2025-01-04, 01:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Mig veterligen får vare sig åklagare eller advokat åberopa andra vittnesmål än de som framkommit under förundersökningen. I händelse av en överklagan har såväl försvar som åklagaresidan en vecka på sig att inkomma med synpunkter kring överklagan och utforma en anslutningsöverklagan i ärendet.
I svensk rättsprocess föreligger fri bevisföring för samtliga parter. Den rätten inskränks bara om beviset är irrelevant, överflödigt eller leder till oskäligt dröjsmål, se 35 kap 7 § RB.

Såvitt jag vet finns inga hinder att åberopa sådan bevisning som inte framkommit under förundersökningen. Ska erkänna att straffrätten inte är mitt område. Men resonerar som så att i annat fall skulle det vara omöjligt att begära exempelvis resning bara för att ett väsentligt vittnesmål inte kunnat förebringas förrän långt senare.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-04 kl. 01:32.
Citera
2025-01-04, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Vad är det för råd?

Du får absolut inte spela in samtal i en rättssal

Vill du sätta den arma människan i fängelse?
Men för i helvete är det ingen här på FB som är läskunniga. ADVOKATEN VILL HA ETT SAMTAL, UNDER EN HELG, UTANFÖR RÄTTSSALEN, DET ÄR INTE EN NORMAL FÖRETEELSE OCH BÖR SÅLEDES SPELAS IN.
Citera
2025-01-04, 08:39
Medlem
Citat:
Ibland glömmer jag att försvarsadvokaterna brukar ringa i efterhand, gärna efter att dom fallit. Framförallt brukar de vilja bränna alla möjligheter att lyfta fram ny/ytterligare bevisning inför ett överklagande. Alla advokater med självaktning bränner givetvis alla sina kort inför den juridiska spetskompeten tingsrätten med sina nämndemän besitter.

Kommer inte leda till något annat än att rättens ordföranden kommer be ts svara på de frågor som ställs alternativt ombedjas att berätta fritt om händelsen.

Vad sjutton har du nu fått för dig? Menar du på allvar att man som tilltalad inte har rätt att ha synpunkter på hur en förundersökning gått till? Att man inte har rätt att kalla vittnen åklagaren av olika skäl inte valt att kalla osv?

Enligt din logik kan man ju strunta i att höra vittnen öht innan det är dags för rättegång.
e
läsförståelse nolla...
det är inte den åtalades försvarsadvokat som ringer runt och kallar vittnen till våra domstolar. det funkar inte så.
Citera
2025-01-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomasbull
Jag ska vittna i en rättegång som rör ett grovt våldsbrott om några dagar. Nu kontaktar den tilltalades advokat mig och undrar om han kan ringa i helgen. Är detta något som brukar ske? Behöver jag svara? Det är första gången jag ska medverka i en rättegång, har inte någon vidare koll hur det brukar fungera.
Är du på den åtalades sida så ta samtalet.
Är du på målsägandens sida så ta inte samtalet då det med högsta sannolikhet bara handlar om hur advokaten ska hinna förbereda sig för dina svar, och är den inte förberedd på svaren så kommer den ha svårare att försvara den åtalade(om än marginellt) alternativt ta samtalet men ljug, finns inget som säger att du varken måste prata med advokaten innan, eller för den delen tala sanning med den.
Om du ljuger va dock beredd på att få frågor från advokaten i rättegången om varför svaren skiljer mot när ni pratat tidigare.
Citera
2025-01-04, 09:30
Medlem
dansquelcass avatar
Om jag var du hade jag svarat på alla frågor med inga kommentarer och direkt efter att du fått sista frågan begärt reseersättning och inkomstbortfall från tingsrätten på 2 000 kr.
Senast redigerad av dansquelcas 2025-01-04 kl. 09:33.
Citera
2025-01-04, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Men för i helvete är det ingen här på FB som är läskunniga. ADVOKATEN VILL HA ETT SAMTAL, UNDER EN HELG, UTANFÖR RÄTTSSALEN, DET ÄR INTE EN NORMAL FÖRETEELSE OCH BÖR SÅLEDES SPELAS IN.

Vem bryr sig.

Rådet jag läste tidigare och fick nackhåren att resa svar att TS skulle spela in förhandlingar i RÄTTSALEN. Det är det dryga böter på och förmodligen fängelse
Citera
2025-01-04, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Jo han får spela in samtal mellan sig själv och advokaten. Det är ett bra förslag tycker jag

Absolut inte när dessa samtal sker i en svensk rättssal. Sluta ge galna och farliga råd är ni snälla
Citera
2025-01-04, 10:17
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Eller så vet jag att svensk rättskipning bygger på juridik och inte godtycke så som du tycks göra gällande.
Precis vad jag misstänkte. Du tänker att din kunskap om svensk rättsskipning kompenserar för din bristande kunskap om vad tråden handlar om, och utifrån det delar du med dig allmänna klokskaper som dock inte är relaterade till vad tråden handlar om.

Tråden handlar alltså om att försvarsadvokaten har kontaktat ett vittne och önskat ett enskilt samtal innan rättegången. Den handlar inte om hur en rättegång går till i största allmänhet.
Citera
2025-01-04, 10:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Vem bryr sig.

Rådet jag läste tidigare och fick nackhåren att resa svar att TS skulle spela in förhandlingar i RÄTTSALEN. Det är det dryga böter på och förmodligen fängelse
Du borde bry dig, eftersom du svarar i en tråd som handlar om just detta. TS har verkligen inte fått något råd att spela in något samtal i en rättssal. Hade du läst trådstarten hade du vetat vad tråden handlar om. Nu har du i stället börjat med att läsa det andra inlägget och utifrån det gissat vad tråden handlar om.
Citera
2025-01-04, 10:52
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Absolut inte när dessa samtal sker i en svensk rättssal. Sluta ge galna och farliga råd är ni snälla
Men för guds skull, läser ingen en tråd innan man postar i den?!

Det här handlar om att spela in ett TELEFONSAMTAL INNAN RÄTTEGÅNG. Det har ingenting som helst med vad som händer i rättssalen att göra.

Att spela in ett samtal som du själv deltar i är fullt lagligt enligt svensk lag, endast om du spelar in ett samtal utan att vara del i det är det olagligt. Du behöver inte berätta för motparten att du spelar in.
Citera
2025-01-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pakia
Samma sak har hänt mig, det är inte alls märkligt att advokaten vill höra vad för vittnesmål du kommer framföra, så man kan förbereda sig på dessa.

Vittnesmålet ska redan finnas i förundersökningen.
Citera
2025-01-04, 11:37
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Om jag var du hade jag svarat på alla frågor med inga kommentarer och direkt efter att du fått sista frågan begärt reseersättning och inkomstbortfall från tingsrätten på 2 000 kr.

Ett fantastiskt bra råd om man vill förlora pengar. Vi har vittnesplikt och vägrar du svara på frågor under huvudförhandlingen kan du dels få betala vite och om det inte räcker kan du bli häktad.

Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Vittnesmålet ska redan finnas i förundersökningen.

Inte alltid, det går alldeles utmärkt att kalla ett vittne som inte har hörts under förundersökningen men det normala är att man kompletterar förundersökningen med ett nytt förhör. Det är även möjligt att en försvarare vill kontrollera svaret på en fråga som inte har ställts i förhöret som hölls under förundersökningen, inget som är särskilt ovanligt då en offentlig försvarare inte sitter med under polisförhör som hålls med vittnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in