• 1
  • 2
2024-12-31, 09:32
Medlem
Frikyrkorna här i stan hade inga gudstjänster under julhelgen, några av dem inga aktiviteter alls. Men varje år har de stort nyårsfirande, som ju inte på något sätt är kopplat till kyrkoåret (som börjar på Första Advent).

Min fråga: Varför fira en sekulär högtid som Nyår men inte Jesu födelse?

Handlar det om avståndstagande från de historiska kyrkorna?

Det är lite liknande på Påsk, då de bara har gudstjänst på Påskdagen men inte uppmärksammar de andra dagarna.
Citera
2024-12-31, 09:39
Medlem
KlasLunds avatar
Vet inte i vilken stad du bor eller vilka ”frikyrkor” du syftar på men i Sthlm törs jag påstå att de flesta ”frikyrkor” på ett eller annat sätt uppmärksammat julen genom exempelvis gudstjänster.

Vore intressant om du kunde nämna några exempel, det du påstår lär inte stämma överens med verkligheten.
Citera
2024-12-31, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vet inte i vilken stad du bor eller vilka ”frikyrkor” du syftar på men i Sthlm törs jag påstå att de flesta ”frikyrkor” på ett eller annat sätt uppmärksammat julen genom exempelvis gudstjänster.

Vore intressant om du kunde nämna några exempel, det du påstår lär inte stämma överens med verkligheten.
Jehovas vittnen firar inte jul eftersom de (troligen med rätta) anser att Jesus inte föddes då.
Citera
2024-12-31, 10:22
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Jehovas vittnen firar inte jul eftersom de (troligen med rätta) anser att Jesus inte föddes då.

Trodde det var för att de inte anser att Jesus är Gud men jag kan ha fel.
Citera
2024-12-31, 10:41
Medlem
Alla frikyrkor jag känner till har gudstjänst under jul
Citera
2024-12-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Frikyrkorna här i stan hade inga gudstjänster under julhelgen, några av dem inga aktiviteter alls. Men varje år har de stort nyårsfirande, som ju inte på något sätt är kopplat till kyrkoåret (som börjar på Första Advent).

Det är lite liknande på Påsk, då de bara har gudstjänst på Påskdagen men inte uppmärksammar de andra dagarna.

Jag tror de flesta frikyrkor firar jul. Men vissa gör det inte eftersom de liksom Jehovas Vittnen inte tror att Jesus föddes det datumet.

De mer extrema frikyrkorna anser dessutom att det är en hednisk högtid som kommer från Romarrikets Saturnalier, att det är förbjudet att ta in ett träd i huset med hänvisning till något luddigt förbud i Gamla testamentet osv.

Dessa bygger sin identitet till stor del på hat och förbud mot allt som majoritetssamhället tycker är fint och bra. Och som vanligt med extrema protestanter så ingår en rejäl dos hat mot katoliker också. (Påven firar medvetet Saturnalierna för han är egentligen hedning osv nonsens).

Den här synen på jul har långa rötter inom protestantismen:
Christmas, a festival synonymous with joy, celebration, and family gatherings, was banned in Scotland for nearly 400 years, starting in 1573.
Citera
2024-12-31, 11:17
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

Är det inte för att dom aldrig upplevt pånyttfödelse och inte förstår liknelsen med solens död och pånyttfödelse.
Frikyrkor är Satans nästen.
,🥰💕
Citera
2024-12-31, 11:32
Medlem
Citat:

Pingst hade inget på julen, bara 22/12 och 29/12.
EFK-församlingen hade ingenting.
Equemia hade bara "samling vid krubban" på julafton, ingen riktig gudstjänst.
Frälsis hade ingenting.
Citera
2024-12-31, 11:35
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Pingstkyrkan firar jul här.
Jesus är ju mer poppis här i pingstkyrkan än Gud och julen och jesus födelse firades ordentligt.
Men det är vissa samfund som inte gör det; jehovas, sjundedagsadventisterna, sista dagars heliga, judendom å islam.
Fast just julotta är väl något som bara svenska kyrkan gör - åtminstone i vår region, inte ekumenia t ex. För dålig anslutning förmodligen, men i svenska kyrkan här var det fullsatt i år å några fick stå längst bak. det är ju så det skall vara
Citera
2024-12-31, 12:45
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Pingst hade inget på julen, bara 22/12 och 29/12.
EFK-församlingen hade ingenting.
Equemia hade bara "samling vid krubban" på julafton, ingen riktig gudstjänst.
Frälsis hade ingenting.

Vad hade Svenska kyrkan (även den fristående från staten) för "firanden"? Sen måste jag bara fråga om du är besviken över att de olika församlingarna inte delat ut julklappar? Är så fallet är det jultomten och inte kyrkorna du ska klaga på.
Citera
2024-12-31, 12:48
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jag tror de flesta frikyrkor firar jul. Men vissa gör det inte eftersom de liksom Jehovas Vittnen inte tror att Jesus föddes det datumet.

De mer extrema frikyrkorna anser dessutom att det är en hednisk högtid som kommer från Romarrikets Saturnalier, att det är förbjudet att ta in ett träd i huset med hänvisning till något luddigt förbud i Gamla testamentet osv.

Haha! När man läser det du skrivit får man intrycket att Jehovas vittnen inte är så extrema i sin tro. Hänvisningen till att det i gt skulle finnas något "luddigt" förbud att ta in träd i huset stämmer självklart inte, tror inte julgranen när uppfunnen på den tiden gt skrevs där nere i mellanöstern.
Citera
2024-12-31, 12:53
Medlem
Citat:
Vad hade Svenska kyrkan (även den fristående från staten) för "firanden"? Sen måste jag bara fråga om du är besviken över att de olika församlingarna inte delat ut julklappar? Är så fallet är det jultomten och inte kyrkorna du ska klaga på.

Svenska Kyrkan är per definition ingen frikyrka. Det finns en särlagstiftning för just Svenska Kyrkan och de erhålla ekonomiskt stöd på andra grunder än andra samfund och det går därför inte att säga att den är helt fristående från staten.

Jag bryr mig inte om frikyrkorna delar ut julklappar eller inte, jag är bara förundrad över att de firar nyår men inte Jesu födelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in