Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2025-01-03, 21:20
Medlem
Rollokolans avatar
För ca 2 år sedan så hamnade en släkting till mig (vet att det låter som att vi är araber men vi är svenskar) i ett slagsmål med en person. Släktingen använde för mycket våld ska erkännas och det finns på film. Han är beredd att ta sitt straff och vi andra backar upp så gott vi kan. Rättegången har dragit ut på tiden men kommer ske under våren. Våldet var mer än befogat då det var en tjej från släkten som blev grovt misshandlad av sin pojkvän som låg till grunden till slagsmålet.

Nu har telefonen börjat ringa och det är samtal om att de (han som slog sin tjej och hans släkt) ska skriva till hans arbetsgivare om brottet och de ska skriva till hyresvärden så han ska bli vräkt. De ska ta kontakt med allt och alla som ev kan känna honom och berätta om brottet. De kommer även kontakta hans barn (enligt de själva) De tycker inte han har rätt att leva fritt längre.

Går den typen av hot under förtal eller ska man helt enkelt leta upp personerna och "prata" med dom? Jag som nära anhörig vill dra ut dom i skogen och misshandla dom grovt. Min släkting kommer få nog med problem med det straff han får men sen kommer en jävla tomte och vill lägga sig i. Ingen av oss kommer göra något utan jag pratar om vad vi VILL göra, inte vad vi SKA göra. Om vi anmäler, finns det ens något att anmäla och isåfall vad klassas det som.
Senast redigerad av Rollokolan 2025-01-03 kl. 22:19.
Citera
2025-01-03, 21:51
Medlem
Smäll han igen miffot verkar inte ha lärt sig första gången 😭💀
Citera
2025-01-03, 22:54
Medlem
RFTs avatar
Att när rättegången är över och han är dömd, berätta att han är dömd, kan knappast vara förtal.

Men om jag förstår dig rätt så hotar denna person (dessa personer) din släkting, innan rättegången ens börjat, med att ”berätta” för andra om brottet.
Jag skulle säga att detta är ”olaga hot”. Men jag är inte säker.
Bäst är att kontakta en advokatbyrå.
Ett annat alternativ kan vara att ställa frågan till ”Lawline”.

Förtal kan det kanske bli när personen spridit det hela till andra. Om personen överdriver och lägger till i syfte att förnedra och framställa din släkting i sämre dager än vad han är; då kan det vara förtal.
Tänk på att förtal inte går under allmänt åtal. Man måste själv driva processen; en allmän åklagare gör inte det. Och förlorar man i rätten, då är det din släkting som får stå för rättegångskostnaderna och kanske t o m skadestånd till motparten.

Men som sagt; hör med en advokat eller med lawline.se

Till sist kan jag tycka att din släkting bör gå spridandet i förväg och själv berätta för sin arbetsgivare, sina barn och andra i hans närhet. På så sätt neutraliserar han ju den effekt som den här personen vill uppnå.
Citera
2025-01-03, 23:22
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Att när rättegången är över och han är dömd, berätta att han är dömd, kan knappast vara förtal.

Men om jag förstår dig rätt så hotar denna person (dessa personer) din släkting, innan rättegången ens börjat, med att ”berätta” för andra om brottet.
Jag skulle säga att detta är ”olaga hot”. Men jag är inte säker.
Bäst är att kontakta en advokatbyrå.
Ett annat alternativ kan vara att ställa frågan till ”Lawline”.

Förtal kan det kanske bli när personen spridit det hela till andra. Om personen överdriver och lägger till i syfte att förnedra och framställa din släkting i sämre dager än vad han är; då kan det vara förtal.
Tänk på att förtal inte går under allmänt åtal. Man måste själv driva processen; en allmän åklagare gör inte det. Och förlorar man i rätten, då är det din släkting som får stå för rättegångskostnaderna och kanske t o m skadestånd till motparten.

Men som sagt; hör med en advokat eller med lawline.se

Till sist kan jag tycka att din släkting bör gå spridandet i förväg och själv berätta för sin arbetsgivare, sina barn och andra i hans närhet. På så sätt neutraliserar han ju den effekt som den här personen vill uppnå.
Tack för svar. Jag kan hålla med dig om att han gör bäst i att berätta för alla. För barn, familj och vänner går det bra skulle jag tro men han har en galen arbetsgivare som kickar alla hit och dit han kommer garanterat få gå om det här når arbetsgivaren.

Att sprida uppgifter om en person kan ju vara förtal även om det är en fällande dom och därmed "sanning" . Vill veta om vi kan slänga det i ansiktet på personerna att de gör sig skyldiga till förtal.

Ska kolla med lawline. Tack för tips.
Citera
Igår, 00:57
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
Tack för svar. Jag kan hålla med dig om att han gör bäst i att berätta för alla. För barn, familj och vänner går det bra skulle jag tro men han har en galen arbetsgivare som kickar alla hit och dit han kommer garanterat få gå om det här når arbetsgivaren.

Att sprida uppgifter om en person kan ju vara förtal även om det är en fällande dom och därmed "sanning" . Vill veta om vi kan slänga det i ansiktet på personerna att de gör sig skyldiga till förtal.

Ska kolla med lawline. Tack för tips.
Du har fått ett bra svar från "RFT". Det är definitivt frågan om förtal om uppgifterna sprids med avsikt att skada en person. Då spelar det ingen roll om han fällts för det eller inte, men är så klart ännu allvarligare om han inte är fälld.
Hur det håller vid eventuell rättegång är svårt att svara på, så kolla med en jurist som föreslagits. Det skulle vara bra om ni på något vis kan dokumentera hotet.
Citera
Igår, 01:03
Medlem
Kan ni inte bara sluta med dom här släktfejderna och klanbråken och sköta er istället?
Citera
Igår, 07:20
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollokolan
han har en galen arbetsgivare som kickar alla hit och dit han kommer garanterat få gå om det här når arbetsgivaren.

Nja, det är inte säkert att arbetsgivaren får göra så. Lagstiftningen kring detta är lite snårig. Det finns en praxis som innebär att man inte kan bli sparkad p g a personliga skäl om ett brott är ringa. Din släkting bör kontakta sin fackförening, inte om och när hoten sätts i verket, utan redan nu.
Citera
Igår, 07:28
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Helt fel
Citera
Igår, 08:34
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Nja, det är inte säkert att arbetsgivaren får göra så. Lagstiftningen kring detta är lite snårig. Det finns en praxis som innebär att man inte kan bli sparkad p g a personliga skäl om ett brott är ringa. Din släkting bör kontakta sin fackförening, inte om och när hoten sätts i verket, utan redan nu.
Tack, det är vad jag förstår det som oroar honom mest.
Citera
Igår, 08:37
Medlem
Rollokolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Helt fel
Jag håller med dig. Vad jag förstår så är det förtal även om en person är dömd.
Citera
Igår, 08:46
Medlem
Går under förtal och då är du rökt.
Citera
Igår, 09:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Helt fel

Okej, det är mycket möjligt att jag har fel information.
Senast redigerad av RFT Igår kl. 09:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in