Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2025-01-03, 14:03
Medlem
SVT skriver om hur lätt det är för bedragare att skicka SMS som ser ut att komma från någon annans telefon, men i själva verket är det bedragaren som skriver.

Det finns två varianter, en del skriver obehagliga meddelanden, ibland av sexuell karaktär.

Andra skriver något i stil med "Kris, skicka pengar!"

Har du varit med om detta själv?

Litar du på SMS som du får? Om de avviker från det som personen brukar skriva?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...med-min-kompis
Citera
2025-01-03, 14:10
Medlem
Värre om de skickar en länk/image med trojan, som man klickar på så de kan styra DIN dator.

(I researchjobb måste jag klicka på en massa okända länkar.)

Därför har jag mina pengar o d i en ANNAN enhet.
Citera
2025-01-03, 14:39
Avstängd
Amazon-mannens avatar
Bara kontra med en motfråga bara den äkta avsändaren kan svara på:

Akut. Skicka Pengar!
Javisst. Om du kan säga vad svärfars hund heter
Citera
2025-01-03, 14:42
Medlem
kalkryggars avatar
Skulle jag få ett SMS från någon "jag känner" som skriver att det är kris och att de behöver pengar så skulle jag ringa upp. Om de svarar så får man snabbt reda på att det är bluff. Om de inte svarar så skulle jag vänta på att de ringer upp.
Citera
2025-01-03, 14:53
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Bara kontra med en motfråga bara den äkta avsändaren kan svara på:

Akut. Skicka Pengar!
Javisst. Om du kan säga vad svärfars hund heter

Eller bara ringa upp.

Jag känner knappt någon som använder sms längre så det är inget problem för mig. Alla använder meddelandeappar men det kanske kan ske på dom också.
Citera
2025-01-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofage
Eller bara ringa upp.

Jag känner knappt någon som använder sms längre så det är inget problem för mig. Alla använder meddelandeappar men det kanske kan ske på dom också.

Det går bra att använda appar med end-to-end enkryption, för att eliminera problemet.
Citera
2025-01-03, 15:25
Avstängd
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
SVT skriver om hur lätt det är för bedragare att skicka SMS som ser ut att komma från någon annans telefon, men i själva verket är det bedragaren som skriver.

Det finns två varianter, en del skriver obehagliga meddelanden, ibland av sexuell karaktär.

Andra skriver något i stil med "Kris, skicka pengar!"

Har du varit med om detta själv?

Litar du på SMS som du får? Om de avviker från det som personen brukar skriva?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...med-min-kompis
Klart man ställer upp om nån hamnat i ekonomiskt trångmål. Men varför får jag aldrig såna meddelanden?? Jag skulle mer än gärna vilja träffa fanskapet face to face. Kan man locka med mer pengar än det begärda kanske.
Senast redigerad av JoeDough 2025-01-03 kl. 15:29.
Citera
2025-01-03, 15:33
Medlem
SnutteFia03s avatar
Har inte fått något sådant.

Sen är det väl som Kalkryggar skrev, att om det är frågan om pengar så skickar man ju inte över sådant bara för att man fått ett sms utan man kontaktar ju personen ifråga och hör efter vad det handlar om och varför personen behöver låna pengar av just mig.
Citera
2025-01-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cofage
Eller bara ringa upp.

Ja, jag fick märkliga meddelanden från "svärfar" på messenger. Han skulle ju liksom aldrig be mig om pengar, men kan förstå att en äldre person som vill hjälpa sina barn inte tänker sig för.
Citera
2025-01-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Klart man ställer upp om nån hamnat i ekonomiskt trångmål. Men varför får jag aldrig såna meddelanden?? Jag skulle mer än gärna vilja träffa fanskapet face to face. Kan man locka med mer pengar än det begärda kanske.
Ja det finns ju dom som dom får meddelanden om att "en kompis" kommer förbi och hämtar pengar. Dessa som gör den typen av bedrägeri måste utsätta sig själva för en enorm risk, dom har ju ingen aning om vilken människa dom försöker lura.
Citera
2025-01-03, 16:25
Medlem
LezFears avatar
Ibland får ju även folk utan barn sådana här meddelanden: ”Pappa, kan du swisha xxx kronor till min kompis? Jag har tappat min telefon”.
Citera
2025-01-03, 17:50
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skulle jag få ett SMS från någon "jag känner" som skriver att det är kris och att de behöver pengar så skulle jag ringa upp. Om de svarar så får man snabbt reda på att det är bluff. Om de inte svarar så skulle jag vänta på att de ringer upp.

Ja, rimligt.

Men också, om jag skulle få ett SMS från någon jag känner som skriver att det är kris, då skulle jag sätta in pengar på den personens konto, och inte på ett annat helt random konto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in