2025-01-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det gör de på meriter. Men får inte diskriminera någon pga ålder, kön, storlek eller etnicitet.
Dvs att det är meriterna som avgör.
Alla jobb i offentlig sektor är mycket reglerade, de måste annonsera ut tjänster. Men i det
privata är det väldigt mycket svåger politik, speciellt mindre företag. Där verkar kontakter
trumfa mycket, om vi generaliserar. Och kanske mest på jobb som inte kräver så mycket
kompetens, vem kan avgöra vem som är bäst på att steka en hamburgare?
Senast redigerad av mangne 2025-01-05 kl. 21:59.
Citera
2025-01-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Alla jobb i offentlig sektor är mycket reglerade, de måste annonsera ut tjänster. Men i det
privata är det väldigt mycket svåger politik, speciellt mindre företag. Där verkar kontakter
trumfa mycket, om vi generaliserar. Och kanske mest på jobb som inte kräver så mycket
kompetens, vem kan avgöra vem som är bäst på att steka en hamburgare?
Därför är det bra att vi har en DO eller hur?
Även om arbetsgivare myglar kan ju DO få stopp om det anmäls till dem.
I det här fallet gällde det ju en stoppad arbetsintervju.
På ett sätt kan jag förstå hur DO tänkte. Att mannen borde få chansen att presentera sig själv för arbetsgivaren.
Jag gick igång på den felaktiga trådöverskriften här.
Senast redigerad av ottoplommon 2025-01-05 kl. 22:19.
Citera
2025-01-05, 22:18
Medlem
Citat:
Det gör de på meriter. Men får inte diskriminera någon pga ålder, kön, storlek eller etnicitet.
Dvs att det är meriterna som avgör.

Men i praktiken, om man inte erhåller jobbet så meddelas, ”tillsatt av annan sökande”.

Måste privata såväl som offentliga arbetsgivare uppge skäl för varför man valde vs valde bort någon?!

Om HR avdelningen anser att en sökande inte kvalificerar behöver dom inte gå in på detaljerna varför och även om så vore, man kan alltid finna och ange anledningar till varför man väljer bort vs väljer en sökande, inte??
Citera
2025-01-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Men i praktiken, om man inte erhåller jobbet så meddelas, ”tillsatt av annan sökande”.

Måste privata såväl som offentliga arbetsgivare uppge skäl för varför man valde vs valde bort någon?!

Om HR avdelningen anser att en sökande inte kvalificerar behöver dom inte gå in på detaljerna varför och även om så vore, man kan alltid finna och ange anledningar till varför man väljer bort vs väljer en sökande, inte??
Ja det är knepigt. Jag tror det är lättare när det gäller mer högre befattningar när konkurrenterna har koll på medsökande. Men arbetskamrater kan ju också reagera när någon med sämre erfarenhet får jobbet än deras sökande kompis Kalle. Det är inget vattentätt system men det hjälper väl bättre än inget alls.
Citera
2025-01-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Så var det dags igen. Expressen skriver att en muslimsk man vägrar av religiösa skäl att ta kvinnor i hand. Därför fick han inte komma på arbetsintervju som trygghetsvärd i ett av Stockholms företag som driver kollektivtrafik.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...vinnor-i-hand/

Enligt DO:

”Beröring är något som inte alla människor är bekväma med och det finns ingen anledning att insistera på just handskakning eftersom det finns andra sätt att hälsa respektfullt på som inte involverar fysisk kontakt”

Det är alltså enligt Diskrimineringsombudsmannen rätt för en man att diskriminera kvinnor och hänvisa till sin tro. Kläd- och bemötandekoder är dock viktiga för arbetsgivare om arbetets art så kräver. Tycker därför att det är olyckligt att DO kör över arbetsgivare på det sättet och ignorerar invanda regelverk. Sedan kan man ifrågasätta mannens agerande. Det är inget bra cv att stämma arbetsgivare för sådant här. Nästa gång lär han bli utsorterad redan vid ansökningen eftersom kvinnor är ett problem för honom. Men det kanske mer handla aktivism?

Jag satte denna trådstart i I&I eftersom jag vill att vi diskuterar problemet med att "vissa" migranter (läs vissa muslimer) har så svårt att respektera normer och förväntningar som offentligheten kräver; att man då tar strid för denna sak; att det i så fall handlar om aktivism för att forcera fram särlagar för just muslimer.

Tar han män i hand ska han ta kvinnor i hand. Annars är det genusrelaterad särbehandling och det är per definition diskriminering, och diskriminering är inte tillåtet. Självklart ska inte den som ägnar sig åt könsdiskriminering ha rätt till ett jobb som kräver att man kan behandla män och kvinnor likvärdigt.

Konstigare än så är det ta mig fan inte.
Citera
2025-01-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Tar han män i hand ska han ta kvinnor i hand. Annars är det genusrelaterad särbehandling och det är per definition diskriminering, och diskriminering är inte tillåtet. Självklart ska inte den som ägnar sig åt könsdiskriminering ha rätt till ett jobb som kräver att man kan behandla män och kvinnor likvärdigt.

Konstigare än så är det ta mig fan inte.
Men grundfrågan här är om det var fel att han inte fick komma på jobbintervju och presentera sig själv?
Sedan tycker inte jag personligen att han var lämplig att jobba som trygghetsvärd.
Om han inte kan ge en gammal gumma en stödjande hand pga risken att hon kan ha mens och vara
"oren" Jisses!
Senast redigerad av ottoplommon 2025-01-05 kl. 22:39.
Citera
2025-01-05, 22:40
Medlem
kaktjuvens avatar
Finns DO även i Saudiarabien?
Tänkte be tjejen gå dit på arbetsintervju och ha utsläppt hår och ta de i hand med kjol på och sen anmäla för diskriminering.
Citera
2025-01-05, 22:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Ja visst är det så. Tyvärr fultolkade DO ärendet och utelämnade kvinnodiskrimineringen. Troligtvis är det här en sorts tjänstemannaaktivism som har blivit ett växande samhällsproblem.
Citera
2025-01-05, 23:00
Medlem
Citat:
Men grundfrågan här är om det var fel att han inte fick komma på jobbintervju och presentera sig själv?
Sedan tycker inte jag personligen att han var lämplig att jobba som trygghetsvärd.
Om han inte kan ge en gammal gumma en stödjande hand pga risken att hon kan ha mens och vara
"oren" Jisses!

Tja, varför slösa med hans och alla andras tid och pengar genom att genomföra en jobbintervju där man redan vet att vederbörande har diskvalificerat sig själv? Det är ingen mänsklig rättighet att få komma på intervju, särskilt inte om man redan från börjat meddelat egenskaper som utesluter en som kandidat.

Hur skulle det annars se ut, om alla som sökte jobb alltid hade rätt att få komma på intervju!

Och ja, du ger själv ett alldeles utmärkt exempel på varför han är olämplig, och därför inte kallades till intervju.

Så, Nej, det var inte fel, det var helt rätt att han inte fick komma på jobbintervju.
Citera
2025-01-05, 23:20
Medlem
Citat:
Därför är det bra att vi har en DO eller hur?
Även om arbetsgivare myglar kan ju DO få stopp om det anmäls till dem.
I det här fallet gällde det ju en stoppad arbetsintervju.
På ett sätt kan jag förstå hur DO tänkte. Att mannen borde få chansen att presentera sig själv för arbetsgivaren.
Jag gick igång på den felaktiga trådöverskriften här.
Det är mycket bra att DO finns, nu är saken
utredd att du ska kunna neka att ta kvinnor i handen. Det kan finnas andra sätt att vara artig
på än att ta i handen
Citera
2025-01-05, 23:22
Medlem
Citat:
Tja, varför slösa med hans och alla andras tid och pengar genom att genomföra en jobbintervju där man redan vet att vederbörande har diskvalificerat sig själv? Det är ingen mänsklig rättighet att få komma på intervju, särskilt inte om man redan från börjat meddelat egenskaper som utesluter en som kandidat.

Hur skulle det annars se ut, om alla som sökte jobb alltid hade rätt att få komma på intervju!

Och ja, du ger själv ett alldeles utmärkt exempel på varför han är olämplig, och därför inte kallades till intervju.

Så, Nej, det var inte fel, det var helt rätt att han inte fick komma på jobbintervju.
Jag håller med. Men jag tror att DO tyckte att han inte fick diskrimineras från jobbintevjun pga sin tro. De hade stöd från Europadomstolen.
Religiösa friskolor skulle förbjudas. Ska en del barn hjärntvättas till sådan tro? Alla barn borde ha en och samma läroplan så klart.
Senast redigerad av ottoplommon 2025-01-05 kl. 23:29.
Citera
2025-01-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Det är mycket bra att DO finns, nu är saken
utredd att du ska kunna neka att ta kvinnor i handen. Det kan finnas andra sätt att vara artig
på än att ta i handen
Nej det tycker jag inte. Det som ligger bakom är ju att de inte får beröra en kvinna om hon skulle råka ha mens för då är hon smutsig.
Rent vetenskapligt stämmer inte det.
Jag tycker att man måste fundera på sin religions gamla mossiga dogmer. Bara för förfäder som levde för tusentals år sedan TRODDE detta så betyder det inte att det är rätt. Man måste uppdatera sin tro till tiden man lever i. Hur ska annars människor och samhällen kunna utvecklas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in