Citat:
Ursprungligen postat av
kamikazeklanten
Elektriska drivsystem är ju inget nytt. Vissa batterityper är det dock. Problemet nu är nog mest att miljötänk för tillfället går före kvalitet.
Men man kan ju även se det som att den offentliga sektorn banar väg för en bättre miljömässig framtid. Vem som annars skulle göra det vet jag ärligt talat inte.
Det som definitivt är ett problem är att högvoltssystemen i elektriska fordon ställer riktigt stora krav på korrekt montering. En enda kabelisolering som skaver sönder kan kortsluta en batterimodul, och om då skyddskretsarna är dåligt utförda så brinner det. Billiga bussar från kina är därför nog ingen väg framåt, men nästan ingen har numera råd med dyra transportlösningar från västvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av
kamikazeklanten
Jo, jag vet. Jag var bara lite sur och grinig
Jag har eldat upp ett antal LiPo-batterier som jag använde i radiostyrda flygplan. Det är fantastisk fart i brinnandet när det tar fart. Inte behövs det mycket för att det ska gå fel heller. Ett litet hål i höljet räcker.
Fast inga biltillverkare använder (väl?) hyperkänsliga LiPo-batterier. Tesla har t ex Li-ion och LiFePo (LFP).
LiFePo är f ö mycket stabila vid skada. Jag har själv sett det när jag felladdade ett 2 cells 1000 mAh LiFePo, och inte ens då kunde få någon reaktion ur det. Jag punkterade batteriet och la i vatten. Inget alls hände.
Grundproblemet är väl att man nu forcerar fram elbussar pga explosionsartad efterfrågeökning. Nästan alla elbussar tillverkas och används i Kina. Ur ett industriellt perspektiv får befintliga konstruktioner ses som unga och har rätt många barnsjukdomar. De engelska bussar som drogs tillbaka därför att kombinatioen av fläktsystem och batterier/elsystem kunde orsaka brand är ett bra exempel på detta.
Kombinationen av unga, oprövade konstruktioner och explosionsartad efterfrågeökning är ett klassiskt recept för problem.
Jag är inte branschexpert, men det verkar som om även europeiska bussproducenter har en större eller mindre del av sin tillverkning i Kina. Egypten verkar också bidra med komponenter till en del tillverkare.
Det var det här som gjorde, att SLs ursprungliga upphandlingskriterier medförde att nästan ingen tillverkare klarade kraven. Då sänkte SL kraven. Jag skulle säga att det är ett praktexempel på när verkligheten får alltför ivriga upphandlare att överge sunda krav och kriterier. Alltför ofta leder det till problem och kraftiga fördyringar. Om det sedan är batterierna, elsystemet eller samspelet mellan olika system och komponenter, det spelar mindre roll.