Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-30, 15:53
Medlem
Smekarn87s avatar
Inbillar jag mig eller har vi en lag som förbjuder laga till att användas i annat syfte än vad lagen avsåg att reglera. Dvs man får inte använda en lag till oavsiktliga konsekvenser.
Citera
2024-12-30, 15:55
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Det kallas för analogiförbud och är bland annat förbjudet inom straffrätten, alltså att en lag får inte användas utom dess bokstavliga tillämpningsområde.

Jag har för mig att detta är en vedertagen rättsprincip som inte är kodifierad i lag utan domstolarna förväntas känna till analogiförbudet inom de rättsområden som aktualiseras.
Citera
2024-12-30, 15:56
Medlem
Trakessons avatar
Hur menar du att en sådan lag skulle se ut?
Citera
2024-12-30, 16:00
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Hur menar du att en sådan lag skulle se ut?

Det är ofta lagars utformning som är svåra antar jag. Men varje lag hade kunnat komma med en fenomenbeskrivning man vill motverka. Sexköpslagen säger då man vill motverka utbytet av pengar mot sex. Dvs när man går till proctologen hos läkaren byts 100:- på vårdcentralen mot något många anser sexuellt i en annan kontext. Sexköpslagen avser inte att hindra medicinska undersökningar.
Senast redigerad av Smekarn87 2024-12-30 kl. 16:08.
Citera
2024-12-30, 16:07
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Det kallas för analogiförbud och är bland annat förbjudet inom straffrätten, alltså att en lag får inte användas utom dess bokstavliga tillämpningsområde.

Jag har för mig att detta är en vedertagen rättsprincip som inte är kodifierad i lag utan domstolarna förväntas känna till analogiförbudet inom de rättsområden som aktualiseras.

Aha! Den är alltså inte uttryckligen inkodad i lagen.
Citera
2024-12-30, 16:21
Medlem
Evaristo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Aha! Den är alltså inte uttryckligen inkodad i lagen.
Inte specifikt, men det följer av legalitetsprincipen som finns i regeringsformen dvs i grundlagen.

"10 § Ingen får dömas till straff eller annan brottspåföljd för en gärning som inte var belagd med brottspåföljd när den begicks. Inte heller får någon dömas till svårare brottspåföljd för gärningen än den som var föreskriven då. Vad som föreskrivs här om brottspåföljd gäller även förverkande och annan särskild rättsverkan av brott."

Detta gäller som sagt alltså för straffrätten. Inom förvaltningsrätt och civilrätt förekommer det dock att man avkunnar domar grundat på analogier.
Citera
2024-12-30, 16:21
Medlem
Inom civilrätten används inte analogiförbud, snarare fyller den ett syfte där att lösa tvister. Typ: ”Eftersom X gjorde Y i ett visst avgjort fall kan man hävda att Z borde ha gjort Å”.
Citera
2024-12-30, 17:20
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Inbillar jag mig eller har vi en lag som förbjuder laga till att användas i annat syfte än vad lagen avsåg att reglera. Dvs man får inte använda en lag till oavsiktliga konsekvenser.
Det är inte lagstadgat att domstolar måste ta hänsyn till olika principer, principer som t ex förarbeten och propositioner, men det är en etablerad praxis i svensk rättstillämpning utan att domstolarna för den skull är juridiskt bundna till det.
Europakonventionen kan väl iofs sägas vara en slags lag som ett domslut inte får strida mot..
Citera
2024-12-30, 19:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tänker du liknande Artikel 17 i Europakonventionen?

Citat:
Förbud mot missbruk av rättigheter
Ingenting i denna konvention får tolkas så att det medför en rätt för någon stat, grupp eller person att bedriva verksamhet eller utföra handling som syftar till att utplåna någon av de fri- och rättigheter som angetts i konventionen eller till att inskränka dem i större utsträckning än vad som där medgetts.

Nu är visserligen Europakonventionen lag i Sverige men nej vi har ingen liknande allmän reglering i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in