Citat:
Att när rättegången är över och han är dömd, berätta att han är dömd, kan knappast vara förtal.
Men om jag förstår dig rätt så hotar denna person (dessa personer) din släkting, innan rättegången ens börjat, med att ”berätta” för andra om brottet.
Jag skulle säga att detta är ”olaga hot”. Men jag är inte säker.
Bäst är att kontakta en advokatbyrå.
Ett annat alternativ kan vara att ställa frågan till ”Lawline”.
Förtal kan det kanske bli när personen spridit det hela till andra. Om personen överdriver och lägger till i syfte att förnedra och framställa din släkting i sämre dager än vad han är; då kan det vara förtal.
Tänk på att förtal inte går under allmänt åtal. Man måste själv driva processen; en allmän åklagare gör inte det. Och förlorar man i rätten, då är det din släkting som får stå för rättegångskostnaderna och kanske t o m skadestånd till motparten.
Men som sagt; hör med en advokat eller med lawline.se
Till sist kan jag tycka att din släkting bör gå spridandet i förväg och själv berätta för sin arbetsgivare, sina barn och andra i hans närhet. På så sätt neutraliserar han ju den effekt som den här personen vill uppnå.
Men om jag förstår dig rätt så hotar denna person (dessa personer) din släkting, innan rättegången ens börjat, med att ”berätta” för andra om brottet.
Jag skulle säga att detta är ”olaga hot”. Men jag är inte säker.
Bäst är att kontakta en advokatbyrå.
Ett annat alternativ kan vara att ställa frågan till ”Lawline”.
Förtal kan det kanske bli när personen spridit det hela till andra. Om personen överdriver och lägger till i syfte att förnedra och framställa din släkting i sämre dager än vad han är; då kan det vara förtal.
Tänk på att förtal inte går under allmänt åtal. Man måste själv driva processen; en allmän åklagare gör inte det. Och förlorar man i rätten, då är det din släkting som får stå för rättegångskostnaderna och kanske t o m skadestånd till motparten.
Men som sagt; hör med en advokat eller med lawline.se
Till sist kan jag tycka att din släkting bör gå spridandet i förväg och själv berätta för sin arbetsgivare, sina barn och andra i hans närhet. På så sätt neutraliserar han ju den effekt som den här personen vill uppnå.
Du har så fel här verkligen. Det kan definitivt vara förtal även om man säger sanningen. Gör man det i syfte att smutskasta en person inför t ex arbetsgivare eller andra i personens omgivning är det ofta att betrakta som förtal.
Man behöver inte ”överdriva eller lägga till” för att det ska räknas som förtal. Jag menar, det finns ju i princip ingen anledning för den som hotar att kontakta den dömdes chef än att sabba och smutskasta personen. Såvida dom inte känner varann väldigt väl privat eller att TS släkting har ett jobb där man tar hand om barn eller sjuka människor. Då kan det ju vara relevant att att chefen får reda på det men även om det skulle vara så, så är det inte helt säkert att den som hotar TS släkting skulle bli friad.