• 1
  • 2
2025-01-03, 17:24
Medlem
two-norms avatar
Försöker få mig en bättre uppfattning om våra brigader och har då läst att det både ska ingå pansarbataljoner och mekaniserade bataljoner i dessa Planerad utveckling av krigsorganisationen 2021-2030
.

Som jag har förstått det så består en pansarbataljon av två st stridsvagnskompanier och två st pansarskyttekompanier. Jag har dock inte lyckats lista ut vad en mekaniserad bataljon består av.
Citera
2025-01-03, 18:48
Avstängd
bithaxs avatar
Mekaniserad brukar betyda infanteri som förflytta sig med hjälp av APCs. Vet inte vad Sverige har för utrustning på den fronten.
Senast redigerad av bithax 2025-01-03 kl. 18:52.
Citera
2025-01-03, 18:51
Medlem
Neksnors avatar
Ut minnet och skrivet på telefon.
Mekaniserat förband åker bandfordon, helst med något skydd
Motoriserat förband åker hjulfordon, i värsta fall lastbilsflak.
Pansarförband är kraftig skyddade förband, med rejäl eldkraft, som åker bandfordon.

Pansarbataljon är alltså huvudsakligen ett pansarförband.
Mekaniserade (och motoriserade) förband är handlar mer om infanterister.

Jämför terrängen i Skaraborg (pansarregemente) med terrängen i intilliggande Älvsborg (infanteriregemente, , avvecklat).
Begreppet motoriserad är lite antikt nu, att man har fordon är ganska självklart. Men jag har för mig att något ryskt motoriserat gevärsregemente (eller liknande) har använts i Ukraina. Det kan dock handla om ett gammalt traditionsbaserat namn.
Citera
2025-01-03, 19:38
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Pansarförband är kraftig skyddade förband, med rejäl eldkraft, som åker bandfordon.

Jämför terrängen i Skaraborg (pansarregemente) med terrängen i intilliggande Älvsborg (infanteriregemente, , avvecklat).
Begreppet motoriserad är lite antikt nu, att man har fordon är ganska självklart. Men jag har för mig att något ryskt motoriserat gevärsregemente (eller liknande) har använts i Ukraina. Det kan dock handla om ett gammalt traditionsbaserat namn.

Jo bandgående lär det ju garanterat bli men undrar om det då innebär endast pansarskyttefordon dvs 4 kompanier med stridsfordon 90, eller om de även får med ett stridsvagnskompani. Jag tror knappast att vi kommer ha en bataljon med bandvagn 206 😅

Angående motoriserad så håller vi ju faktiskt på att upprätta Livgardesbigraden som ska innehålla 1. & 2. motoriserade bataljonerna. De kommer främst utrustas med Patrias pansarterrängbilar.
Citera
2025-01-03, 20:56
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Jo bandgående lär det ju garanterat bli men undrar om det då innebär endast pansarskyttefordon dvs 4 kompanier med stridsfordon 90, eller om de även får med ett stridsvagnskompani. Jag tror knappast att vi kommer ha en bataljon med bandvagn 206 😅
Ingen aning, varierar inte det lite med planerad uppgift?
Citat:
Angående motoriserad så håller vi ju faktiskt på att upprätta Livgardesbigraden som ska innehålla 1. & 2. motoriserade bataljonerna. De kommer främst utrustas med Patrias pansarterrängbilar.
Livgardet är väl huvudsakligen ett Fjollträskskytteförband med gränsande till polisiära uppgifter (snabbt kunna skydda statsledningen om, exempelvis, ett gäng tjetjener plötsligt skulle börja göra kaos i huvudstaden samtidigt som Aftonbladets app kraschar)? För sådana uppgifter bör hjulfordon med lite pansar vara vettigt. Jag utgick från att de bara kallades infanteri eller stadsskytte.
Citera
2025-01-03, 23:35
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Försöker få mig en bättre uppfattning om våra brigader och har då läst att det både ska ingå pansarbataljoner och mekaniserade bataljoner i dessa Planerad utveckling av krigsorganisationen 2021-2030
.

Som jag har förstått det så består en pansarbataljon av två st stridsvagnskompanier och två st pansarskyttekompanier. Jag har dock inte lyckats lista ut vad en mekaniserad bataljon består av.

Typ det du skriver samt ett trosskompani kanske?

Luskade på saken och hittade detta.

"191:a mekaniserade bataljonen är uppbyggt av både heltids- och deltidstjänstgörande soldater och består av ett stabs- och understödskompani, två pansarskyttekompanier, två stridsvagnskompanier och ett trosskompani."
https://www.forsvarsmakten.se/sv/org...ansarbataljon/

Samt detta.

"Mekaniserad bataljon
En mekaniserad bataljon är en rörlig och operativ militär enhet som är tränad och rustad att genomföra strid mot alla typer av motståndare i alla typer av miljöer. Bataljonen kan hållas samman av en brigad men kan även ha självständiga uppgifter.

Inriktningen kan vara lätt mekaniserad bataljon där man färdas i bandvagn eller liknande fordonstyp eller tung mekaniserad bataljon som använder stridsfordon, så som stridsvagn eller pansarskyttefordon." https://www.forsvarsmakten.se/sv/ord...serad-bataljon

Citat:

Jag är inte säker på vad du menar men det verkar som att försvarsmakten med mekaniserat menar en mekaniserad pansarbataljon. Se ovan.
Citera
2025-01-03, 23:44
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
...
Jag är inte säker på vad du menar men det verkar som att försvarsmakten med mekaniserat menar en mekaniserad pansarbataljon. Se ovan.
Mitt inlägg handlade om generella skillnader, inte om hur en viss myndighet använder dem.

Mekaniserad pansarbataljon låter konstigt, det antyder att det också finns pansarbataljoner som inte är mekaniserade.
Citera
2025-01-04, 00:03
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Mitt inlägg handlade om generella skillnader, inte om hur en viss myndighet använder dem.

Mekaniserad pansarbataljon låter konstigt, det antyder att det också finns pansarbataljoner som inte är mekaniserade.

Ojdå. Jag trodde TS just undrade om Försvarsmakten med tanke på länkad PDF.
Och man bör väl i största möjlighet hålla sig till TS och Topic.

"Mekaniserad pansarbataljon"
Varför ljuger du och hittar på något jag aldrig skrivit och som inte ens står att finna de sidor jag länkat till försvarsmakten?

Hur eller hur.
Det finns inget som heter "Pansarbataljon" i Försvarsmaktens värld.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/ordlista/

Däremot finns ordet "Bataljon"

"Bataljon
En bataljon är en militär enhet som består av 500-1 500 soldater."

Samt som jag tidigare postat "Mekaniserad bataljon".
Citera
2025-01-04, 00:47
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

Varför ljuger du och hittar på något jag aldrig skrivit och som inte ens står att finna de sidor jag länkat till försvarsmakten?

Hur eller hur.

"Bataljon

Jag ljuger inte, se näst sista meningen i (FB) Skillnad mellan pansarbataljon och mekaniserad bataljon.
Citera
2025-01-04, 08:36
Medlem
two-norms avatar
Citat:

Hur eller hur.

"Bataljon

Jag syftar på hur svenska försvarsmaten använder begreppet.

I PDFen jag länkade är från försvarsmakten och där använder de både pansarbataljon och mekaniserad bataljon vilket tyder på att det finns en skillnad mellan dem. Ett annat exempel är från Försvarsmaktens youtubekanal. I filmen Låset i norr - I 19 och Norrbottensbrigaden, vid 7:09 så hävdas det att brigaden har 2 st pansarbataljoner och en mekaniserad bataljon. https://www.youtube.com/watch?v=-sK0mbphV3Y&t=231s

Allt detta tyder på att Försvarsmakten anser att det är en skillnad mellan dem.
Citera
2025-01-04, 09:38
Medlem
two-norms avatar
Jag verkar formulera mig otydligt så ska försöka göra ett nytt försök

Pansar brukar avse stridsvagnar och stridsfordon. I Sverige innebär det stridsvagn 122 och stridsfordon 90
Mekaniserad brukar avse bandgående fordon. Stridsfordon 90 och stridsvagn 122 är både bandgående dvs mekaniserade.

Dessa två definitioner som ni kan se väldigt lika även om tillexempel Bandvagn 206 är mekaniserad men inte pansar.

Nu till min fråga. Enligt Försvarsmakten så kommer till exempel Norrbottensbrigaden ha följande manöverbataljoner:
191. Pansarbataljonen
192. Pansarbataljonen
193. Mekaniserade bataljonen
Källa

Vad jag har kunnat hitta på nätet så består en pansarbataljon av 2st kompanier med stridsvagn 122 och 2 st kompanier med stridsfordon 90. Jag hittar dock ingen info på vad en mekaniserad bataljon består av.
Citera
2025-01-04, 09:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
.

Benämningen mekaniserade förband kan betyda nästan vad som helst, förutom ett rent stridsvagnsförband eller lätt infanteri.

Under 1980-talet så var t.ex. skillnaden mellan pansardivision och mekdivision i USA att pansardivisionen hade 5st stridsvagnsbataljoner och 4st pansarskyttebataljoner, medan mekdivisionen hade 4st stridsvagnsbataljoner och 5st pansarskyttebataljoner. Detta innebär 224st stridsvagnar i en mekdivision, vilket var mera stridssvagnstungt än svenska pansarbataljoner.

När Sverige gick över från pansarbrigader och pansarbataljoner till mekbrigader och mekbataljoner i.o.m. köpet av Leopard 2, så ändrades inte proportionen mellan stridsvagnar och pansarskytte ett dugg, utan det var bara så att bristen på vagnar innebar att man tvingades gå ner till mindre kompanier. Samt att P2/PB 2/MekB2 tvingades gå ner från 3 till 2 bataljoner. Detta då 280st Leoparder skulle ersätta 360st Strv 103 och Strv 104 i 5st brigader.

I andra länder har mekaniserade förband inneburit motoriserat, bandgående och splitterskyddat, eller bara motoriserat och splitterskyddat.

Så en mekbataljon kan vara ett tyngre förband än en svensk pansarbataljon, men det kan också vara ett rent skytteförband i pansarterrängbil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in