Ja, C-vitaminhalten i potatis minskar avsevärt när man tillverkar chips. Detta beror bland annat på att c-vitamin är värmekänsligt och bryts ner vid höga temperaturer. När man friterar potatis för att tillverka chips gör man de i temperaturer runt 170-180°C, vilket förstör det mesta av C-vitaminet.
Ja, avsevärt. Vitamin C är vattenlöslig och blir instabilt snabbt så fort det utsätts för värme.
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Ja, C-vitaminhalten i potatis minskar avsevärt när man tillverkar chips. Detta beror bland annat på att c-vitamin är värmekänsligt och bryts ner vid höga temperaturer. När man friterar potatis för att tillverka chips gör man de i temperaturer runt 170-180°C, vilket förstör det mesta av C-vitaminet.
Fast då borde väl C-vitaminet minska även när man kokar eller steker potatisen? Vilket rimligen bör vara klart vanligare än att äta den rå.
Okej, där ser man! Tack för svaret, då lärde jag mig något nytt idag också!
(Jo jag vet att man kan äta rå potatis, men det är nog väldigt ovanligt att någon gör det.)
Däremot mättar inte rå potatis alls lika bra som kokt potatis.
Dessutom värms inte potatisen upp så mycket när man kokar den som när man friterar den. Därför innehåller kokt potatis betydligt mer C-vitamin är friterad potatis/potatischips.
Däremot mättar inte rå potatis alls lika bra som kokt potatis.
Dessutom värms inte potatisen upp så mycket när man kokar den som när man friterar den. Därför innehåller kokt potatis betydligt mer C-vitamin är friterad potatis/potatischips.
Det går även att pickla potatis och på så sätt undvika att värma upp den.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!