Citat:
Ursprungligen postat av
Caimen
TS är redan kallad när han/hon startade tråden. Någon hade redan avgjort saken.
Jag vittnar i domstol ett tiotal gånger per år i mitt yrke, varför jag vet helt säkert hur det går till. Vad som står i tråden är en massa killgissningar som bygger på vad folk tror utifrån vad man sett på film, samt hur man helt enkelt bara tycker det borde vara.
Att du blir kallad som vittne ett tiotal gånger per år innebär inte att du vet hur ett juridiskt ombud tänker när den överväger åberopa bevisning i rättssak eller hur man lägger upp sin strategi vid en huvudförhandling. Även om jag främst jobbat med dispositiva tvistemål och en del förvaltningsmål så har jag någorlunda god koll på hur ett ombud tänker, även om det i just specifikt detta fall handlar om brottsmål.
En av skillnaderna med processen i brottsmål är att till grund för utredningsmaterialet och som utgör basis för stämningsansökan även finns ett förundersökningsprotokoll. I det sagt kan det förefalla så att TS vittnesmål förekommit vid ett förhör och därmed förklara varför TS inte blev kontaktad i föregående till att han blev kallad av domstolen. Det kan vara att ombudet behöver ställa kompletterande frågor till TS, möjligen med en eftertanke efter det att TS bevis åberopats vid skriftväxlingen - eller i detta fall överklagandeinlaga. Eller så kan det vara att ombudet vill försäkra sig om att TS förstår vad det innebär att vara ett vittnesmål. Eller så behöver ombudet försäkra sig om att ett ämne av möjlig känslig karaktär och därmed kräver viss delikatess hanteras i domstolen på rätt sätt.
Hade du följt min uppmaning att läsa tidigare svar i tråden hade du fått exakt samma information som jag nu redogjort för.
Slutligen är det ingen som invänder mot hur det går till processuellt när ett vittne kallas till en domstol. Däremot, innan det ens sker ett sådant åberopande vid domstolen, så kan man
i normalfallet(dvs i andra fall än i specifikt detta) behöva säkerställa med vittnet (utan att påverka innehållet i vittnesmålet i sig) att vittnesmålet rent sakmässigt bidrar till målet, snarare än att beviset senare betraktas som överflödigt, irrelevant eller orsakar onödigt dröjsmål, eller att beviset
faktiskt styrker den omständighet man gör gällande.