• 1
  • 2
2025-01-02, 15:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Räddningstjänsten är på plats och bussen uppges vara svårsläckt.

Det ska ha varit passagerare inne i bussen.

Av videoklippet i artikeln framgår att det brinner riktigt rejält, och rökutvecklingen är massiv. Röken är giftig.

Kan gå hur illa som helst om en elbuss börjar brinna och dörrarna inte går att öppna. SL ska gå över till elbussar i så rask takt att man minskat kraven vid upphandlingarna. Vågar man åka med t ex kinesiska elbussar som forcerats fram?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...nner-pa-halso/
Citera
2025-01-02, 15:58
Medlem
stetson900s avatar
Nej fan, det där är sjukt läskigt. Åker hellre tunnelbanan om man skulle åka. De där batterierna är kaos, är ju som de i alla dessa elcyklar, folk åker runt på bomber. Nej tacka vet jag apostlahästarna

Sen har vi ju gasbussarna...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ntralstationen
Citera
2025-01-02, 16:25
Medlem
Diesel är det säkraste.
Citera
2025-01-02, 16:43
Medlem
made in china utan kravspec
Citera
2025-01-02, 18:08
Medlem
1.Är detta första El-buss i Sverige (norden?) som fattar eld under färd?

2.Tänk om den varit fullastad med människor och de hänt på färjan!?
De åker kollektivyrafiksbussar på färjorna.

3.Vet vi ens hur ett elbatteri skall hanteras under olika förutsättningar.

Idag på en landsväg, med Bra förutsättningar för att begränsa och tidvis släcka och säkra.
Sedan borde de bli en omfattande analys vad och varför ?

Väder? förutsättlig
Spridningsrisk? Liten

De kunde varit mycket värre.....
Citera
2025-01-02, 19:33
Medlem
Stockholm innerstad ska alltså byta ut de mycket driftsäkra och mycket beprövade gasbussarna, mot obeprövade, dyra, och mycket farliga batteribussar. Politikerna visar verkligen att de saknar hjärnor.
Citera
2025-01-02, 21:31
Medlem
Room531s avatar
Tekniken verkar inte redo för en sådan omställning på ett säkert sätt än, elfordon är för osäkra... Man försöker varna men vad gör det, någon har redan bestämt sig...
(FB) SL köper in hundratals elbussar - nu äntligen med sociala krav på tillverkning

https://m.youtube.com/watch?v=T71cVhxG_v4
Här är en elbuss i kina som antänder..
Senast redigerad av Room531 2025-01-02 kl. 21:34.
Citera
2025-01-02, 22:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stetson900
Nej fan, det där är sjukt läskigt. Åker hellre tunnelbanan om man skulle åka. De där batterierna är kaos, är ju som de i alla dessa elcyklar, folk åker runt på bomber. Nej tacka vet jag apostlahästarna

Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Stockholm innerstad ska alltså byta ut de mycket driftsäkra och mycket beprövade gasbussarna, mot obeprövade, dyra, och mycket farliga batteribussar. Politikerna visar verkligen att de saknar hjärnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Tekniken verkar inte redo för en sådan omställning på ett säkert sätt än, elfordon är för osäkra... Man försöker varna men vad gör det, någon har redan bestämt sig...
(FB) SL köper in hundratals elbussar - nu äntligen med sociala krav på tillverkning

Någon som sett hur det gick med den här branden? Blev någon skadad eller blev det bara materiella skador? Hur snabbt spred sig elden till passagerarutrymmet? Kommer man att ta alla elbussar av samma märke ur drift till olycksorsaken är fastställd?

I England återkallade man nyligen närmare 2.000 elbussar pga brandrisk som i sin tur verkar bero på ett slags konstruktionsfel där brandrisk uppstår när olika tekniska system ska samverka. En typisk barnsjukdom hos en ny, otestad teknologi.

Stockholm ska ha 1000 eller fler elbussar till 2030. Och så tar man snart bussterminalen i Katarinaberget i drift. Ett slutet utrymme där upp mot 30 bussar - vara flera kommer att vara el- eller gasbussar - kan befinna sig samtidigt.

Med den (o)mognad som dagens bussbrand, och flera andra, visar på, så är det inte en fråga om ”om” utan ”när” en bussbrand med dödsoffer inträffar. Eftersom elden kan ta sig explosionsartat kan det bli tiotals dödsoffer. Sker det inne i Katarinaberget och elden sprider sig till andra bussar kan det bli mycket mer. Jag brukar inte ta till så starka ord, men i det här fallet tycker jag det verkar vansinnigt att använda elbussar innan tekniken mognat. Och dessutom borde varje aktuell bussmodell genomgå långa och omfattande tester innan man köper in.
Citera
2025-01-03, 00:08
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atg2000
1.Är detta första El-buss i Sverige (norden?) som fattar eld under färd?

2.Tänk om den varit fullastad med människor och de hänt på färjan!?
De åker kollektivyrafiksbussar på färjorna.

3.Vet vi ens hur ett elbatteri skall hanteras under olika förutsättningar.

Idag på en landsväg, med Bra förutsättningar för att begränsa och tidvis släcka och säkra.
Sedan borde de bli en omfattande analys vad och varför ?

Väder? förutsättlig
Spridningsrisk? Liten

De kunde varit mycket värre.....
Jag är ganska säker på att de busslinjerna inte åker färja. In till Göteborg (alltså färja) körs det tvåvåningsbuss för att inte ta för mycket utrymme ombord, Hönöleden är Trafikverkets mest trafikerade färjeled.
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Någon som sett hur det gick med den här branden? Blev någon skadad eller blev det bara materiella skador? Hur snabbt spred sig elden till passagerarutrymmet? Kommer man att ta alla elbussar av samma märke ur drift till olycksorsaken är fastställd?

I England återkallade man nyligen närmare 2.000 elbussar pga brandrisk som i sin tur verkar bero på ett slags konstruktionsfel där brandrisk uppstår när olika tekniska system ska samverka. En typisk barnsjukdom hos en ny, otestad teknologi.

Stockholm ska ha 1000 eller fler elbussar till 2030. Och så tar man snart bussterminalen i Katarinaberget i drift. Ett slutet utrymme där upp mot 30 bussar - vara flera kommer att vara el- eller gasbussar - kan befinna sig samtidigt.

Med den (o)mognad som dagens bussbrand, och flera andra, visar på, så är det inte en fråga om ”om” utan ”när” en bussbrand med dödsoffer inträffar. Eftersom elden kan ta sig explosionsartat kan det bli tiotals dödsoffer. Sker det inne i Katarinaberget och elden sprider sig till andra bussar kan det bli mycket mer. Jag brukar inte ta till så starka ord, men i det här fallet tycker jag det verkar vansinnigt att använda elbussar innan tekniken mognat. Och dessutom borde varje aktuell bussmodell genomgå långa och omfattande tester innan man köper in.
Jag läste bara snabbt, men inga personskador om jag minns rätt.
Citera
2025-01-03, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Diesel är det säkraste.
Det är bränder elbilar 20 gånger ovanligare än i bilar som drivs av fossila bränslen.
Citera
2025-01-03, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531

Bränder i elbilar 20 gånger ovanligare
Citera
2025-01-03, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stetson900

Nej det är inte farligare med elbilar. Man måste se till anledningen till varför band uppstår. När det kommer till el-cyklar så finns det två problem som jag kan se det.

1, När man laddar med standard-laddare så ger den ingen indikation på om det finns skadade celler
2, Folk som är med om olyckor där batteriet eventuellt kan ha skadads undersöker inte det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in