Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2025-01-03, 04:06
Medlem
CalzoneItalias avatar
Hej jag har en granne och hon är alkoholist och hon har varit min granne i många år nu och vi är inte ovänner på något sätt eller att jag tycker illa om henne . Jag har försökt få henne att söka hjälp men det är lönlöst hon vägrar.

Hon kommer jämt när hon är full och ska be mig bära upp hennes saker för hon på bor på övervåningen längst upp och hon är jämt så full så hon orkar eller kan inte ens ta sig upp för trappen . Jag har alltid varit snäll och hjälpt henne men nu har jag tröttnat på det så nästa gång hon kommer på fyllan kommer jag neka henne hjälp och stänga min dörr . Är jag elak då? För jag tänkte hon måste ju inse själv någon gång att det kan inte fortsätta så här. Hon ramlar och slår sig i trappuppgången i tid och otid .

Vad ska man göra ? Har gjort orosanmälan till socialtjänsten men det verkar ju inte hända något tydligen kan man inte tvinga någon till vård .

Kan jag kontakta hyresvärden ?

Det har gått för långt .

Hur gör man?
Citera
2025-01-03, 05:03
Medlem
Är det en lite äldre kvinna är det nog inget att göra, de har oftast supit bort familj och alla andra skäl till att hålla sig nyktra. Att hon blir vräkt hjälper nog inte heller. Fortsätta anmäla och hoppas att socialen går in och tvångsvårdar är väl det man kan göra, men en gammal alkis är nog inte högsta prioritet. Förklara att du är ledsen men att du helt enkelt inte har tid att hjälpa henne mer.
Citera
2025-01-03, 05:03
Medlem
sebastian66s avatar
Glöm inte av att du har ryggskott hela året. Gör det på ett snyggt sätt.
Man kan aldrig hjälpa en alkis det får hennes barn eller barnbarn sköta om.
Kanske bara skita i att blanda in hyresvärden för så länge han får hyran betald skiter han troligen i vilket.
Bara blunda öppna inte dörren ligg kvar i soffan och bara se på Bonde söker fru eller lyxfällan
Citera
2025-01-03, 05:47
Medlem
Flytta eller vägra hjälpa henne och finn dig i situationen. Alla kan inte räddas, eller för den delen vill det. Hon får väl hämta sina påsar på morgonen när hon piggnat till. Enda hyresvärden kan göra är att vräka henne och det kräver rätt mycket mer än bara be om hjälp med påsar, verkar också inte som du vill det.
Citera
2025-01-03, 06:28
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Hej jag har en granne och hon är alkoholist och hon har varit min granne i många år nu och vi är inte ovänner på något sätt eller att jag tycker illa om henne . Jag har försökt få henne att söka hjälp men det är lönlöst hon vägrar.

Hon kommer jämt när hon är full och ska be mig bära upp hennes saker för hon på bor på övervåningen längst upp och hon är jämt så full så hon orkar eller kan inte ens ta sig upp för trappen . Jag har alltid varit snäll och hjälpt henne men nu har jag tröttnat på det så nästa gång hon kommer på fyllan kommer jag neka henne hjälp och stänga min dörr . Är jag elak då? För jag tänkte hon måste ju inse själv någon gång att det kan inte fortsätta så här. Hon ramlar och slår sig i trappuppgången i tid och otid .

Vad ska man göra ? Har gjort orosanmälan till socialtjänsten men det verkar ju inte hända något tydligen kan man inte tvinga någon till vård .

Det har gått för långt .

Hur gör man?
Du verkar vara en hjälpsam granne, så varför inte hjälpa henne nästa gång men samtidigt fråga "Ursäkta men varför dricker du så mycket?"
Då kanske du får reda på problemet och då kan ev hjälpa henne, att dra in myndigheter ställer bara till mer problem för henne...
Lycka till.
Citera
2025-01-03, 07:31
Medlem
Ett alternativ är att konfrontera henne om hon är nykter och säg ifrån.

Ett annat är att ghosta henne. Sluta öppna dörren när hon ringer på.
Citera
2025-01-03, 07:43
Medlem
Gör det som du själv tycker känns rätt. Det är ju ditt liv du ska leva.
Citera
2025-01-03, 07:48
Medlem
CalzoneItalias avatar
Jag är för snäll vågar inte säga nej . Rädd att hon ska säga elaka saker . Men jag får ta det för nu tänker jag inte hjälpa henne mer hon kan ringa på andra grannar och fråga .

Jag kan inte vara hennes hjälpreda för att hon är för full får väl börja ta betalt men hon har väl inga pengar dom super hon ju upp .. Och sexuella tjänster är jag inte intresserad utav den alkokärringen .

Nej jag ska ta ett snack med hyresvärden se vad dom har att säga .
Citera
2025-01-03, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Ett alternativ är att konfrontera henne om hon är nykter och säg ifrån.

Ett annat är att ghosta henne. Sluta öppna dörren när hon ringer på.
Eller sätta upp en lapp som alla andra svenskar istället för att vara medmänsklig och försöka hjälpa damen.
Citera
2025-01-03, 08:34
Medlem
Klas-Vegass avatar
En mans uppgift är att dra gränser.

Ts klarar uppenbarligen inte av det.

Skall han ta kontakt med bostadsbolaget (mamma) och be henne säga till den elaka grannen?

Vad konstigt att kvinnorna ratar dagens män.
Citera
2025-01-03, 08:38
Medlem
Vad är det för "saker" hon ber dig bära upp? För är man fullblodsalkoholist, så är det sista man tänker på att till exempel handla hem mat. Eller är det vinboxarna du konkar runt på? Det är inte olagligt att vara full i sitt hem, inte heller att dricka alkohol för den delen.

Naturligtvis är det synd om grannen om hon nu super så mycket. Det enda som brkar hjälpa är en inläggning för avgiftning, som hon lär behöva vid något tillfälle. Då sköter vården det andra, till exempel kontakt med socialen för en behandling eller dylikt.
Citera
2025-01-03, 09:49
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Det har gått för långt .

Hur gör man?

Nu kanske jag för fram en alldeles för drastisk åtgärd här, men vad med att LÅSA DÖRREN och inte svara när hon ringer på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in