Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Jag hatar bilar. De går bara sönder och kostar pengar.
Jag har en dieselbil som jag äger. Full tank kostar ca 1000 kr. Jag tankar 3 gånger i månaden så det blir 3000 kr per månad.
Jag skulle vilja ha en till bil. En leasingbil (eller?). Jag tänker att det kanske är en bra idé att skaffa en elbil som jag kan ha till jobbet. En elbil med leasingavgift på 5000 kr i månaden. Då blir det 5000 kr minus 3000 kr eftersom jag inte längre måste tanka dieselbilen. Och jag slipper alla reparationskostnader. Och jag får en ny bil. Och jag slipper äga skiten.
Har en laddstolpe. Kan skaffa timpris på elen och på så sätt tanka billigt som fan mitt i natten.
Eller ska man köpa bilfanskapet och betala av per månad istället? Vad hade ni gjort?
https://teknikensvarld.expressen.se/...dyrare-an-kop/
Leasing är dyrare, i praktiken slipper du oroa dig för reparationer och service. Däremot får du istället oroa dig för mätarställning, slitage och restvärde trots att du har ett avtalat restvärde.
Köper du en ny bil slipper du ändå oroa dig för reparationer och service, då bilen har vagnskada och garanti. Många biltillverkare har fri service de första åren/milen, det är ändå inget som ska göras förutom att byta olja och filter i princip.
Om du skiter i att leasa eller köpa en ny bil, kan du lägga pengarna på att hålla igång din nuvarande istället.