggen håller skit. Men är Volvo Orginal.
Jag har haft trygghetsgaranti på några Volvo bilar och då ingår material i service till bromsar och de har fått byta skivor och belägg bak vart annat år.

Jag vet inte så mycket om fordonsindustrin, men en del om andra teknikområden.
Min (iofs ganska begränsade) erfarenhet när det gäller Kina är att
det finns egentligen varken någon nedre ELLER övre gräns
för kvaliten på saker producerade i Kina.
Många företag med huvudkontoren utanför Kina har både
konstruktion och produktion i Kina, utan att skylta med det.

Ungefär var femte människa är kines.
Genomsnitts-IQ i Kina ligger på femte plats i världen, och en bra bit över alla länder i
Europa och på den Amerikanska kontinenten.
Det finns massvis med duktiga kineser.

Kineserna gör en massa bra grejer.
OCH en imponerande mängd grejer som är rent skräp.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-12-30 kl. 10:58.
Citera
2024-12-30, 10:58
Medlem
Jan-As avatar
Förra året köpte jag en reservdel till min bil och passade på att köpa på mig 4 olika oljefilter av insatstyp. För att jämföra.
Alla fyra "märkesfilter".

Det filter med tveklöst tjockast papper och störst filterarea, fler veck.
Var Bosch. Fram, Mahle och det sista som jag inte mins just nu hade tunnare papper och glesare.

Det ger iaf mig en indikation.
Jag kommer bara köpa Bosch i fortsättningen.

Sedan så servar en vettig människa inte bilen med 2500-3000mil intervall utan max 1500.
Om man bryr sig om att motorn, kamkedja etc ska hålla i längden.
Citera
2024-12-30, 12:28
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs

Genomsnitts-IQ i Kina ligger på femte plats i världen, och en bra bit över alla länder i

Kan bara fylla i med att för ca 10 år sedan servade jag lantbruksmaskiner från en större tillverkare, europeisk! Och de flesta filter var märkt med ”made in china” var väldigt sällan strul med just filter.
Troligen var det beställt med en kvalitetsgräns och utprovat (i labb…)
Citera
2024-12-30, 13:17
Medlem
Zoiders avatar
De motorburna jänkarna är mer medvetna än oss på området, men även tillverkarna. Där har t.ex Wix filters ofta två eller tre modeller av ett oljefilter till populära motorer, Budget/OEM/Premium och då ofta märkta efter hur många "miles" de garanterar.

Men i vilket fall som helst, när jag köper filter till mina och bekantas fordon(servar mycket åt andra) så köper jag av leverantörer jag vet tillverkar/levererar åt OEM. MANN, Mahle, BOSCH, Valeo. De köper jag alltid av. Helst från den som har alla filter till bilen i fråga; kupé, motor, luft, bränsle, hydraul...

Mest Valeo faktiskt. Mahle har oftast kupéfiltren.
---------------
Som kuriosa, Lemförder tillverkar åt volvo länkage och upphängningsdetaljer. Skrattade lite gott när jag fick en spindelled till en volvo och man på leden kunde se dremelspår med topparna av V, O, L, V, O...

Förmodligen har de avtal med volvo att när de säljer delarna på eftermarknaden får inte volvos loga vara på så därför fräser de bort dem istället för att ha två gjutformar i fabriken för samma del.
Citera
2024-12-30, 13:21
Medlem
Zoiders avatar
Apropå Branding så kan man ibland se Wix kartonger på hyllan på Biltema, så jag gör antagandet att Biltema köper oljefilter från Wix men att ibland när lagrena är låga så måste Wix leverera i sin kartong.
Senast redigerad av Zoider 2024-12-30 kl. 13:24.
Citera
2024-12-30, 13:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs

Jag vet, har jobbat där och känner till hur det fungerar.
Men tog ett tag att fatta hur de tänker och agerar.
De är också väldigt duktiga på att få saker att se bra ut men kanske inte är det i själva verket.
Första gången jag var där är nu över 20 år sedan och mycket har förändrats.
Ett fantastiskt land med fantastisk befolkning.
GDPR är ett skämt om man ser till vad de registrerar av oss västerlänningar om vi ska få visum att resa dit.
Citera
2024-12-30, 13:38
Medlem
Paddan1000s avatar
Mann, Mahle och Bosch säljer givetvis bra filter, men priserna är därefter. Vad tycker ni om de mindre kända filtermärkena, så man vågar ge även dem en chans. Här är en lista i bokstavsordning på alla oljefiltermärken jag kan välja mellan till Volvo V70 på en viss sida som jag tänker handla från. Jag har suddat ut alla de "fina" filtermärkena och bara lämnat de udda och de som anses vara i budgetklassen, de som i första hand är kända för annat än filter eller har tveksamt rykte som Fram:

ALCO
ASHIKA
BLUE PRINT
CHAMPION
CoopersFiaam
DACO Germany
DAVID VASCO
DENCKERMANN
Dr!ve+
FEBI BILSTEIN
FILTRON
FRAM
HENGST FILTER
JAPANPARTS
JAPKO
JPN
KAMOKA
KOLBENSCHMIDT
KRAFT AUTOMOTIVE
MAPCO
MAXGEAR
MEYLE
MFILTER
PURRO
PZL Filters
SRLine
STELLOX
UFI
VALEO

Jag vet att vissa märken och därmed produkter är samma som Ashika/Japanparts samt Blue Print/Febi Bilstein (helt orelaterade till stötdämpartillverkaren Bilstein förutom att de separata företagsgrundarna på 1800-talet råkade dela samma efternamn), men jag håller dem ändå separerade i listan eftersom det är så produkterna säljs.

Här har jag separerat ut alla V70-filter som ser likadana ut från dessa budgetmärken. Visst är det samma filter, även om priset skiljer sig från 28,41 - 45,92 kr:
https://aeromotors.se/kataloog/searc..._query=1275810

Några kronor i detta fallet spelar kanske ingen roll, men som jag sade tidigare om mitt kupéfilter betalade jag nästan 100 kr mer för exakt samma filter när jag valde att få ett finare märke tryckt på filtret.

Favoriten Mann för 65,15 kr hittar jag också här för 19,90 kr under märket Stellox:

https://aeromotors.se/kataloog/searc..._query=1275811

Det enda filter jag egentligen hittar till V70 som ser unikt ut är det från ALCO för 49,65 kr:
https://aeromotors.se/kataloog/artic...57-alco-filter

Hur är ALCOs filter jämfört med andra?

Till min andra bil Citroen Xantia har jag dessutom dessa märken att välja på från samma sida. Åter igen har jag plockat bort alla de "fina" märkena. Till Citroenen är det burkfilter och inte insatsfilter som på V70 varför det inte går att inspektera filtermediet.

AUTOMEGA
COMLINE
FAST
JP GROUP
MAGNETI MARELLI
SCT - MANNOL
STARDAX
STELLANTIS

Kan jag få höra lite kommentarer om dessa märken ovan, från de som har testat dem. Själv har jag bara köpt filter från Blue Print (oljefilter och motorluftfilter) och Kamoka (kupéfilter) av dem och de fungerade väl bra, förutom att motorluftfiltret från Blueprint som var till en Nissan Micra släppte igenom döda insekter som jag hittade på motorsidan, men det kan ha berott på att luftfilterboxens plast inte slöt tätt eftersom samma problem upprepade sig med fler filter till den bilen. Det filtret (det röda) var likadant hos många märken och därmed inte specifikt för Blue Print, vilket ni kan se här hos Autodoc.

https://www.autodoc.se/blue-print/28...xoCYC8QAvD_BwE
Senast redigerad av Paddan1000 2024-12-30 kl. 13:51.
Citera
2024-12-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000

JAPANPARTS
MAXGEAR
MEYLE
VALEO

Dessa filter har jag använt utan problem. Köper konsekvent det billigaste, även RIDEX, biltema mm och har aldrig haft problem kopplade till dem. Rimligen rör det sig om ganska få fabriker som gör ett givet filter, sedan kan det säljas under ett dussintal olika namn.

Gått på nitlotter på budgetmärken vad gäller stötdämpare, bromssköldar, givare mm. Dock aldrig filter och remmar, premiumtillverkarna lever på folks nervositet. "Det skiljer ju inga stora summor så varför skulle man chansa?"

Min slutsats är att samtliga filter är tillräckligt bra, kanske man märker skillnad efter 40.000 mil med 3.000-mils serviceintervall.. Det har jag inte testat..
Citera
2024-12-30, 16:09
Medlem
Är det en vanlig bil så brukar filter tillverkare spela liten roll, vill man vara lite snällare mot sin motor kan man ta en med backventil som håller oljan uppe vid toppen men inget krav.

Jag har ett par bilar med lite bättre prestanda och turbo och där köper jag filter med backventil, märket spelar mindre roll.

Aygon som är brukis får billigaste möjliga.
Citera
2024-12-30, 17:03
Medlem
Korv-Bajss avatar
Det skiljer väl inte så många tior mellan ett billigt (och kanske dåligt) oljefilter,
och ett dyrt (och kanske bra) oljefilter.

Men när man byter oljefilter byter man väl normalt oljan också.
Och oljan kostar väl ofta nästan 10 gånger så mycket som filtret?

Priser och kvalitet på oljor skiljer ju också.
Ofta kan väl priset på (en och samma) olja skilja like mycket
som filtret kostar, beroende på var man köper oljan.

En annan aspekt är väl också hur lätt det är att byta filtret.
Ibland så kan ju filter vara svåra att få bort, och kräva lite våld, eller i alla fall kraft.
En del filter (även "kvalitetsmärken") är ju gjorda av så tunn plåt att
dom går sönder när man tar i lite, med en massa trassel som följd.
https://www.youtube.com/watch?v=9FkXOaPt57Q

(Så här brukar jag försöka undvika sådana problem:
  1. Som väl alla gör skruvar jag dit filtret lagom hårt för hand med inoljad gummipackning.
  2. Innan jag gör någonting annat vid oljebytet så gör jag rent, och vid behov avfettar, oljefiltret.
  3. Drar på mig ett par nya och definitivt INTE oljiga gummi-/nitril-handskar, för bra grepp.
  4. Sätter båda händerna runt filtret och kontrollerar att jag kan lossa det för hand.
  5. Om det inte går, vilket det nästan alltid gör, om man har gjort nummer 1 rätt, så ser jag till att jag har verktyg för planer B, C, D, E och F tillgängliga.
)
Senast redigerad av Korv-Bajs 2024-12-30 kl. 17:46.
Citera
2024-12-30, 19:21
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ett bra alternativ är att köpa Bosch filter.
De tillverkar inga själva utan köper från andra tillverkare och då efter rätt tuffa krav då de inte vil riskera att varumärket skadas av dåliga produkter.

"Branding" kallas det när när ett känt varumärke köper produkter och får sitt varumärke på förpackning och produkt.

Ett exempel är Volvo reservdelar där "originaldelar" tillverkas av någon stor tillverkare som märker produkter med namnet "Volvo" och packar i blå kartonger.
Exempelvis bromsbelägg bak där jag köpte nya på Volvo i blå kartong och bromsbeläggen var märkta "Volvo" men även "TRW" vilken är en stor tillverkare av bromsdelar.

Jag själv köper gärna Mahle filter till min bil då de är av ett stort företag som tillverkar en del filter själva men vissa köps brandade och då efter deras tuffa krav då de inte vill skita ner varumärket liknande Bosch.

Jag köper filter osv av enbart Bosch.
Är de bäst? Det vet jag inte.
Men det bör iallafall vara av tillräcklig kvalitet och priset är även det helt OK.
Citera
2024-12-30, 21:12
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag håller på att beställa filter till 3 olika bilar. Jag har precis servat dem, så beställningen gäller till nästa års service. Jag har därför ingen brådska med att få iväg beställningen och jag behöver också komma upp i det belopp som ger mig gratis frakt. Tyvärr har ingenting dyrt gått sönder på bilarna och kamrem och liknande är nyligen bytta, så det är mest filter, lampor, vindrutetorkare och sådant som jag kan dryga ut beställningen med.

Jag försöker beställa filter av så udda tillverkare som möjligt, även om jag tar det billigaste alternativet när det är uppenbart att alla filter är samma. Vad tycks om den här selektionen av tillverkare, där Mann finns där som ett dyrt märkesfilter som jag beställer som referens:

Mann
Kolbenschmidt
Stellox
Aster
Hengst
Blue Print
Maxgear
Alco
CoopersFiaam

Någon mer tillverkare på den tidigare listan vars varumärke inte känns förtroendegivande så jag kan testköpa det?

EDIT: Jag var bara tvungen att lägga till ett V70-oljefilter från DR!VE+ trots att det börjar bli för många filter nu till den bilen. Jag ser inte ens vad produktbilden föreställer, så det blir spännande att se vad man kommer få:
https://aeromotors.se/kataloog/artic...10110065-dr-ve
Senast redigerad av Paddan1000 2024-12-30 kl. 21:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in