• 8
  • 9
2025-01-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Är du inte etnisk svensk så är du inte etnisk svensk. Katarina Taikon var zigenare och försörjde sig på vad den intellektuella eliten bland zigenarna alltid försörjer sig på, att skriva böcker och föreläsa för svenskar om hur rasistiska de är mot stackars zigenare som tror att zigenare stjäl och bedrar. (Alla zigenare som inte tillhör deras intellektuella elit försörjer sig samtidigt genom just stöld och bedrägeri.)

Katarina identifierade sig som zigenare, men
hon var lika mycket etnisk svensk som zigenare genetiskt.Men jag vet inte, det kanske är vad du själv identifierar dig som väger tyngst.

Om hon låg i koma så finns det människor som mirakulöst vaknat efter lång tid. Men 13 år
är väldigt lång tid
Senast redigerad av mangne 2025-01-04 kl. 15:29.
Citera
2025-01-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
hon var lika mycket etnisk svensk som zigenare genetiskt.Men jag vet inte, det kanske är vad du själv identifierar dig som väger tyngst.

Om hon låg i koma så finns det människor som mirakulöst vaknat efter lång tid. Men 13 år
är väldigt lång tid

Är man hjärndöd är nog chansen minimal för att det ska hända.
Citera
2025-01-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
hon var lika mycket etnisk svensk som zigenare. Hennes far var musiker och träffade
en servitris på en restaurang han spelade på.
Hon hette Agda Karlsson och var bonddotter
från Härryda som blev hennes mor.

är väldigt lång tid

Katarina Taikon såg zigensk ut och identifierade sig som zigenare. Jag hittar inga uppgifter om hennes mor mer än att hon var servitris och namnet.

Visst, om det stämmer att Agda Karlsson var en etniskt svensk bonddotter så var Taikon rent biologiskt halvzigenare. Etnicitet är dock inte bara biologi och rent generellt tenderar vi att kalla exempelvis halvtyska eller halvnorska individer, uppvuxna i Sverige och med skandinaviskt utseende, "svenskar" i dagligt tal. Så jag tycker åtminstone inte att det är direkt missvisande att kalla någon med zigenskt utseende som identifierar sig som zigenare för zigenare, även om hon egentligen var halvzigenare. Om nu så är fallet.

On-Topic ser jag som sagt inga orsaker att tro att hon behandlades annorlunda än en etnisk svensk eftersom hon (1) tycks ha legat i koma, inte varit hjärndöd och (2) hjärndöd inte var vårt officiella dödsbegrepp när hon hamnade i koma i vilket fall som helst. Således borde tråden flyttas, ifall ingen kan göra det troligt att hon faktiskt behandlades annorlunda pga sin härkomst.
Citera
2025-01-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Katarina Taikon såg zigensk ut och identifierade sig som zigenare. Jag hittar inga uppgifter om hennes mor mer än att hon var servitris och namnet.

Visst, om det stämmer att Agda Karlsson var en etniskt svensk bonddotter så var Taikon rent biologiskt halvzigenare. Etnicitet är dock inte bara biologi och rent generellt tenderar vi att kalla exempelvis halvtyska eller halvnorska individer, uppvuxna i Sverige och med skandinaviskt utseende, "svenskar" i dagligt tal. Så jag tycker åtminstone inte att det är direkt missvisande att kalla någon med zigenskt utseende som identifierar sig som zigenare för zigenare, även om hon egentligen var halvzigenare. Om nu så är fallet.

On-Topic ser jag som sagt inga orsaker att tro att hon behandlades annorlunda än en etnisk svensk eftersom hon (1) tycks ha legat i koma, inte varit hjärndöd och (2) hjärndöd inte var vårt officiella dödsbegrepp när hon hamnade i koma i vilket fall som helst. Således borde tråden flyttas, ifall ingen kan göra det troligt att hon faktiskt behandlades annorlunda pga sin härkomst.
Var hon erkänd bland romer, så var hon ju romsk. Det är väl ganska slutna grupper som andra minoriteter och kräver generellt att en person har ursprunget på bägge sidor. Vi kallar inte Markoolio för rom som exempel.

Tror nog det var bra mycket svårare för att däremot upptas av majoritetsbefolkningen om du hade annat ursprung i dig och rasism samt rasbiologi var enormt stor baserat på rötterna. Jag är född på 80 talet som exempel och hade ett rent helvete pga att man ansåg mina föräldrar vara längst ner på den svenska skalan trots att vi ändå har en del medelklass och människor med bra utbildningar och god uppfostran bakom sig. Det kan knappast ha varit lättare för någon som levt ett helt liv innan jag föddes men som rom, att behandlas väl när jag som blond och blåögd svensk for extremt illa under rasbiologiska attityder. Hennes pappa uppges dessutom vara tivoliresande och det var definitivt inte något som ansågs bra. Man brukade i jämförelse driva med min pappa när han växte upp, om att han blivit till när cirkusen var i stan. På skämt möjligt men det ligger mycket attityder begravda i den humorn.

Idag ses det lite mer kulturellt att ha släkt i öeden som någon gång varit av ro.sk härkomst och folk hittar glatt på att det finns sådana led men det är mycket tveksamt och mestadels fantasier på samma sätt andra för hade "vallonblod".

Att hon inte tilläts läsa och skriva först i tonåren är en sak som definitivt visar på att hon var rom och kan återigen jämföras med min egen bakgrund där en farförälder var av minoritetsursprung om än decenniet yngre men som ändå blev civilingenjör i ett land där de flesta svenskar knappast nådde den nivån av yrkesutbildning och karriär.

Hennes mamma bör ha varit av lägre social rang och därmed obetydlig för Katarinas möjligheter i livet. En stadig och "normal" (normativ) bakgrund för de flesta svenskar men det hjälper knappast om någon är så frimodig att den gängar sig med en rom samtidigt som rasismen når sin topp i Europa. Klart att uppgifterna kan vara få när flickan istället blev fosterbarn. En tydlig indikation på att mamman var glad i glaset eller fattig och utsatt (det är antaganden då jag inte minns Katitzy-böckerna eller något om Katarina Taikon).

13 år är möjligt lång tid om någon inte kommer vakna men som sagt så var romerna sällan av utbildning då rasismen förvägrat dem undervisning och sedan skulle de sköta det själv.

Att jag själv vill läsa sociologi beror på när människor är öppna med sina åsikter och jag är tacksam för den lärare som fritt diskuterade romerna med en annan åsikt än vad jag har eftersom det fick mig att inse vad jag behöver göra av mitt liv mer än vad jag planerat för framtiden.

Som intresserad av sociologi och strukturer så är det ganska uppenbart att människor såsom i tråden påverkar i hög grad och att de som sedan har andra åsikter av mer jämlik art ändå kommer möta problemen och bilda sig en uppfattning av dem som innehåller negativa erfarenheter i kombination med egna åsikter men utan förförståelsen som t.ex främst de drabbade har. I det här fallet blir det romer som har bäst förförståelse kring vad som skedde då och kan berätta om det med utbildning, religiösa föreställningar etcetera som påverkat, men de lär gissningsvis inte komma hot och skriva.

Det heter förövrigt rom idag. Zigenare är en etnonym som anses vara av rasistisk karaktär.

Sedan så brukar man inte alls säga att norkar, danskar, finnar osv är svenskar. Jag räknas som etniskt svensk och det beror på att jag främst avstått att räkna mig som annat. Det fanns ett intresse förr från invandrare att bli svenskar och räknas som det för att ofta ändra namn och radera språket. Inte enbart pga rasism utan även för att du kunde utsättas för grövre rasism från ditt ursprung än i Sverige. Många finnar är inte språklösa pga att de tvingats till det utan för att finnar var mer rasistiska än de svenska rasisterna. Sedan så givetvis har önskemålen om att bli normativ påverkat och ändring av namn har handlat om att undkomma rasism och rasbiologi.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in