Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2025-01-02, 15:53
Medlem
Morfar Sixten och hans barnbarn Kalle kom cyklande lngs grusvgen denna soliga dag i juni. Det fanns nstan inte ett moln p himlen. Detta var i brjan p 90-talet innan surfplattor och smartphones fanns. S att flja med morfar att fiska var en hgtidlig stund fr Kalle. Kalle skulle kra med metsp och morfar Sixten med kastsp fr att fnga de strre gddorna. De hoppades f mycket fisk s att mormor Gunilla kunde laga till sin goda aborrsstuvning med potatis och dill.

I en ryggsck hade de nedpackat en burk med mask. Mackor, kaffe i en termos, saft och Mariekex. De log mot varandra medan de lt cyklarna rulla nedfr grusbacken som ledde ner till sjn.
Senast redigerad av Motstroms 2025-01-02 kl. 16:00.
Citera
2025-01-02, 15:57
Medlem
67arigGubbes avatar
Hur gick de sen? Lt dom de rulla p in i sjn eller brjade de fiska? Man kan ju inte avsluta en berttelse mitt i!
Citera
2025-01-02, 16:27
Medlem
AgnetaPatrulls avatar
Fick dom ngon fisk? Abborre? Eller blev det gddstuvning istllet? Eller inget alls?
Citera
2025-01-03, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Hur gick de sen? Lt dom de rulla p in i sjn eller brjade de fiska? Man kan ju inte avsluta en berttelse mitt i!

Nr de kom ner till sjn s parkerade de cyklarna och tog med sin packning och la den i morfar Sixtens roddbt. De brjade att tillsammans skjuta ut den tunga roddbten som var gjord av tr.

-h hej

Utbrast de medan de skt ut bten. Kalle var snabb med att stta sig i bten. Men fr morfar Sixten gick det lngsammare. Morfar Sixten brjade att ro ut frn land. Han log mot sitt barnbarn Kalle och utbrast.

-Detta r vl livet p en pinne Kalle?

-Ja vi ska fnga massor med fisk morfar, kanske vi kan fnga gammelgddan?

- Ja vi fr se he he. Men bara vi fr tillrckligt med fisk fr att gra en abborstuvning s blir jag njd.

-Morfar jag r hungrig. Fr jag ta en macka, ngra mariekex, och saft?

-Men Kalle d, vi har ju precis kommit hit.

Skrockade morfar Sixten.
Citera
2025-01-03, 11:15
Medlem
pn222jws avatar
Fin harmoni mellan den gamle och den unge. Sixten skulle kanske kunna bertta ngot om hur Kalles mamma var nr hon var en flicka fr lngesen.
Citera
2025-01-03, 13:44
Medlem
Kalle tittade p morfar med sina stora, bedjande gon och morfar kunde inte lta bli att le.

-Okej d, en macka och ngra kex, men sen mste vi koncentrera oss p fisket! Vi har ju inte hela dagen.

Kalle plockade snabbt fram sin ryggsck och drog fram en bit smrgs och ngra kex. Medan han tuggade sg han p sjn som lg spegelblanka framfr dem. Solen reflekterades i vattnet, och ngra msar flg ver huvudet p dem. Det var nstan som om tiden stannade nr de lg dr p sjn.

Morfar Sixten rodde med en lugn, stadig takt, men hans gon flg ibland fram och tillbaka mot vattnet fr att leta efter tecken p fisk. Kalle lg bakt i bten och betraktade hans rrelser.

-Vet du, Kalle, sa morfar pltsligt, nr jag var ung, d brukade jag ro ut till samma plats varje sommar fr att fiska. Min farfar lrde mig allt om fiske och om sjn. Han sa att om man inte respekterade sjn, d skulle den ge tillbaka sin vrede. Jag har alltid kommit hit fr att knna den hr lugna, fridfulla knslan.

Kalle nickade allvarligt och knde p ngot stt att morfar pratade om ngot mer n bara fisket.

-Du vet morfar, sa Kalle efter en stund, jag tror att vi kommer fnga gammelgddan idag. Jag knner det i magen. Och nr vi gr det, d ska jag sga att det var fr att du lrde mig.

Morfar Sixten sg p honom, och hans gon glittrade som om han visste ngot hemligt.

-Ja, du r nog en riktig fiskare, du Kalle. Men vi fr inte frlora tlamodet. Fiske handlar inte bara om att fnga ngot, utan om att vara hr, i stunden, tillsammans.

Kalle sg ut ver sjn och tnkte p morfars ord. Det var inte s mycket fisken han sg fram emot, utan mer det hr gonblicket tillsammans med morfar.

"Bra skrivet, men du kan lta det flyta ut lite naturligt, let it flow!"
Senast redigerad av piiluu 2025-01-03 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in