Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-30, 15:51
Medlem
BoaToas avatar
Fick efter ett marklyftspass ont testikel/ljumske/nedre rygg.

Finns det någon som fått detta tidigare?

Finns det några stretchövningar som kan hjälpa detta?
Citera
2024-12-30, 15:55
Medlem
Stretchövningar som involverar pung avråder jag från.
Citera
2024-12-30, 15:57
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoaToa
Fick efter ett marklyftspass ont testikel/ljumske/nedre rygg.

Finns det någon som fått detta tidigare?

Finns det några stretchövningar som kan hjälpa detta?

Pungbråck
Citera
2024-12-30, 17:08
Medlem
Låter ju som ett bråck.. dock kan det ju vara en sträckning och ge sig snart.
Citera
2024-12-30, 17:48
Medlem
MuscleSharks avatar
Japp! Har varit med om det vid iaf två tillfällen. Tog dock ett tag innan jag förstod att det berodde på marklyften då det började med värk i pungen som höll i sig i drygt en vecka. Andra gången förstod jag direkt va det va och tänkte inte mer på det.
Tror faktiskt jag fick problem med prostatan en gång också efter att kört en hel del tunga marklyft. Detta tog månader innan det försvann.

Så mitt tips är att lugna dig med marklyften ett tag och se om det går över. Vilket det bör göra.
Citera
2024-12-31, 00:40
Medlem
Europes avatar
Jag fick det för knappt ett år sedan (smärta i både höger testikel och ljumsken på höger sida, det föregående mest i början, det senare därefter), kort efter när jag började träna efter ett längre uppehåll. Det började mycket riktigt efter ett pass med en massa marklyft. Efter att ha googlat gissade jag på bråck. Jag läste att man kan ibland trycka in det och jag tyckte det blev bättre när jag tryckte på stället i ljumsken. Ett annat råd var att inte lyfta tungt, men jag tränade faktiskt fortfarande med marklyft, om än med lite lägre vikter. Det hela gick över efter ett par veckor.

Edit: jag undrar dock om värken i nedre ryggen beror på samma sak. Själv måste jag styrketräna om jag ska slippa smärta i ländryggen. I första hand verkar det kräva just marklyft och inte minst övningar som tränar ryggsträckarmusklerna (som good mornings och raka marklyft).
Senast redigerad av Europe 2024-12-31 kl. 00:45.
Citera
2024-12-31, 08:17
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Okej. Nu lägger jag ner marklyftet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in