Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-30, 05:18
Medlem
Mindmes avatar
Många säger att världen vore bättre utan människor som förstör naturen.

Men jag tycker världen alltid har varit ful. Människan bidrog i alla fall med lite kultur.

Redan på dinosauriernas tid gällde det att äta eller ätas, vad är vackert med det?

Det har varit massutdöenden många gånger tidigare i historien också, och jag tycker inte djur är särskilt gulliga egentligen.
Många djurarter kommer dö ut men det är naturens gång precis som klimatförändringar dödade alla djur för x antal miljoner år sedan.

Jag tror inte på något paradis hur duktig människan ändå skulle vara på att vara fredlig och leva i samförstånd.

Känner någon mer såhär?
Citera
2024-12-30, 06:05
Medlem
Blocktobers avatar
Världen kan aldrig bli bra. Liv är en kamp mot entropin, vilket alltså är något som är omöjligt att vinna. Det går inte att vinna över något som är inbyggt i hur universum fungerar.

Alla levande kroppar har dessutom något som kallas homeostas, d.v.s. kroppstemperatur, nervsystem etc kontrolleras på ett sätt så att det egentligen inte finns några njutningar utan bara negerande av lidande - i stort sett åtminstone.
Citera
2024-12-30, 06:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Var väl en artikel för några månader sen om att man hittat över 700 nya arter i amazonas, både djur och växter och många av dessa var redan utrotningshotade. Hur fan kan man veta det, man ser för första gången i världshistorien en ny art av en orm som ex, kan mycket väl finnas en ormgrop som människan helt enkelt inte hittat där det ligger 20 000 st till av denna art och alla lever lyckliga tills människan ska komma dit och störa.

Hittade artikeln.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/o...a-i-regnskogen
Citera
2024-12-30, 10:27
Medlem
nerdnerds avatar
Världen är fullständigt fantastisk, på så många nivåer, vilket bevisas av att det aldrig verkar ta slut med nya saker att forska på inom vetenskaperna. Alltifrån minsta partikel och hur dessa interagerar för att t ex forma atomer och molekyler, till hur hela universum fungerar på de största skalorna. Och LIV, hur är det öht möjligt att något sådant kan uppstå från atomer etc? Redan bara en enda cell är ju ett sant mirakel, i dess nästan sanslösa komplexitet, där man fortfarande upptäcker nya egenskaper om RNA osv. Att detta sedan även kan bilda flercelliga organismer, varav iaf vår art har utvecklat ett så avancerat nervsystem att vi öht kan reflektera om universums minsta och största beståndsdelar, är direkt otroligt!

TACK universum för att jag iaf får vara med ett litet tag i ett litet hörn av universum för att bevittna detta.

TACK!!!
Citera
2024-12-30, 11:48
Medlem
berenpxxs avatar
Får mig att tänka på "Hymn to Silenus"

"Best thing is not to be born at all; second best is to die soon."

(Satyren Silenus i samspråk med Kung Midas någon gång på 700-talet f.kr.)
Senast redigerad av berenpxx 2024-12-30 kl. 12:00.
Citera
2024-12-30, 12:21
Medlem
Människan har gjort det värre med
kemikalier, som t o m orsakar sterilitet bland djur.
microplaster...
Citera
2024-12-30, 15:45
Medlem
Pzylents avatar
Inspirerande läsning av nerdnerd! Liknande tankar tänker jag varje dag. Otroligt att jag får finnas till och leva det här märkliga livet som en homo sapiens bland er andra. Få vandra omkring och upptäcka planeten och njuta av mitt liv under 70 år med vetskapen om att det med stor sannolikhet sker på en oändlig tidslinje. Just NU befinner jag mig LEVANDE och medveten dessa 70 år på den eviga tidslinjen. Har så svårt att ta in det! Kommer aldrig kunna greppa att jag lever. Just nu, i evigheten.

Ok... vårt big bang sker, i eller inte i något existerande spelar ingen roll. Expansion sker och vår del av universum utvecklas. Bara det är fantastiskt på orimliga nivåer, hur något så grundläggande nödvändigt för våra existenser överhuvudtaget kan ske med sån precision och med såna exakta förutsättningar, egenskaper och resultat som är exakt vad våra existenser behöver. Men sen ovanpå det råkar det bildas GASMOLN som är precis det som behövs, och i den här nybildade verkligheten råkar det finnas möjligheter för solar att utvecklas, helt makalöst att just SOLAR är det som främst kan bildas i gasen när just solar är vad som främst behövs i bildandet av livsavgörande planeter.
Triljarder solar kan bildas bäst de vill utan att vi hade blivit till - utan det är just vår exakta sol som behöver bildas vid rätt tidpunkt i just vår specifika del av galaxarmen för att vi ska kunna bli till - och ja.... just det händer. Hade vår sol haft en enstaka procent lägre eller högre densitet, eller en antydan till annan typ av rotation, så hade varken jorden i dess nuvarande form eller vi existerat idag. Givetvis är vi alla dagligen tacksamma för just den där extra procenten, eller hur? Och för vårt gasmoln?
Utöver solen behövde vi även en stenplanet med vatten, mark under fötterna, och ett magnetfält med exakta förhållanden, och rörelser från tektoniska plattor så att de kan förändras på så sätt att utvecklingen av jordens alla arter kan ske... och mycket riktigt, det är precis vad som bildas, i självaste guldlockzonen runt vår sol vid exakt rätt tillfälle. Arter bildas, dör ut och nya kom till om och om igen, steg för steg gjordes plats för homo sapiens och våra närliggande förfäder, t om. med oväntad hjälp av förutsättningar från andra delar av universum för att få matematiken att gå ihop - en asteroid med exakt utgångsvinkel, densitet och nedslagsplats som utraderade möjligheten för reptiler att fortsättningsvis härska över vår planet. Plötsligt stod våra förfäder där med trevligare förutsättningar för sina släktträd att frodas i mer harmoni.

Förutsättningar levererade framför ögonen på oss i overklig samordning och med precision på alla nivåer - tid, plats och kombination av korsande händelseförlopp som behövt ske exakt som de gjorde, till punkt och pricka.
Sen går folk omkring och är häpna över hur vissa blir troende. Själv har jag full förståelse till att såna snedsteg sker med de här närmast magiska egenskaperna omkring oss.

Men med det sagt, vi lever knappast i något paradis där vi bara rakt av kan känna glädje och njutning. Livet har alltid en viss del negativitet att bjuda på som det är både svårt och omöjligt att blunda inför. Sånt är livet. Men vad vi kan göra är att ta vara på den här otroliga resan vi får vara med om och göra det bästa av saken. Aldrig låta det negativa krypa under skinnet på oss alltför mycket, även när vi är med om sorg av olika slag, misslyckanden i livet eller nära anhöriga som går bort omkring oss osv. Stå upp för vår rätt till ett drägligt liv med njutning. Oavsett omfattning av det negativa du utstår så slår det aldrig det fantastiska i din existens.
Du lyckades hitta den ENDA rätta vägen genom universums oändliga labyrint av möjligheter, och nådde din existens. Det är fantastiskt på riktigt och något du jämt bör ha med dig. Du vann inte på lotto en enstaka gång, utan oändligt många gånger.

Njut!
Citera
2024-12-31, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme

Men jag tycker världen alltid har varit ful. Människan bidrog i alla fall med lite kultur.

Redan på dinosauriernas tid gällde det att äta eller ätas, vad är vackert med det?

Det har varit massutdöenden många gånger tidigare i historien också, och jag tycker inte djur är särskilt gulliga egentligen.
Många djurarter kommer dö ut men det är naturens gång precis som klimatförändringar dödade alla djur för x antal miljoner år sedan.

Jag tror inte på något paradis hur duktig människan ändå skulle vara på att vara fredlig och leva i samförstånd.

Känner någon mer såhär?

Vi är och förblir lyckliga drömmar inuti en mardröm.
Citera
Igår, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindme

Känner någon mer såhär?

Jorden, människorna och djuren existerar bara tillfälligt. Så småningom blir allt stjärndamm.
Citera
Igår, 18:54
Medlem
Nä, tyvärr inte
Citera
Idag, 01:48
Medlem
Livet är tufft. Det är lättare att älska då.

Oändlig kärlek är den enda sanningen. Och du vill bara älska när du inser sanningen.
Senast redigerad av 3575 Idag kl. 01:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in