• 1
  • 2
2025-01-02, 14:57
Avstängd
Det är enligt min mening bara en illusion att opinionen i olika delar av EU skulle ha en enad och liknande uppfattning om Ukraina-Ryssland.
Vill poängtera att alla tycker inte så här, men däremot att det finns en betydande del av befolkningen som har denna uppfattning.

1. Skandinaviska länderna + Polen, Litauen. Ryssland är ett hot mot våra intressen, därför finns det inga gränser för vårt stöd till Ukraina.
2. Sydöstra EU-länderna. Ett nytt Storpolen där Ukraina är en del kan vara ett hot mot våra intressen, och därför finns ingen anledning till stöd för Ukraina.
3. Hela övriga EU inklusive länder som Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien. Visserligen är Ukraina-konflikten Rysslands fel, men i och med att Ryssland inte är något hot mot oss, så är priset det kostar för högt, med direkt stöd för Ukraina, samt höga energi och matpriser!
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-01-02 kl. 15:16.
Citera
2025-01-02, 17:11
Medlem
Från Polen och Litauen exporterar man sånt som är sanktionerat i Ryssland.

Ex västerländska bilar osv. Tydligen rätt bra cash och stora bizniz de håller på med.
Citera
2025-01-02, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Från Polen och Litauen exporterar man sånt som är sanktionerat i Ryssland.

Ex västerländska bilar osv. Tydligen rätt bra cash och stora bizniz de håller på med.

Vi uppe i norr är väl de länderna i EU som har en gräns till Ryssland, så det är väl inte så lätt för de andra hålla på med sånt.
Vi får väl se snart hur det går med enigheten inom EU, när nog Trump kastar in handduken?
Citera
2025-01-02, 20:24
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Min syn är att befolkningen i alla länder är dumma i huvudet, det är vad jag har att säga. Hur man än vrider och vänder på allting så är det den efterblivna befolkningen som har accepterat och tillåtit hela denna cirkusen överallt. Alla ser politiker som några jävla fadersfigurer och alla lyssnar hela tiden som hundar.

Det är sjukt för mig hur en liten grupp kan styra en massa, det är vansinnigt. Och åter igen så är det befolkningen som är dum i huvudet och inte politiker, politiker vet exakt vad de håller på med.
Citera
2025-01-02, 22:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Min syn är att befolkningen i alla länder är dumma i huvudet, det är vad jag har att säga. Hur man än vrider och vänder på allting så är det den efterblivna befolkningen som har accepterat och tillåtit hela denna cirkusen överallt. Alla ser politiker som några jävla fadersfigurer och alla lyssnar hela tiden som hundar.
Det är sjukt för mig hur en liten grupp kan styra en massa, det är vansinnigt. Och åter igen så är det befolkningen som är dum i huvudet och inte politiker, politiker vet exakt vad de håller på med.

Håller med dig helt!
Tusentals med timmar med rapportering från Ukraina, men aldrig ett enda ljud om att Ukraina någonsin varit en del av det Polska riket.
Ungrare, slovaker och rumäner känner givetvis väl till den historiska kopplingen mellan Polen och Ukraina.
Därför är man i dessa länder skeptiska till att ha en polsk-ukrainsk stormakt som närmaste granne!
Citera
2025-01-03, 14:47
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93

Amen
Citera
2025-01-03, 17:26
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det är enligt min mening bara en illusion att opinionen i olika delar av EU skulle ha en enad och liknande uppfattning om Ukraina-Ryssland.
Vill poängtera att alla tycker inte så här, men däremot att det finns en betydande del av befolkningen som har denna uppfattning.

1. Skandinaviska länderna + Polen, Litauen. Ryssland är ett hot mot våra intressen, därför finns det inga gränser för vårt stöd till Ukraina.
2. Sydöstra EU-länderna. Ett nytt Storpolen där Ukraina är en del kan vara ett hot mot våra intressen, och därför finns ingen anledning till stöd för Ukraina.
3. Hela övriga EU inklusive länder som Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien. Visserligen är Ukraina-konflikten Rysslands fel, men i och med att Ryssland inte är något hot mot oss, så är priset det kostar för högt, med direkt stöd för Ukraina, samt höga energi och matpriser!
Du har rätt i delar av det du skriver, men tror du har en något onyanserad bild.

Hela Norden, hela Baltikum (inte bara Litauen), Polen, Tjeckien och Nederländerna har regeringar som uttrycker orubbat och i princip obegränsat stöd för Ukraina. I dessa länder är också det folkliga stödet massivt för Ukraina.

Vet inte riktigt vad du menar med sydöstra Europa. Det finns i princip bara två länder som har regeringar som uttryckt sig emot fortsatt stöd till Ukraina och det är Ungern och Slovakien och de ligger ju inte direkt i sydöst utan snarare rakt i öst.

I Ungern finns det nationalistiska grupper som hävdar att Ukraina förtrycker en ungerskspråkig minoritet, med en regering som är öppet för Ryssland och som knappt yttrat sig emot Ryssland på senare tid utan i stället valt att öppet vara emot Ukraina och stöd till dem. Det återspeglar dock inte riktigt vad folket vill där nära nog 50% vill ge stöd till Ukraina och ännu fler är emot Ryssland då man själva blev invaderade och förtryckta av ryssarna under perioden 1956 till 1991.

I Slovakien finns ett starkt folkligt stöd för Ukraina och emot Ryssland, men en regering som av olika skäl är mer ryssvänlig.

Vet inte var Storpolen kom in i detta ,det finns ingenting som tyder på en sammanslagning av Polen och Ukraina, det är mer rysk propaganda att Ukraina skulle delas upp mellan olika stater.

Stödet för Ukraina är generellt större ju närmare Ryssland man bor.

Det är ytterst få runt om i Europa som tycker att Ryssland har rätten på sin sida, men det finns relativt gott om de som tycker att det "kostar för mycket" och att "det är inte vår sak". Detta beror sannolikt på att man inte tänker längre än näsan räcker och missar riskerna med fortsatt rysk expansion...
Citera
2025-01-03, 17:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Håller med dig helt!
Tusentals med timmar med rapportering från Ukraina, men aldrig ett enda ljud om att Ukraina någonsin varit en del av det Polska riket.
Ungrare, slovaker och rumäner känner givetvis väl till den historiska kopplingen mellan Polen och Ukraina.
Därför är man i dessa länder skeptiska till att ha en polsk-ukrainsk stormakt som närmaste granne!
Det finns ingenting som pekar på risk för en "polsk-ukrainska stormakt". Både ukrainarna och polackerna är fokuserade på att främja sina egna nationer och att Ukraina på något sätt skulle gå samman med Polen är ytterst osannolikt efter allt man gjort för att förbli en fri nation under över 10 år nu.

Om man som ungrare, slovak eller rumän fruktar Ukraina så är det för att man lyssnar på rysk propaganda och på sina egna extremistpartiers skrämselpropaganda, inget annat.
Citera
2025-01-03, 19:48
Medlem
tomatlarss avatar
De nordiska länderna resonerar väl så att det är bättre för oss att sattsa mycket på att hjälpa Ukraina
för att förhopningsvis försvaga Rysland så de inte har råd att ge sig på oss. Vilket verkar vara en vinnande strategi med tanke på hur mycket kriget har kostat Rysslan hittills.
Citera
2025-01-03, 20:03
Avstängd
Galejans avatar
Citat:

Det där stämmer ganska bra även med mina erfarenheter. Russofobi är en skandinavisk/polsk angelägenhet. Framförallt Sverige och Finland är parodiskt russofoba med sitt Z-tramsande.
Citera
2025-01-03, 20:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det där stämmer ganska bra även med mina erfarenheter. Russofobi är en skandinavisk/polsk angelägenhet. Framförallt Sverige och Finland är parodiskt russofoba med sitt Z-tramsande.

Kan absolut leda till stora spänningar och motsättningar inom NATO, när snart USA minskar sitt deltagande och EU skall försöka ta en ledande militär roll.
USA blir nog kvar i NATO, men med kanske bara en tredjedel av sin nuvarande satsning?
Citera
2025-01-03, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det finns ingenting som pekar på risk för en "polsk-ukrainska stormakt". Både ukrainarna och polackerna är fokuserade på att främja sina egna nationer och att Ukraina på något sätt skulle gå samman med Polen är ytterst osannolikt efter allt man gjort för att förbli en fri nation under över 10 år nu.
Om man som ungrare, slovak eller rumän fruktar Ukraina så är det för att man lyssnar på rysk propaganda och på sina egna extremistpartiers skrämselpropaganda, inget annat.

Har följt utvecklingen i Ukraina i över 20 år, och vet till 100% att främst polacker ligger bakom.
Detta vet givetvis slovaker, ungrare och rumäner också.
I princip 100% av allt stöd som levereras till Ukraina går genom Polen.
Finns m.a.o. ingen som helst anledning för Slovakien, Ungern och Rumänien lägga sig i utvecklingen i Ukraina, och sedan själva riskera bli styrda av en massa "skitpolacker"!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in