Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-02, 13:43
Medlem
Som rubriken lyder så undrar jag om det går att få hjärnskador av blodförlust, om man tex skulle skära handlederna av sig finns det då en risk att man skulle få hjärnskador? (OBS JAG HAR INGA PLANER PÅ ATT UTFÖRA DETTA ÄR BARA NYFIKEN)
Citera
2025-01-02, 13:49
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonqan
Som rubriken lyder så undrar jag om det går att få hjärnskador av blodförlust, om man tex skulle skära handlederna av sig finns det då en risk att man skulle få hjärnskador? (OBS JAG HAR INGA PLANER PÅ ATT UTFÖRA DETTA ÄR BARA NYFIKEN)

Ja.
Blodet transporterar syre.
Hjärnan behöver syre, och man kan få bestående hjärnskador av syrebrist, vilket man i sin tur kan drabbas av vid en kraftig blödning.
Citera
2025-01-02, 13:49
Medlem
Trakessons avatar
Ju mindre blod du har desto mindre syre transporteras till hjärnan så självklart skulle du kunna få hjärnskador av blodbrist. Frågan är väl bara hur lite syre du klarar att leva med utan att dö. Det är kanske inte helt lätt att reglera mängden blod på det viset.
Citera
2025-01-02, 14:17
Medlem
Okej men om man skulle skära handlederna av sig i en badkar hur stor är risken att man dör va får hjärnskador? Man tuppar ju av och dränks samtidigt som man förblöder!
Citera
2025-01-02, 14:24
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ja.
Blodet transporterar syre.
Hjärnan behöver syre, och man kan få bestående hjärnskador av syrebrist, vilket man i sin tur kan drabbas av vid en kraftig blödning.

Exakt vilket är orsaken till att ett brottsoffer som knivvhugghugguts ofta känner kraftig nöd samt även folk som sjuktits lite olyckligt. Obegaglig länsa som dessutom ska blandas med dödsskräck
Citera
2025-01-02, 14:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Självklart kan du få hjärnskador av blodförlust då hjärnan får mindre syre.
Citera
2025-01-02, 14:50
Medlem
Citat:

Zongan, med tanke på dina tidigare inlägg rekommenderar jag dig att inte använda den här metoden när du vill till den ljusa sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in