• 1
  • 2
2025-01-03, 23:05
Medlem
Rumpkorvens avatar
Jag hatar bilar. De går bara sönder och kostar pengar.

Jag har en dieselbil som jag äger. Full tank kostar ca 1000 kr. Jag tankar 3 gånger i månaden så det blir 3000 kr per månad.

Jag skulle vilja ha en till bil. En leasingbil (eller?). Jag tänker att det kanske är en bra idé att skaffa en elbil som jag kan ha till jobbet. En elbil med leasingavgift på 5000 kr i månaden. Då blir det 5000 kr minus 3000 kr eftersom jag inte längre måste tanka dieselbilen. Och jag slipper alla reparationskostnader. Och jag får en ny bil. Och jag slipper äga skiten.

Har en laddstolpe. Kan skaffa timpris på elen och på så sätt tanka billigt som fan mitt i natten.

Eller ska man köpa bilfanskapet och betala av per månad istället? Vad hade ni gjort?
Citera
2025-01-03, 23:17
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

Jag har en dieselbil som jag äger. Full tank kostar ca 1000 kr. Jag tankar 3 gånger i månaden så det blir 3000 kr per månad.

Jag skulle vilja ha en till bil. En leasingbil (eller?). Jag tänker att det kanske är en bra idé att skaffa en elbil som jag kan ha till jobbet. En elbil med leasingavgift på 5000 kr i månaden. Då blir det 5000 kr minus 3000 kr eftersom jag inte längre måste tanka dieselbilen. Och jag slipper alla reparationskostnader. Och jag får en ny bil. Och jag slipper äga skiten.

Har en laddstolpe. Kan skaffa timpris på elen och på så sätt tanka billigt som fan mitt i natten.

Eller ska man köpa bilfanskapet och betala av per månad istället? Vad hade ni gjort?

Skulle aldrig leasa en bil privat,
Har företags leasing nu, men skulle jag bryta jobb och ej får bil så köper jag.
Citera
2025-01-03, 23:18
Medlem
franges avatar
Köper du bilen så kan du sälja den efter tre år (eller vad nu leasingtiden ligger på) - eller byta in den; den har fortfarande ett värde kvar. Du kan rentutav behålla den och kanske köra några år till.

Leasar du så kan du räkna med en saftig straffavgift för slitage när leasingtiden är ute och du skall lämna tillbaka den. Plus att du står där utan bilen så måste du ha en ny. Pengarna har bara försvunnit.

Gissa varför leasingbolag och bilfirmor älskar att leasa ut bilarna? Det är inte direkt så att de förlorar på det...
Citera
2025-01-03, 23:37
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:

https://teknikensvarld.expressen.se/...dyrare-an-kop/

Leasing är dyrare, i praktiken slipper du oroa dig för reparationer och service. Däremot får du istället oroa dig för mätarställning, slitage och restvärde trots att du har ett avtalat restvärde.

Köper du en ny bil slipper du ändå oroa dig för reparationer och service, då bilen har vagnskada och garanti. Många biltillverkare har fri service de första åren/milen, det är ändå inget som ska göras förutom att byta olja och filter i princip.

Om du skiter i att leasa eller köpa en ny bil, kan du lägga pengarna på att hålla igång din nuvarande istället.
Citera
2025-01-04, 00:55
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Att äga är bättre än att låna faktiskt. Det blir dyrare i längden att hålla på att leasa hela tiden.
Citera
2025-01-04, 01:21
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
.

Om du skiter i att leasa eller köpa en ny bil, kan du lägga pengarna på att hålla igång din nuvarande istället.
Ja men då är jag ju utan bil tills bilen är reparerad. Det går inte då jag har lång pendling till jobbet.
Citera
2025-01-04, 01:22
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Att äga är bättre än att låna faktiskt. Det blir dyrare i längden att hålla på att leasa hela tiden.
Pengar är inte allt här. Bekvämligheten med att slippa är skiten är värdefull. Man får en ny bil som jag bara kör fram och tillbaka som man sedan lämnar in. Om jag köper en ny elbil på lån så är det bara massa problem.
Citera
2025-01-04, 01:45
Medlem
Freebops avatar
Varför köper du inte en bra, driftsäker och pålitlig bil? Helt enkelt en Toyota.
Citera
2025-01-04, 01:50
Medlem
Citat:
Ja men då är jag ju utan bil tills bilen är reparerad. Det går inte då jag har lång pendling till jobbet.
Lång pendling till jobbet och leasa privat klingar inte så bra. Hur långt har du egentligen till jobbet?
Citera
2025-01-04, 07:53
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Kör du upp 3000kr diesel varje månad så kan du glömma leasing. Leasingavtalen brukar bygga på att man ska köra max 1000-1500mil i året, kör man mer blir det snabbt svindyrt. Det är självklart bättre att äga bilen än att leasa den.

Ditt största problem är antagligen att du kör bilar av dåligt märke. Folk som vill ha pålitliga bilar med låga reparationskostnader kör japanskt.
Citera
2025-01-04, 08:26
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Det framgick inte av trådstarten. Hyr en bil på Statoil över dagen när din väl ska lagas då.
Citera
2025-01-04, 09:15
Medlem
Citat:

Många verkstäder har lånebilar, eller så kanske du har möjlighet att få hyrbil via din försäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in