• 1
  • 2
2025-01-03, 22:22
Medlem
morgonstjaernans avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Termod...ns_huvudsatser
Citat:
Termodynamikens andra huvudsats, som säger att den totala entropin, oordningen, i universum ökar, vilket gör att naturliga processer bara kan ske spontant i en riktning.

Om en hypotetisk varelse har ett större omfång än vårt universum skulle då inte denna kunna sänka entropin lokalt (i vårt universum) genom att höja den totalt i allt annat? Vad står i vägen för det som Maxwells demon, är det något jag inte förstår?
Citera
2025-01-03, 23:21
Medlem
Sn0o0oZs avatar
hur kan en enhet i vårt universum ha ett större omfång än universum?
Citera
2025-01-04, 00:09
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
hur kan en enhet i vårt universum ha ett större omfång än universum?
På samma sätt som andra universum är bortom vårt universum skulle det kunna finnas något som omfattar något större än alla universum, typ multiversum.
Citera
2025-01-04, 02:35
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan

Om en hypotetisk varelse har ett större omfång än vårt universum skulle då inte denna kunna sänka entropin lokalt (i vårt universum) genom att höja den totalt i allt annat? Vad står i vägen för det som Maxwells demon, är det något jag inte förstår?

Om det gick att färdas snabbare än ljuset kanske det skulle gå att backa tiden och gå baklänges - då skulle - teoretiskt - entropin avta.
Citera
2025-01-04, 02:38
Medlem
Citat:

En ”varelse”?

Tänker du dig en stor fet magnet? Eller en dammsugare?

Stolle.
Citera
2025-01-04, 02:39
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
En ”varelse”?

Tänker du dig en stor fet magnet? Eller en dammsugare?

Stolle.
En mekanism då.
Citera
2025-01-04, 02:41
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Om det gick att färdas snabbare än ljuset kanske det skulle gå att backa tiden och gå baklänges - då skulle - teoretiskt - entropin avta.
Bara för att entropin ökar totalt sett behöver den väl inte göra det lokalt överallt i samma utsträckning?
Citera
2025-01-04, 04:25
Medlem
Citat:
Bara för att entropin ökar totalt sett behöver den väl inte göra det lokalt överallt i samma utsträckning?

Öppna en parfymflaska i ett tomt rum. Så ser du vad som händer.
Citera
2025-01-04, 04:47
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Öppna en parfymflaska i ett tomt rum. Så ser du vad som händer.
Lokalt borde system kunna upprätthålla en integritet även om den totala entropin ökar, vi har ju trots allt tecken på det i allt som sker över tid i universum här och nu.
Citera
2025-01-04, 05:18
Medlem
Citat:
Lokalt borde system kunna upprätthålla en integritet även om den totala entropin ökar, vi har ju trots allt tecken på det i allt som sker över tid i universum här och nu.

Så du tror att efter ett par timmar kommer parfymmolekylerna hoppa tillbaka i flaskan igen?

Tja. Så kan man ju tro. Och fortsätta trams-resonemanget.
Citera
2025-01-04, 05:40
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Så du tror att efter ett par timmar kommer parfymmolekylerna hoppa tillbaka i flaskan igen?

Tja. Så kan man ju tro. Och fortsätta trams-resonemanget.
All entropi sjunker inte, det har jag aldrig påstått. Jag sa att det kan finnas lokala avvikelser.
Citera
2025-01-04, 13:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Men då bryter du ju inte mot entropilagen. Du sänker den lite i system A genom att höja den i system B, och så att den totala ändringen är 0 eller positiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in