• 2
  • 3
2025-01-07, 10:26
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Absolut. Dvs den sortens religiösa känsla som t ex Einstein hade inför vår existens, och som Wigner gav uttryck för i artikeln The Unreasonable Effectiveness of Mathematics in the Natural Sciences:
Let me end on a more cheerful note. The miracle of the appropriateness of the language of mathematics for the formulation of the laws of physics is a wonderful gift which we neither understand nor deserve. We should be grateful for it and hope that it will remain valid in future research and that it will extend, for better or for worse, to our pleasure, even though perhaps also to our bafflement, to wide branches of learning.
Ja. Även jag har en religiös uppfattning som ansluter till vad Einstein menade.

Personliga upplevelser har ändå gjort att min tro gått i kristen riktning.

Jag inser också att det inte går att med vetenskap bevisa guds existens. Det beviset har jag inom mig.

Samtidigt gillar jag vetenskap men är inte så insatt som du verkar vara.

Nu ligger tråden under "filosofi" och inte "religion" så jag sätter punkt här.
Citera
2025-01-07, 15:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Klart man kan vara fascinerad av existensen i sig. Men om den är fruktansvärd och skall glömmas när du dör så blir det ju något ovidkommande i sammanhanget.
Att man glömmer saker när man dör, och att man själv glöms bort helt efter tillräckligt lång tid, är fullständigt irrelevant. HÄR och NU, där och när vi lever, kan vi ju uppleva iaf en del av Kosmos fantastiska skönhet.
Citera
2025-01-07, 20:04
Medlem
Citat:
Jag tycker t o m att universums svarta hål är något av det mest fantastiska som finns, trots att det ju verkligen hade varit en mardröm att komma för nära ett sådant, med dess "spaggettifiering" av allt som den kommer åt. Tankarna går till medeltida tortyr med sträckbänk, men det skulle för all del gå ruggigt snabbt. I centrum av vår galax finns ett monster som är 4 miljoner gånger tyngre än vår sol, som äter hela solsystem till frukost, men i en del andra galaxer finns det svarta hål som är flera tusen gånger tyngre än så. När dessa konsumerar t ex en stjärna, är det en så våldsam process att den även kastar ut stora mängder materia och energi i Kosmos mest spektakulära fyrverkerier -- kvasarerna, och denna output bidrar till bildandet av nya stjärnor och planeter och kanske liv.

Har nyligen läst ut Vita hål av fysikern Carlo Rovelli om hans idéer om hur svarta hål med tiden bör omvandlas till vita hål -- där ingenting kan komma in men bara ut. Han har inte övertygat mig helt, men det är iaf en väldigt intressant och välskriven liten bok om vår fascinerande existens, kryddad med citat ur Dantes Den gudomliga komedin om en resa genom helvetet, skärselden och paradiset.

Hur är det öht möjligt att inte vara oändligt fascinerad av vår existens, och oändligt tacksam för att vi iaf får bevittna en del av detta?

Livet = hur nuläget känns. Vi är våra hjärnor och eftersom känslorna som hjärnan producerar varierar hos personer pga gener och miljö så varierar också synen på livet och världen 🙂
Citera
2025-01-07, 21:12
Medlem
Citat:
Att man glömmer saker när man dör, och att man själv glöms bort helt efter tillräckligt lång tid, är fullständigt irrelevant. HÄR och NU, där och när vi lever, kan vi ju uppleva iaf en del av Kosmos fantastiska skönhet.

Ja du är inte riktigt riktig, men det visste vi ju redan. haha
Citera
2025-01-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Faktum är att en massa andra antinatalister som jag har lärt känna lite närmare är de mest spännande människor som jag någonsin har haft kontakt med. De flesta är väldigt intelligenta och ofta mycket duktiga på något, men det ändrar ju inte på att livet är idiotiskt, ont och slutar med döden.

Nej det är ju det som är så hemskt. Om bara livet vore betydligt bättre och potentiellt evigt så hade det ju verkligen varit helt fantastiskt att finnas till i det stora miraklet.
Citera
2025-01-07, 22:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja du är inte riktigt riktig, men det visste vi ju redan. haha
Därför att det enda riktigt riktiga är att kasta bort den enda tid vi faktiskt har på oändligt gnäll?
Citera
2025-01-07, 22:36
Medlem
Citat:
Därför att det enda riktigt riktiga är att kasta bort den enda tid vi faktiskt har på oändligt gnäll?

Hur skall man då tolka ditt beteende? Ditt sätt att fånga dagen är ju att läsa allt vårt ändlösa gnäll och skriva långa kommentarer. hahaha
Citera
2025-01-08, 06:09
Medlem
Blocktobers avatar
Citat:

Man får ju inte ens ha det som man vill ändå, om man inte har riktigt gott om pengar och god hälsa. Även om man är helt frisk är det ju t.ex. för jävligt att behöva arbeta för att "få lov" att ha en bostad och kunna äta, som de flesta människor måste.

Man jobbar inte ens rimligt länge. Det skulle säkert gå att dra ner arbetstiden till 4 timmar om dagen 4 dagar i veckan och gå i pension vid 40 och det skulle kunna finnas medborgarlön och tillgång till bostäder åt alla som en grundtrygghet, men då skulle ju kapitalisterna bli lite mindre rika och politikerna skulle få det svårare att ostraffat pissa folket i ansiktet, så det går ju inte
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in