Citat:
Ursprungligen postat av
two-norm
Försöker få mig en bättre uppfattning om våra brigader och har då läst att det både ska ingå pansarbataljoner och mekaniserade bataljoner i dessa
Planerad utveckling av krigsorganisationen 2021-2030
.
Som jag har förstått det så består en pansarbataljon av två st stridsvagnskompanier och två st pansarskyttekompanier. Jag har dock inte lyckats lista ut vad en mekaniserad bataljon består av.
Benämningen mekaniserade förband kan betyda nästan vad som helst, förutom ett rent stridsvagnsförband eller lätt infanteri.
Under 1980-talet så var t.ex. skillnaden mellan pansardivision och mekdivision i USA att pansardivisionen hade 5st stridsvagnsbataljoner och 4st pansarskyttebataljoner, medan mekdivisionen hade 4st stridsvagnsbataljoner och 5st pansarskyttebataljoner. Detta innebär 224st stridsvagnar i en mekdivision, vilket var mera stridssvagnstungt än svenska pansarbataljoner.
När Sverige gick över från pansarbrigader och pansarbataljoner till mekbrigader och mekbataljoner i.o.m. köpet av Leopard 2, så ändrades inte proportionen mellan stridsvagnar och pansarskytte ett dugg, utan det var bara så att bristen på vagnar innebar att man tvingades gå ner till mindre kompanier. Samt att P2/PB 2/MekB2 tvingades gå ner från 3 till 2 bataljoner. Detta då 280st Leoparder skulle ersätta 360st Strv 103 och Strv 104 i 5st brigader.
I andra länder har mekaniserade förband inneburit motoriserat, bandgående och splitterskyddat, eller bara motoriserat och splitterskyddat.
Så en mekbataljon kan vara ett tyngre förband än en svensk pansarbataljon, men det kan också vara ett rent skytteförband i pansarterrängbil.