• 1
  • 2
2025-01-03, 19:36
Medlem
Jag har en Volvo V60 årsmodell 2018 (inregistrerad i oktober 2017) och två år i rad på service har verkstaden (en auktoriserad) sagt att jag borde byta både bromsskivor och bromsbelägg, vilket skulle kosta ca 13 500 hos dem.

Men besiktningen har inte haft några synpunkter, och i höstas frågade jag explicit om bromsarna, och de sa då att det borde vara ok, börjar gå åt det tunnare hållet, men inget allvarligt. (Detta var för övrigt ingen bluffbesiktningsfirma utan en av de stora.)

Jag har för mig att vissa moderna bilar dessutom har någon form av indikator när bromsbelägg etc börjar bli för tunna, har en V60 2018 något sådant?

Auktoriserade verkstäder uppfattar jag som sådana som inte ska försöka lura på en reparationer man inte behöver, men jag vill ju inte råka ut för olyckor.

Så ska jag gå på verkstaden, eller besiktningen? Eller finns det någon indikering som jag s a s kan vänta på?

Råd emottages tacksamt.
Citera
2025-01-03, 19:50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Jag har en Volvo V60 årsmodell 2018 (inregistrerad i oktober 2017) och två år i rad på service har verkstaden (en auktoriserad) sagt att jag borde byta både bromsskivor och bromsbelägg, vilket skulle kosta ca 13 500 hos dem.

Men besiktningen har inte haft några synpunkter, och i höstas frågade jag explicit om bromsarna, och de sa då att det borde vara ok, börjar gå åt det tunnare hållet, men inget allvarligt. (Detta var för övrigt ingen bluffbesiktningsfirma utan en av de stora.)

Jag har för mig att vissa moderna bilar dessutom har någon form av indikator när bromsbelägg etc börjar bli för tunna, har en V60 2018 något sådant?

Auktoriserade verkstäder uppfattar jag som sådana som inte ska försöka lura på en reparationer man inte behöver, men jag vill ju inte råka ut för olyckor.

Så ska jag gå på verkstaden, eller besiktningen? Eller finns det någon indikering som jag s a s kan vänta på?

Råd emottages tacksamt.
Hur svårt kan det vara att böja ner huvudet och titta efter själv? Titta efter hur skivorna ser ut och hur mycket som är kvar på yttre bromsbeläggen.
Citera
2025-01-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hur svårt kan det vara att böja ner huvudet och titta efter själv? Titta efter hur skivorna ser ut och hur mycket som är kvar på yttre bromsbeläggen.

Tja svårare än man kanske tror, eftersom det är så att jag knappast skulle veta vad jag ska kolla efter, och då är det ingen större idé.

Att ge den sortens råd är ungefär som att jag som kan flera främmande språk skulle säga till någon som har svårt att göra sig förstådd i t ex Frankrike, att "hur svårt kan det vara att sätta igång och prata franska?" Inget vidare konstruktivt förhållningssätt.
Senast redigerad av Jatroddejavaprometeus 2025-01-03 kl. 20:38. Anledning: felskrivning
Citera
2025-01-03, 20:03
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Råd emottages tacksamt.

Lyssna på vad dom säger på besiktningen och gör så lie som möjligt på bilen, om ytterligare några år kommer du säkert få beröm för din bils utmärkta skick också. Tänk på att de som besiktigar bilar har koll på fler bilmärken än Volvo och vet nog vad de ska kolla efter.
Citera
2025-01-03, 20:15
Medlem
Citat:

Volvo försöker lura dig. Bromsskivor går på 4000kr runt om bilen. (och det är dyra skivor Brembo). Bromsklossar runt 3000kr (Brembo)
Du kan få allt billigare självklart, men nu tog jag välkänt märke som gör grymma saker.
Tid för jobbet? 1-2 timmar, säg 1000kr/h.

Det här är ett jobb du absolut inte tar å gör hos märkesverkstad, utan det kan vilken annan bilverkstad som helst göra.

Men lyssna på besiktningen om du har svårt för att kunna avgöra/kontrollera själv!. Och när du väl ska göra det, så bokar du hos någon annan verkstad, exempelvis Mekonomen, Meca, Eller om du har en granne som har bilverkstad.

Och nej, bilen har inget som indikerar för utslitna prylar. Däremot så kanske Volvos serviceprotokoll föreslår att det är dax att byta. Och protokollen tar ingen hänsyn till aktuella skicket på bilen. Servicemannen följer protokollet bara till punkt och pricka.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-01-03 kl. 20:23.
Citera
2025-01-03, 20:32
Medlem
Citat:

Kan typ samtidigt byta ut dem. Tar 2 timmar på sin höjd. Fram iallafall
Citera
2025-01-03, 20:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tja svårare än man kanske tror, eftersom det är så att jag knappast skulle veta vad jag ska kolla efter, och då är det ingen större idé.

Att ge den sortens råd är ungefär som att jag som kan flera främmande språk skulle säga till någon som har svårt att göra sig förstådd i t ex Frankrike, att "hur svårt kan det vara att sätta igång och prata franska?" Inget vidare konstruktivt förhållningssätt.
Perfekt att sitta i rullstol ju, då behöver du inte ens böja dig ner för att se...

Vad har främmande språk med detta att göra, måste vara off topic?

Om du nu inte vill anstränga dig så får du gå på vad verkstaden säger, bilprovningen avgör nämligen bilens nuvarande skick och bryr sig inte om huruvida den håller ett år till nästa besiktning.

Som vanlig, när det gäller Volvo, är att inte anlita Bilia.
Citera
2025-01-03, 20:55
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Volvo försöker lura dig.

Ett högt pris betyder ju inte per automatik att ett företag är bedrägligt och lurar sina kunder... Samtidigt som att ett lågt pris inte heller per automatik betyder att firman är ärlig.

Korkat att göra det ställningstagandet.

Men självklart så debiterar den 500 kvm stora märkesverkstaden med italiensk klinkers på golvet inne i centrala storstaden mer än Hazzans bilservice med en verkstadslokal på 54 kvm längst ut på ett oansenligt industriområde med betonggolv och smörjgrop.

Men det betyder ju inte att märkesverkstaden gör oärliga jobb och lurar sina kunder.

För övrigt så finns det ingen elektronisk varning när det gäller bromsbeläggens slitage på dom bilarna.
Det kan också vara svårt att se bromsbeläggens tjocklek på insidan utan att demontera hjulet.
Citera
2025-01-03, 20:57
Medlem
Citat:
Vad har främmande språk med detta att göra, måste vara off topic?

Om du nu inte vill anstränga dig så får du gå på vad verkstaden säger, bilprovningen avgör nämligen bilens nuvarande skick och bryr sig inte om huruvida den håller ett år till nästa besiktning.

Som vanlig, när det gäller Volvo, är att inte anlita Bilia.

Det har allt med saken att göra för om man inte kan ett språk så kan man inte ett språk och då är det ingen som helst idé att säga till någon att "det är bara att göra".
Eftersom jag på motsvarande sätt inte har en aning om hur tjock en bromsskiva ska vara, eller hur ett bromsbelägg ser ut som är ok, så är det totalt meningslöst att säga åt mig att jag bara ska kolla. Om det hade varit så enkelt hade jag inte ställt frågan här.

Folk har olika kunskaper på olika områden, och jag törs garantera att jag kan saker som du inte har en susning om, men om jag skulle säga något med ungefär innebörden "kom igen nu" så skulle det bara uppfattas som extremt drygt. Återigen, ganska onödigt.
Citera
2025-01-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ett högt pris betyder ju inte per automatik att ett företag är bedrägligt och lurar sina kunder...

Om dom säger att det är utslitet och måste bytas, fast det inte verkar vara det enligt besiktningen. Så är väl det ändå att lura kunden?
Citera
2025-01-03, 21:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Det har allt med saken att göra för om man inte kan ett språk så kan man inte ett språk och då är det ingen som helst idé att säga till någon att "det är bara att göra".
Eftersom jag på motsvarande sätt inte har en aning om hur tjock en bromsskiva ska vara, eller hur ett bromsbelägg ser ut som är ok, så är det totalt meningslöst att säga åt mig att jag bara ska kolla. Om det hade varit så enkelt hade jag inte ställt frågan här.

Folk har olika kunskaper på olika områden, och jag törs garantera att jag kan saker som du inte har en susning om, men om jag skulle säga något med ungefär innebörden "kom igen nu" så skulle det bara uppfattas som extremt drygt. Återigen, ganska onödigt.
Du har fått svar, vad är det du inte förstår?

Citat:
Citera
2025-01-03, 21:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Om dom säger att det är utslitet och måste bytas, fast det inte verkar vara det enligt besiktningen. Så är väl det ändå att lura kunden?

Bilbesiktningens kontroll tar inte hänsyn till hur länge till bromsbeläggen kommer att hålla.
Kan ju mycket väl vara så att det är 10-20 procent kvar på bromsbeläggen och då kan det vara fullt förståeligt att märkesverkstaden berättar för kunden att det snart är dags att byta.

Det är ju vara onödigt att köra tills det är typ 5 procent kvar.

Har genom åren sett kundbilar med bara någon mm kvar på beläggen där bilbesiktningen inte har nämnt något om slitaget.

Men TS får väl helt enkelt försöka be någon verkstad om ett tredje utlåtande om hen är osäker på saken.
Kanske någon kunnig vän eller bekant som kan ta en titt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in