Citat:
Ursprungligen postat av
Jatroddejavaprometeus
Tja svårare än man kanske tror, eftersom det är så att jag knappast skulle veta vad jag ska kolla efter, och då är det ingen större idé.
Att ge den sortens råd är ungefär som att jag som kan flera främmande språk skulle säga till någon som har svårt att göra sig förstådd i t ex Frankrike, att "hur svårt kan det vara att sätta igång och prata franska?" Inget vidare konstruktivt förhållningssätt.
Bra svar... !
Det finns ett minsta mått på tjocklek på bromsskivor där dom räknas som utslitna, enklast är att mäta det med ett skjutmått.
Måttet kan din verkstad upplysa om och det går som regel att köra LITE för länge, men inte alltför mycket, för då riskerar man att kolvarna i bromsoken trillar ur om både skivor och bromsklossarna är MYCKET SLITNA samtidigt.
Slitagevarnare brukar sitta nerstuckna i bromsbeläggen och har en inkopplad kabel, den slipas ner och ger kontakt (jord) mot bromsskivan när belägget blir mycket slitet.
Min Mercedes har bara slitagevarnare på framhjulen, hur det är med din bil är enklast att söka på t ex "autodoc.se". Skriv in ditt registreringsnummer och sedan söker du på alternativen bromsbelägg, bromsklossar och slitagevarnare, så ser du om slitagevarnare finns till din bil eller ingår i satser med bromsbelägg.