• 2
  • 3
2025-01-04, 16:26
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jo, så är väl kraven. Men förutom den risk du tar upp så finns ytterligare minst två:

- i en paniksituation när alla vill ut och trycker på mot dörrarna är det långt ifrån säkert att någon lyckas öppna dem.

- när nu elbussar forceras fram är risken stor att det blir missar i konstruktionen. Även om en manuell dörröppnare är (eller i alla fall bör vara) en relativt enkel mekanisk konstruktion så finns risken att den t ex krockar med andra system/funktioner. Ta t ex de 1.900 elbussar som togs ur drift i England när man upptäckte att ventilationssystemet (som kom från en underleverantör i annat land) samverkade så dåligt med batteri/elsystem att batteriet kunde självantända. Forcerad utveckling och produktion parat med för litet tester.
Ja absolut! Bussar har stor potential att bli dödsfällor men som tur är sker ganska få olyckor med bussar.

Det är faktiskt ganska säkert att åka som passagerare i buss. Klart säkrare än att färdas med bil.

EDIT: Den manuella öppningen sker så att man friställer dörren med ett vred så att den går att öppna för hand.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-01-04 kl. 16:28.
Citera
2025-01-04, 16:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag minns nån gasbuss som brann , men det hade inget med gasen i sig att göra. Elfel om jag minns rätt. Jag har f ö i nuvarande fall inte läst något om brandorsak, men det kommer nog när teknikerna har hunnit kolla på den brunna bussen.

Det jag menade var annars att konservativa förändringsrädda typer på sin tid försökte prata ner gasbussar precis på samma sätt som nu görs med elbussar.
Men det är ju inte det som det handlar om. Problemet här, det är att utvecklingen av elbussar har forcerats fram så hårt (en del modeller har inte ens lämnat ritbordet) när stressade bussoperatörer lägger stora order. Då blir det ofrånkomligen hafs, slarv och alldeles för få tester innan bussarna skickas ut på gatorna.

Jag har jobbat med att bedöma sådana processer. Det är ganska vanligt att just den offentliga sektorn har för bråttom, inte riktigt förstår vad de beställer, och pressar på leverantörerna så hårt att de får undermåliga produkter. Inom näringslivet har man i grnomsnitt en mer försiktig inställning.

Det här beteendet inom Sveriges offentliga sektor kostar skattebetalarna flera tiotals miljarder varje år. Några välkända exempel är vårdsystemet Millenium, där man hittills kastat mer än sju miljarder i sjön, samt avloppstunneln från Bromma reningsverk till Henriksdal som jag har för mig kostade runt 20 miljarder och somi efterhand visade sig vara onödig. Det finns oerhört många andra. Jag har utrett en handfull under årens lopp.
Citera
2025-01-04, 16:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja absolut! Bussar har stor potential att bli dödsfällor men som tur är sker ganska få olyckor med bussar.

Det är faktiskt ganska säkert att åka som passagerare i buss. Klart säkrare än att färdas med bil.

EDIT: Den manuella öppningen sker så att man friställer dörren med ett vred så att den går att öppna för hand.
Det var intressant info! Vet du var vredet sitter?
Citera
2025-01-04, 16:32
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Det brukar sitta över dörren och vara utmärkt med en skylt: "Nödöppning". (Nu är det iofs över trettio år sedan jag körde buss men jag är rätt säker på att det fortfarande är så.)
Citera
2025-01-04, 21:24
Medlem
Citat:
Men det är ju inte det som det handlar om. Problemet här, det är att utvecklingen av elbussar har forcerats fram så hårt (en del modeller har inte ens lämnat ritbordet) när stressade bussoperatörer lägger stora order. Då blir det ofrånkomligen hafs, slarv och alldeles för få tester innan bussarna skickas ut på gatorna.

Elektriska drivsystem är ju inget nytt. Vissa batterityper är det dock. Problemet nu är nog mest att miljötänk för tillfället går före kvalitet.

Men man kan ju även se det som att den offentliga sektorn banar väg för en bättre miljömässig framtid. Vem som annars skulle göra det vet jag ärligt talat inte.

Det som definitivt är ett problem är att högvoltssystemen i elektriska fordon ställer riktigt stora krav på korrekt montering. En enda kabelisolering som skaver sönder kan kortsluta en batterimodul, och om då skyddskretsarna är dåligt utförda så brinner det. Billiga bussar från kina är därför nog ingen väg framåt, men nästan ingen har numera råd med dyra transportlösningar från västvärlden.
Citera
2025-01-05, 17:18
Medlem
Citat:
Jo, men rök från bränder i litiumbatterier är värre än mycket annan brandrök, och rökutvecklingen från en batteribrand är så omfattande att man har svårt att tro på det man ser. Dessutom kommer rökutvecklingen igång mycket snabbt. Är man nära är det svårt att undgå att få rök i lungorna.

Jo, jag vet. Jag var bara lite sur och grinig

Jag har eldat upp ett antal LiPo-batterier som jag använde i radiostyrda flygplan. Det är fantastisk fart i brinnandet när det tar fart. Inte behövs det mycket för att det ska gå fel heller. Ett litet hål i höljet räcker.

Fast inga biltillverkare använder (väl?) hyperkänsliga LiPo-batterier. Tesla har t ex Li-ion och LiFePo (LFP).

LiFePo är f ö mycket stabila vid skada. Jag har själv sett det när jag felladdade ett 2 cells 1000 mAh LiFePo, och inte ens då kunde få någon reaktion ur det. Jag punkterade batteriet och la i vatten. Inget alls hände.
Citera
2025-01-06, 09:58
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Elektriska drivsystem är ju inget nytt. Vissa batterityper är det dock. Problemet nu är nog mest att miljötänk för tillfället går före kvalitet.

Men man kan ju även se det som att den offentliga sektorn banar väg för en bättre miljömässig framtid. Vem som annars skulle göra det vet jag ärligt talat inte.

Det som definitivt är ett problem är att högvoltssystemen i elektriska fordon ställer riktigt stora krav på korrekt montering. En enda kabelisolering som skaver sönder kan kortsluta en batterimodul, och om då skyddskretsarna är dåligt utförda så brinner det. Billiga bussar från kina är därför nog ingen väg framåt, men nästan ingen har numera råd med dyra transportlösningar från västvärlden.

Citat:
Jo, jag vet. Jag var bara lite sur och grinig

Jag har eldat upp ett antal LiPo-batterier som jag använde i radiostyrda flygplan. Det är fantastisk fart i brinnandet när det tar fart. Inte behövs det mycket för att det ska gå fel heller. Ett litet hål i höljet räcker.

Fast inga biltillverkare använder (väl?) hyperkänsliga LiPo-batterier. Tesla har t ex Li-ion och LiFePo (LFP).

LiFePo är f ö mycket stabila vid skada. Jag har själv sett det när jag felladdade ett 2 cells 1000 mAh LiFePo, och inte ens då kunde få någon reaktion ur det. Jag punkterade batteriet och la i vatten. Inget alls hände.
Grundproblemet är väl att man nu forcerar fram elbussar pga explosionsartad efterfrågeökning. Nästan alla elbussar tillverkas och används i Kina. Ur ett industriellt perspektiv får befintliga konstruktioner ses som unga och har rätt många barnsjukdomar. De engelska bussar som drogs tillbaka därför att kombinatioen av fläktsystem och batterier/elsystem kunde orsaka brand är ett bra exempel på detta.

Kombinationen av unga, oprövade konstruktioner och explosionsartad efterfrågeökning är ett klassiskt recept för problem.

Jag är inte branschexpert, men det verkar som om även europeiska bussproducenter har en större eller mindre del av sin tillverkning i Kina. Egypten verkar också bidra med komponenter till en del tillverkare.

Det var det här som gjorde, att SLs ursprungliga upphandlingskriterier medförde att nästan ingen tillverkare klarade kraven. Då sänkte SL kraven. Jag skulle säga att det är ett praktexempel på när verkligheten får alltför ivriga upphandlare att överge sunda krav och kriterier. Alltför ofta leder det till problem och kraftiga fördyringar. Om det sedan är batterierna, elsystemet eller samspelet mellan olika system och komponenter, det spelar mindre roll.
Citera
2025-01-06, 11:03
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det brukar sitta över dörren och vara utmärkt med en skylt: "Nödöppning". (Nu är det iofs över trettio år sedan jag körde buss men jag är rätt säker på att det fortfarande är så.)

Det stämmer fortfarande

Många bussar har även nödhammare.
Citera
2025-01-06, 17:57
Medlem
Andra bussar än el har också elmanövrerade dörrar, det fanns redan när jag slutade köra 2016. Nödöppningen är tydlig och lätt att manövrera så länge man når upp i de fall de sitter ovanför dörrarna. 🙄
Citera
Igår, 21:42
Medlem
Citat:
Av videoklippet i artikeln framgår att det brinner riktigt rejält, och rökutvecklingen är massiv. Röken är giftig.

Kan gå hur illa som helst om en elbuss börjar brinna och dörrarna inte går att öppna. SL ska gå över till elbussar i så rask takt att man minskat kraven vid upphandlingarna. Vågar man åka med t ex kinesiska elbussar som forcerats fram?

https://www.expressen.se/nyheter/sve...nner-pa-halso/

En bussförare i Småland hälsade mig välkommen ombord med att ”om det börjar brinna så dör vi i bussen för vi kommer inte komma ut”. 😂
Vet inte om det stämmer.
Det sitter för övrigt körnare i busarna som man kan ”hacka” sig ut med.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in