Inspirerande läsning av nerdnerd! Liknande tankar tänker jag varje dag. Otroligt att jag får finnas till och leva det här märkliga livet som en homo sapiens bland er andra. Få vandra omkring och upptäcka planeten och njuta av mitt liv under 70 år med vetskapen om att det med stor sannolikhet sker på en oändlig tidslinje. Just NU befinner jag mig LEVANDE och medveten dessa 70 år på den eviga tidslinjen. Har så svårt att ta in det! Kommer aldrig kunna greppa att jag lever. Just nu, i evigheten.
Ok... vårt big bang sker, i eller inte i något existerande spelar ingen roll. Expansion sker och vår del av universum utvecklas. Bara det är fantastiskt på orimliga nivåer, hur något så grundläggande nödvändigt för våra existenser överhuvudtaget kan ske med sån precision och med såna exakta förutsättningar, egenskaper och resultat som är exakt vad våra existenser behöver. Men sen ovanpå det råkar det bildas GASMOLN som är precis det som behövs, och i den här nybildade verkligheten råkar det finnas möjligheter för solar att utvecklas, helt makalöst att just SOLAR är det som främst kan bildas i gasen när just solar är vad som främst behövs i bildandet av livsavgörande planeter.
Triljarder solar kan bildas bäst de vill utan att vi hade blivit till - utan det är just vår exakta sol som behöver bildas vid rätt tidpunkt i just vår specifika del av galaxarmen för att vi ska kunna bli till - och ja.... just det händer. Hade vår sol haft en enstaka procent lägre eller högre densitet, eller en antydan till annan typ av rotation, så hade varken jorden i dess nuvarande form eller vi existerat idag. Givetvis är vi alla dagligen tacksamma för just den där extra procenten, eller hur? Och för vårt gasmoln?
Utöver solen behövde vi även en stenplanet med vatten, mark under fötterna, och ett magnetfält med exakta förhållanden, och rörelser från tektoniska plattor så att de kan förändras på så sätt att utvecklingen av jordens alla arter kan ske... och mycket riktigt, det är precis vad som bildas, i självaste guldlockzonen runt vår sol vid exakt rätt tillfälle. Arter bildas, dör ut och nya kom till om och om igen, steg för steg gjordes plats för homo sapiens och våra närliggande förfäder, t om. med oväntad hjälp av förutsättningar från andra delar av universum för att få matematiken att gå ihop - en asteroid med exakt utgångsvinkel, densitet och nedslagsplats som utraderade möjligheten för reptiler att fortsättningsvis härska över vår planet. Plötsligt stod våra förfäder där med trevligare förutsättningar för sina släktträd att frodas i mer harmoni.
Förutsättningar levererade framför ögonen på oss i overklig samordning och med precision på alla nivåer - tid, plats och kombination av korsande händelseförlopp som behövt ske exakt som de gjorde, till punkt och pricka.
Sen går folk omkring och är häpna över hur vissa blir troende. Själv har jag full förståelse till att såna snedsteg sker med de här närmast magiska egenskaperna omkring oss.
Men med det sagt, vi lever knappast i något paradis där vi bara rakt av kan känna glädje och njutning. Livet har alltid en viss del negativitet att bjuda på som det är både svårt och omöjligt att blunda inför. Sånt är livet. Men vad vi kan göra är att ta vara på den här otroliga resan vi får vara med om och göra det bästa av saken. Aldrig låta det negativa krypa under skinnet på oss alltför mycket, även när vi är med om sorg av olika slag, misslyckanden i livet eller nära anhöriga som går bort omkring oss osv. Stå upp för vår rätt till ett drägligt liv med njutning. Oavsett omfattning av det negativa du utstår så slår det aldrig det fantastiska i din existens.
Du lyckades hitta den ENDA rätta vägen genom universums oändliga labyrint av möjligheter, och nådde din existens. Det är fantastiskt på riktigt och något du jämt bör ha med dig. Du vann inte på lotto en enstaka gång, utan oändligt många gånger.
Njut!