• 1
  • 2
2025-01-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bilbesiktningens kontroll tar inte hänsyn till hur länge till bromsbeläggen kommer att hålla.
Kan ju mycket väl vara så att det är 10-20 procent kvar på bromsbeläggen och då kan det vara fullt förståeligt att märkesverkstaden berättar för kunden att det snart är dags att byta.

Det är ju vara onödigt att köra tills det är typ 5 procent kvar.

Har genom åren sett kundbilar med bara någon mm kvar på beläggen där bilbesiktningen inte har nämnt något om slitaget.

Men TS får väl helt enkelt försöka be någon verkstad om ett tredje utlåtande om hen är osäker på saken.
Kanske någon kunnig vän eller bekant som kan ta en titt.

Volvoverkstad tar ingen hänsyn till hur länge bromsbeläggen kommer hålla.
Kan ju mycket väl vara så att det är 40% kvar av dem, och då vill verkstan sälja på ett onödigt byte och tjäna tusentals kronor.

Vilket är onödigt om det är 40% kvar.

Har själv genom åren sett märkes verkstäder lura kunder på onödiga kostnader..

Ser du vad jag gjorde just? Jag har min åsikt, du har din åsikt. Varken du eller jag har rätt i nuläget. Men du har rätt i att TS skulle kunna gå till tredje part för utlåtande.
Citera
2025-01-03, 23:44
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Tja svårare än man kanske tror, eftersom det är så att jag knappast skulle veta vad jag ska kolla efter, och då är det ingen större idé.

Att ge den sortens råd är ungefär som att jag som kan flera främmande språk skulle säga till någon som har svårt att göra sig förstådd i t ex Frankrike, att "hur svårt kan det vara att sätta igång och prata franska?" Inget vidare konstruktivt förhållningssätt.

Be din pojkvän, pappa eller annan valfri man titta åt dig då.
Citera
2025-01-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Be din pojkvän, pappa eller annan valfri man titta åt dig då.

Jag är en man, men jag sitter i rullstol, så det är inte riktigt så att jag kan krypa in och kolla.
Det finns ingen anledning att vara otrevlig, jag ställde en enkel fråga.
Citera
2025-01-04, 01:15
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Tja svårare än man kanske tror, eftersom det är så att jag knappast skulle veta vad jag ska kolla efter, och då är det ingen större idé.

Att ge den sortens råd är ungefär som att jag som kan flera främmande språk skulle säga till någon som har svårt att göra sig förstådd i t ex Frankrike, att "hur svårt kan det vara att sätta igång och prata franska?" Inget vidare konstruktivt förhållningssätt.
Bra svar... !

Det finns ett minsta mått på tjocklek på bromsskivor där dom räknas som utslitna, enklast är att mäta det med ett skjutmått.
Måttet kan din verkstad upplysa om och det går som regel att köra LITE för länge, men inte alltför mycket, för då riskerar man att kolvarna i bromsoken trillar ur om både skivor och bromsklossarna är MYCKET SLITNA samtidigt.

Slitagevarnare brukar sitta nerstuckna i bromsbeläggen och har en inkopplad kabel, den slipas ner och ger kontakt (jord) mot bromsskivan när belägget blir mycket slitet.
Min Mercedes har bara slitagevarnare på framhjulen, hur det är med din bil är enklast att söka på t ex "autodoc.se". Skriv in ditt registreringsnummer och sedan söker du på alternativen bromsbelägg, bromsklossar och slitagevarnare, så ser du om slitagevarnare finns till din bil eller ingår i satser med bromsbelägg.
Citera
2025-01-04, 01:34
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har fått svar, vad är det du inte förstår?
Har du svårt för att fatta? Om TS inte vet hur bromsklossar och skivor ens ser ut, var dom sitter, hur ska han då kunna avgöra om dom behöver bytas eller inte?
Spånigt inlägg av dig!
Citera
2025-01-04, 02:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Har själv genom åren sett märkes verkstäder lura kunder på onödiga kostnader..

Jag har min åsikt, du har din åsikt. Varken du eller jag har rätt i nuläget. Men du har rätt i att TS skulle kunna gå till tredje part för utlåtande.

Det är ju det fina med demokrati att man får ha sin egen åsikt.

Personligen har jag jobbat på märkesverkstad och även drivit egen verkstad i närmare 30 år så man har ju sett verkligheten. Det är det jag baserar min åsikt på.

Tycker att det är fel att folk hävdar att "Du blir lurad" samtidigt som man sedan lägger fram att det minsann bara kostar en bråkdel någon annanstans.

Är ju som att säga att SAS eller Lufthansa "lurar dig" bara för att deras flygbiljett är dyrare än Ryanairs för att flyga mellan två länder. .

Ja TS får be om en till åsikt.

Huruvida Volvoverkstaden eller bilbesiktningen "hade rätt" lär sannolikt ingen i den här tråden någonsin få veta.
Citera
2025-01-04, 06:48
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Jag har en Volvo V60 årsmodell 2018 (inregistrerad i oktober 2017) och två år i rad på service har verkstaden (en auktoriserad) sagt att jag borde byta både bromsskivor och bromsbelägg, vilket skulle kosta ca 13 500 hos dem.

Men besiktningen har inte haft några synpunkter, och i höstas frågade jag explicit om bromsarna, och de sa då att det borde vara ok, börjar gå åt det tunnare hållet, men inget allvarligt. (Detta var för övrigt ingen bluffbesiktningsfirma utan en av de stora.)

Jag har för mig att vissa moderna bilar dessutom har någon form av indikator när bromsbelägg etc börjar bli för tunna, har en V60 2018 något sådant?

Auktoriserade verkstäder uppfattar jag som sådana som inte ska försöka lura på en reparationer man inte behöver, men jag vill ju inte råka ut för olyckor.

Så ska jag gå på verkstaden, eller besiktningen? Eller finns det någon indikering som jag s a s kan vänta på?

Råd emottages tacksamt.
det besiktningen säger är det du bör följa... Funderar över priset verkstaden gav dig, har en unge som just bytt detta och det kosta typ -10000kr av det pris du nämnde...
Tips är att inte åka till den verkstaden mer, de visar tydligt att de är mer sugna på pengar än ditt bästa gällande bilen.

Ps. På den tiden jag körde tradare och skulle byta servo hos Volvo, sa åkeriägaren att jag skulle vara närvarande så de inte gjorde en massa extra onödiga jobb... Bäst är att hitta en mindre svensk verkstad...
Citera
2025-01-04, 15:13
Medlem
Jofs avatar
Jag har liknande problem. Bilverkstaden sa: byt skivor nästa år för att de är rost på dem.
Men de kanske kan bromsas bort.
Frågade den som bytte hjul vad han tyckte. Han sa att hans skivor var rostigare, men bilbesiktningen tyckte dom var ok.
Viktigast är ändå skivornas tjocklek. Någon specifik mått för byte finns nog inte. Det verkar vara en fråga om subjektiv bedömning.
Citera
2025-01-04, 17:12
Medlem
13 500 kr. är ju fullständigt galet att betala för det där. Köp materialet och hitta någon som kan fixa det åt dig för en billig penning - eller åtminstone en verkstad som fixar den typen av jobb på samtliga bilmärken. Har besiktningen inte yppat ett ord om byte av belägg och skivor efter bromsprov, så kan det inte i rimlighetens namn inte ens vara aktuellt med byte av något ö h t.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in