Citat:
Ursprungligen postat av
Jatroddejavaprometeus
Jag har en Volvo V60 årsmodell 2018 (inregistrerad i oktober 2017) och två år i rad på service har verkstaden (en auktoriserad) sagt att jag borde byta både bromsskivor och bromsbelägg, vilket skulle kosta ca 13 500 hos dem.
Men besiktningen har inte haft några synpunkter, och i höstas frågade jag explicit om bromsarna, och de sa då att det borde vara ok, börjar gå åt det tunnare hållet, men inget allvarligt. (Detta var för övrigt ingen bluffbesiktningsfirma utan en av de stora.)
Volvo försöker lura dig. Bromsskivor går på 4000kr runt om bilen. (och det är dyra skivor Brembo). Bromsklossar runt 3000kr (Brembo)
Du kan få allt billigare självklart, men nu tog jag välkänt märke som gör grymma saker.
Tid för jobbet? 1-2 timmar, säg 1000kr/h.
Det här är ett jobb du absolut inte tar å gör hos märkesverkstad, utan det kan vilken annan bilverkstad som helst göra.
Men lyssna på besiktningen om du har svårt för att kunna avgöra/kontrollera själv!. Och när du väl ska göra det, så bokar du hos någon annan verkstad, exempelvis Mekonomen, Meca, Eller om du har en granne som har bilverkstad.
Och nej, bilen har inget som indikerar för utslitna prylar. Däremot så kanske Volvos serviceprotokoll föreslår att det är dax att byta. Och protokollen tar ingen hänsyn till aktuella skicket på bilen. Servicemannen följer protokollet bara till punkt och pricka.