• 1
  • 2
2025-01-01, 15:46
Medlem
Potatis är C-vitaminrik.

Minskar chipstilverkningen innehållet av C-vitamin?
Citera
2025-01-01, 15:50
Medlem
Ducadreams avatar
Ja, avsevärt. Vitamin C är vattenlöslig och blir instabilt snabbt så fort det utsätts för värme.
Citera
2025-01-01, 15:53
Medlem
Ja, C-vitaminhalten i potatis minskar avsevärt när man tillverkar chips. Detta beror bland annat på att c-vitamin är värmekänsligt och bryts ner vid höga temperaturer. När man friterar potatis för att tillverka chips gör man de i temperaturer runt 170-180°C, vilket förstör det mesta av C-vitaminet.
Citera
2025-01-01, 16:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ja, avsevärt. Vitamin C är vattenlöslig och blir instabilt snabbt så fort det utsätts för värme.

Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Ja, C-vitaminhalten i potatis minskar avsevärt när man tillverkar chips. Detta beror bland annat på att c-vitamin är värmekänsligt och bryts ner vid höga temperaturer. När man friterar potatis för att tillverka chips gör man de i temperaturer runt 170-180°C, vilket förstör det mesta av C-vitaminet.

Fast då borde väl C-vitaminet minska även när man kokar eller steker potatisen? Vilket rimligen bör vara klart vanligare än att äta den rå.
Citera
2025-01-01, 16:25
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast då borde väl C-vitaminet minska även när man kokar eller steker potatisen? Vilket rimligen bör vara klart vanligare än att äta den rå.
Det gör den, och man kan äta rå potatis!
Citera
2025-01-01, 16:30
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Okej, där ser man! Tack för svaret, då lärde jag mig något nytt idag också!

(Jo jag vet att man kan äta rå potatis, men det är nog väldigt ovanligt att någon gör det.)
Citera
2025-01-01, 16:38
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Okej, där ser man! Tack för svaret, då lärde jag mig något nytt idag också!

(Jo jag vet att man kan äta rå potatis, men det är nog väldigt ovanligt att någon gör det.)
Däremot mättar inte rå potatis alls lika bra som kokt potatis.

Dessutom värms inte potatisen upp så mycket när man kokar den som när man friterar den. Därför innehåller kokt potatis betydligt mer C-vitamin är friterad potatis/potatischips.
Citera
2025-01-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Däremot mättar inte rå potatis alls lika bra som kokt potatis.

Dessutom värms inte potatisen upp så mycket när man kokar den som när man friterar den. Därför innehåller kokt potatis betydligt mer C-vitamin är friterad potatis/potatischips.
Det går även att pickla potatis och på så sätt undvika att värma upp den.
Citera
2025-01-01, 16:44
Medlem
Citat:

Så om lever på lite chips o nåt protein så kan man drabbas av skörbjugg? Pga c-vitaminbrist?
Citera
2025-01-01, 16:45
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det går även att pickla potatis och på så sätt undvika att värma upp den.
Ja det är möjligt men stärkelsen i rå potatis kan inte vår kropp tillgodogöra sig hur som helst.

(Jag tror att man kan djupfrysa rå potatis för att stärkelsen ska kunna spjälkas på det sättet men jag är osäker.)
Citera
2025-01-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det är möjligt men stärkelsen i rå potatis kan inte vår kropp tillgodogöra sig hur som helst.

(Jag tror att man kan djupfrysa rå potatis för att stärkelsen ska kunna spjälkas på det sättet men jag är osäker.)
Jag hade nog föredragit andra sätt att få i mig c-vitamin än rå potatis.
Citera
2025-01-01, 16:48
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Jag hade nog föredragit andra sätt att få i mig c-vitamin än rå potatis.
Ja. Kokt potatis är i så fall bättre. (Även om kanske C-vitaminhalten är något lägre i den kokta varianten.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in