Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-03, 15:18
Moderator
TheLuckys avatar
Så var det dags igen. Expressen skriver att en muslimsk man vägrar av religiösa skäl att ta kvinnor i hand. Därför fick han inte komma på arbetsintervju som trygghetsvärd i ett av Stockholms företag som driver kollektivtrafik.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...vinnor-i-hand/

Enligt DO:

”Beröring är något som inte alla människor är bekväma med och det finns ingen anledning att insistera på just handskakning eftersom det finns andra sätt att hälsa respektfullt på som inte involverar fysisk kontakt”

Det är alltså enligt Diskrimineringsombudsmannen rätt för en man att diskriminera kvinnor och hänvisa till sin tro. Kläd- och bemötandekoder är dock viktiga för arbetsgivare om arbetets art så kräver. Tycker därför att det är olyckligt att DO kör över arbetsgivare på det sättet och ignorerar invanda regelverk. Sedan kan man ifrågasätta mannens agerande. Det är inget bra cv att stämma arbetsgivare för sådant här. Nästa gång lär han bli utsorterad redan vid ansökningen eftersom kvinnor är ett problem för honom. Men det kanske mer handla aktivism?

Jag satte denna trådstart i I&I eftersom jag vill att vi diskuterar problemet med att "vissa" migranter (läs vissa muslimer) har så svårt att respektera normer och förväntningar som offentligheten kräver; att man då tar strid för denna sak; att det i så fall handlar om aktivism för att forcera fram särlagar för just muslimer.
Citera
2025-01-03, 15:23
Medlem
Muslimerna ska väl snart ha egna bönerum och vända arselet i vädret och be till Allah på betald arbetstid.
Citera
2025-01-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Så var det dags igen. Expressen skriver att en muslimsk man vägrar av religiösa skäl att ta kvinnor i hand. Därför fick han inte komma på arbetsintervju som trygghetsvärd i ett av Stockholms företag som driver kollektivtrafik.

Enligt DO:

”Beröring är något som inte alla människor är bekväma med och det finns ingen anledning att insistera på just handskakning eftersom det finns andra sätt att hälsa respektfullt på som inte involverar fysisk kontakt”

Det är alltså enligt Diskrimineringsombudsmannen rätt för en man att diskriminera kvinnor och hänvisa till sin tro. Kläd- och bemötandekoder är dock viktiga för arbetsgivare om arbetets art så kräver. Tycker därför att det är olyckligt att DO kör över arbetsgivare på det sättet och ignorerar invanda regelverk. Sedan kan man ifrågasätta mannens agerande. Det är inget bra cv att stämma arbetsgivare för sådant här. Nästa gång lär han bli utsorterad redan vid ansökningen eftersom kvinnor är ett problem för honom. Men det kanske mer handla aktivism?

Jag satte denna trådstart i I&I eftersom jag vill att vi diskuterar problemet med att "vissa" migranter (läs vissa muslimer) har så svårt att respektera normer och förväntningar som offentligheten kräver; att man då tar strid för denna sak; att det i så fall handlar om aktivism för att forcera fram särlagar för just muslimer.

Är egentligen inte världens största grej att inte skaka hand. Dock ger det ett otrevligt intryck om man är där för att söka arbete. Det är en del av att träffa någon ny person inom yrkeslivet.
Citera
2025-01-03, 15:25
Medlem
Sverige är ett sinnessjukt land. Anpassa eller åk hem, vi skall inte behöva ändra på våra seder.
Citera
2025-01-03, 15:26
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Muslimerna ska väl snart ha egna bönerum och vända arselet i vädret och be till Allah på betald arbetstid.
Det finns redan på många arbetsplatser
Citera
2025-01-03, 15:27
Medlem
Skicka hem packet.
Citera
2025-01-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Det var fel att neka jobb till muslimsk man som vägrar ta kvinnor i hand, menar diskrimineringsombudsmannen, som väl därmed tar död på ryktet att woke skulle vara dött. Det slriver penisstorlekstidningen Expressen.

Frågeställning: varför uppmuntrar DO till diskriminering av det täcka könet genom att ge dessa barbariska religiösa föreställningar tolkningsföreträde?

De lär inte honom komma på intervju. Är han så knäpp att han lägger energi på detta?? Som dessutom har gått hela vägen till HD??
Citera
2025-01-03, 15:51
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nej detta var fel. I Sverige tar vi i hand.

Jag tycker snarare att det är mannen som uppträder diskriminerande mot kvinnor när han vägrar ta kvinnor i hand. Solklart.

Diskriminering är när en enskild person förhindras i något (som inte påverkar andra) på grund av sin tro.

Men här är det tvärt om. Mannen nekar kvinnan en normal hälsning, på grund av hennes ställningstagande att inte vara muslim.
Citera
2025-01-03, 15:55
Medlem
Helt rätt av DO. Många svenskar verkar inte förstå att det är Sharia som gäller nu.
Citera
2025-01-03, 16:00
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej detta var fel. I Sverige tar vi i hand.

Jag tycker snarare att det är mannen som uppträder diskriminerande mot kvinnor när han vägrar ta kvinnor i hand. Solklart.

Diskriminering är när en enskild person förhindras i något (som inte påverkar andra) på grund av sin tro.

Men här är det tvärt om. Mannen nekar kvinnan en normal hälsning, på grund av hennes ställningstagande att inte vara muslim.

Det vänder fort. Visste väl att rasisten i dig levde kvar.

Ja, givetvis helt fel av DO vilket gemene man tycker.
Citera
2025-01-03, 16:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Är egentligen inte världens största grej att inte skaka hand. Dock ger det ett otrevligt intryck om man är där för att söka arbete. Det är en del av att träffa någon ny person inom yrkeslivet.

Jag tänker mig att personen anser att som migrant och inte svensk så är man befriad från svenska regler. Det finns många vittnesmål från migranter som säger att när de kom hit fick de höra att svenska lagar och regler gäller bara för svenskar. Upprättar du dit liv efter den attityden blir den en del av dig själv och ditt sätt att leva.

Försvaret för sådana här problem kommer inte från etablerade muslimer, utan som alltid annars från vänsterliberala. I detta fall DO. Muslimer är ingen enhetlig grupp i Sverige och talar man med muslimska kollegor så tycker de att svenska myndigheter är för mjäkiga. Skulle myndigheter sätta stopp och ta tag i saken skulle de flesta muslimer inte protestera.
Citera
2025-01-03, 16:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Det vänder fort. Visste väl att rasisten i dig levde kvar.

Ja, givetvis helt fel av DO vilket gemene man tycker.

Jag vet inte hur du får det till "rasism" att sakligt konstatera att detta beslut från DO verkar vara felaktigt, ur ett allmänt rättsperspektiv.

Jag skriver inte så här, som en del avskum i tråden:
"Muslimerna ska väl snart ha egna bönerum och vända arselet i vädret och be till Allah på betald arbetstid."
Muslimifieringen av Sverige går enligt plan…

Jag tycker inte att allt kring muslimer och islam alltid är rätt. Jag tycker inte att allt kring kristna och kristendom alltid är rätt. Jag tycker inte att allt kring judar och judendom alltid är rätt. Jag hatar ingen person enbart utifrån dennes etnicitet, utan att ta hänsyn till dennes handlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in