Citat:
Ursprungligen postat av
stetson900
Nej fan, det där är sjukt läskigt. Åker hellre tunnelbanan om man skulle åka. De där batterierna är kaos, är ju som de i alla dessa elcyklar, folk åker runt på bomber. Nej tacka vet jag apostlahästarna
Sen har vi ju gasbussarna...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ntralstationen
Citat:
Ursprungligen postat av
PetterRetard
Stockholm innerstad ska alltså byta ut de mycket driftsäkra och mycket beprövade gasbussarna, mot obeprövade, dyra, och mycket farliga batteribussar. Politikerna visar verkligen att de saknar hjärnor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Room531
Tekniken verkar inte redo för en sådan omställning på ett säkert sätt än, elfordon är för osäkra... Man försöker varna men vad gör det, någon har redan bestämt sig...
(FB) SL köper in hundratals elbussar - nu äntligen med sociala krav på tillverkning
https://m.youtube.com/watch?v=T71cVhxG_v4
Här är en elbuss i kina som antänder..
Någon som sett hur det gick med den här branden? Blev någon skadad eller blev det bara materiella skador? Hur snabbt spred sig elden till passagerarutrymmet? Kommer man att ta alla elbussar av samma märke ur drift till olycksorsaken är fastställd?
I England återkallade man nyligen närmare 2.000 elbussar pga brandrisk som i sin tur verkar bero på ett slags konstruktionsfel där brandrisk uppstår när olika tekniska system ska samverka. En typisk barnsjukdom hos en ny, otestad teknologi.
Stockholm ska ha 1000 eller fler elbussar till 2030. Och så tar man snart bussterminalen i Katarinaberget i drift. Ett slutet utrymme där upp mot 30 bussar - vara flera kommer att vara el- eller gasbussar - kan befinna sig samtidigt.
Med den (o)mognad som dagens bussbrand, och flera andra, visar på, så är det inte en fråga om ”om” utan ”när” en bussbrand med dödsoffer inträffar. Eftersom elden kan ta sig explosionsartat kan det bli tiotals dödsoffer. Sker det inne i Katarinaberget och elden sprider sig till andra bussar kan det bli mycket mer. Jag brukar inte ta till så starka ord, men i det här fallet tycker jag det verkar vansinnigt att använda elbussar innan tekniken mognat. Och dessutom borde varje aktuell bussmodell genomgå långa och omfattande tester innan man köper in.