• 3
  • 4
2025-01-04, 22:48
Medlem
Privatleasing är ett sätt att dopa nybilsförsäljningen för bilfabrikanterna .
Man når ut till ytterligare en kundkrets , eftersom du inte behöver erlägga någon handpenning/ kontantinsats .
Då fångar man in kunden som inte har ett sparkapital för konsumtion - Den som inte har råd egentligen .
Man marknadsför detta som ” det smidiga enkla sättet att skaffa sig ett fordon ” - jävligt löjeväckande !

När den väl skall lämnas tillbaka görs en överdrivet noggrann besiktning av bilen , räkna lätt med ett antal tiotusentals kronor i reparations påkostnader .

Räntan på ett leasingavtal finns ingen skyldighet att redovisa mot kunden , till skillnad mot ett billån / avbetalningskontrakt.

Du kan därför inte heller göra ett ränteavdrag i din deklaration när du leasar bilen - vilket du gör vid ett billån / avbetalnings kontrakt .

Billånet kan du närsomhelst förtidslösa eller bryta ( genom försäljning eller byta bil ) .
Försök med det när du har en privatleasing …

Privat leasing på personbilar är ett skit , såvida du inte är en ytterst noggrann person som håller koll på bilens skick och antal körda mil - så du inte blir debiterad övermil vid tillbaka lämnandet eller skador.

Var i finns friheten i denna form av förvärv ?
Den extremt noggranne konsumenten tror jag knappt väljer att privatleasa , hen är för smart för det .

Alles !
Citera
2025-01-04, 23:05
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edor
Privatleasing är ett sätt att dopa nybilsförsäljningen för bilfabrikanterna .
Man når ut till ytterligare en kundkrets , eftersom du inte behöver erlägga någon handpenning/ kontantinsats .
Då fångar man in kunden som inte har ett sparkapital för konsumtion - Den som inte har råd egentligen .
Man marknadsför detta som ” det smidiga enkla sättet att skaffa sig ett fordon ” - jävligt löjeväckande !

När den väl skall lämnas tillbaka görs en överdrivet noggrann besiktning av bilen , räkna lätt med ett antal tiotusentals kronor i reparations påkostnader .

Räntan på ett leasingavtal finns ingen skyldighet att redovisa mot kunden , till skillnad mot ett billån / avbetalningskontrakt.

Du kan därför inte heller göra ett ränteavdrag i din deklaration när du leasar bilen - vilket du gör vid ett billån / avbetalnings kontrakt .

Billånet kan du närsomhelst förtidslösa eller bryta ( genom försäljning eller byta bil ) .
Försök med det när du har en privatleasing …

Privat leasing på personbilar är ett skit , såvida du inte är en ytterst noggrann person som håller koll på bilens skick och antal körda mil - så du inte blir debiterad övermil vid tillbaka lämnandet eller skador.

Var i finns friheten i denna form av förvärv ?
Den extremt noggranne konsumenten tror jag knappt väljer att privatleasa , hen är för smart för det .

Alles !

Vad är problemet med övermil?

Jag har lämnat tillbaka fyra bilar och har aldrig åkt på någon hög reparationskostnad, jag räknar med 0:- i extra avgifter och det har fungerat hyggligt, och som sagt jag använder biljäveln exakt likadant som om jag hade ägt den själv och jag är helt ointresserad av bilar, jag tar hand om dem som jag tar hand om gräsklipparen. Min erfarenhet är att om du är bra kund och betalar det du ska så jävlas det inte på slutet. Du måste ha haft otur eller är en jävligt tröttsam typ.

Däremot har du rätt angående räntor och att det helt klart är en nackdel privatekonomiskt.
Citera
2025-01-04, 23:25
Medlem
Problemet med övermil ?

Det innebär en ekonomisk överraskning i slutänden av avtalet för den person som inte läst kontraktet ordentligt vid ingången av det . Sådana finns det en hel del av .

Jag får gratulera dig till att bilföretaget du anlitat inte följer överenskommet kontrakt med dig -och krediterar dig övermilskostnaden .

Det är ovanligt i branschen kan jag tala om för dig .
Citera
2025-01-04, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Har du privatleasat en elbil för 3 år sedan med garanterat restvärde har du gjort en bättre affär jmf med en som köpt kontant eftersom priserna fallit så brant, speciellt kinesiska.

Ja precis. Bilhandlaren förlorade förmodligen pengar på min bil.
Citera
2025-01-05, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag hatar bilar. De går bara sönder och kostar pengar.

Jag har en dieselbil som jag äger. Full tank kostar ca 1000 kr. Jag tankar 3 gånger i månaden så det blir 3000 kr per månad.

Jag skulle vilja ha en till bil. En leasingbil (eller?). Jag tänker att det kanske är en bra idé att skaffa en elbil som jag kan ha till jobbet. En elbil med leasingavgift på 5000 kr i månaden. Då blir det 5000 kr minus 3000 kr eftersom jag inte längre måste tanka dieselbilen. Och jag slipper alla reparationskostnader. Och jag får en ny bil. Och jag slipper äga skiten.

Har en laddstolpe. Kan skaffa timpris på elen och på så sätt tanka billigt som fan mitt i natten.

Eller ska man köpa bilfanskapet och betala av per månad istället? Vad hade ni gjort?

Om du är inne på elbil hade jag leasat alla dagar i veckan! Du kan leasa en id.3 edition för 3500kr 1000mil. Med vinterdäck plus försäkring blir de mindre än 5k i månaden. Plus årsskatt 360kr. Köpa ny elbil hade ja aldrig gjort. Visst man kan få med restvärde på 40% men då brinner kontantinsatsen inne när du säljer. Du betalar runt 140k om räntan går upp lite på 3 år leasing. UTAN KONTANTINSATS.
Citera
2025-01-05, 07:28
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Om du är inne på elbil hade jag leasat alla dagar i veckan! Du kan leasa en id.3 edition för 3500kr 1000mil. Med vinterdäck plus försäkring blir de mindre än 5k i månaden. Plus årsskatt 360kr. Köpa ny elbil hade ja aldrig gjort. Visst man kan få med restvärde på 40% men då brinner kontantinsatsen inne när du säljer. Du betalar runt 140k om räntan går upp lite på 3 år leasing. UTAN KONTANTINSATS.
Många i tråden säger emot dig
Citera
2025-01-05, 07:40
Medlem
Citat:
Jag hatar bilar. De går bara sönder och kostar pengar.

Jag har en dieselbil som jag äger. Full tank kostar ca 1000 kr. Jag tankar 3 gånger i månaden så det blir 3000 kr per månad.

Jag skulle vilja ha en till bil. En leasingbil (eller?). Jag tänker att det kanske är en bra idé att skaffa en elbil som jag kan ha till jobbet. En elbil med leasingavgift på 5000 kr i månaden. Då blir det 5000 kr minus 3000 kr eftersom jag inte längre måste tanka dieselbilen. Och jag slipper alla reparationskostnader. Och jag får en ny bil. Och jag slipper äga skiten.

Har en laddstolpe. Kan skaffa timpris på elen och på så sätt tanka billigt som fan mitt i natten.

Eller ska man köpa bilfanskapet och betala av per månad istället? Vad hade ni gjort?

Grundregeln är köp - om varan ökar i värde, leasa - om varan sjunker i värde.

Det finns fler poster som, precis som jag, uppskattar enkelheten. Man har sin fasta månadskostnad. Man slipper bry sig om kontroller, reparationer. En elbil är perfekt. Dels kommer du undan pendlingskostnaderna. Men också all småkörning på helgerna. Det tycker jag faktiskt är en stor fördel, som jag sällan hör andra argumenterar för.

Behöver jag ett gäng skruvar eller någonting på Bauhaus eller Jula, så åker jag direkt och uträttar mitt ärende, istället för att skjuta upp till en annan dag. En gång skulle jag ha tag på en sak, som inte fanns på det lokala varuhuset. Så jag åkte några mil längre bort, vaddå, elen är ju nästan gratis. Och laddar man hemma har man nästan alltid full tank när man startar på morgonen.
Citera
2025-01-05, 08:01
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Grundregeln är köp - om varan ökar i värde, leasa - om varan sjunker i värde.

Det finns fler poster som, precis som jag, uppskattar enkelheten. Man har sin fasta månadskostnad. Man slipper bry sig om kontroller, reparationer. En elbil är perfekt. Dels kommer du undan pendlingskostnaderna. Men också all småkörning på helgerna. Det tycker jag faktiskt är en stor fördel, som jag sällan hör andra argumenterar för.

Behöver jag ett gäng skruvar eller någonting på Bauhaus eller Jula, så åker jag direkt och uträttar mitt ärende, istället för att skjuta upp till en annan dag. En gång skulle jag ha tag på en sak, som inte fanns på det lokala varuhuset. Så jag åkte några mil längre bort, vaddå, elen är ju nästan gratis. Och laddar man hemma har man nästan alltid full tank när man startar på morgonen.
Ja och bilar är ju alltid en förlustaffär
Citera
2025-01-05, 08:42
Medlem
Citat:
Såg du att han skrev 1 000 mil körsträcka per år?

Vore bra om du skrev din årliga körsträcka. Nu kan vi bara gissa utifrån din bränslekostnad men den ser ut att vara 4 000 mil per år. Då blir privatleasing dyrt.
Citera
2025-01-05, 10:52
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:

Skulle nog påstå att det var det klokaste rådet du fått.

Du verkar köra mycket och vill ha en bil som bara funkar.
Eftersom du har möjlighet att ladda hemma så är en elbil en självklarhet.

En stor risk med elbilar idag är andrahandsvärdet.
Teknikutvecklingen går fort och priserna på nya bilar sjunker.

Då kan privatleasing ändå vara ett bra val.
Se bara till att du har tillräckligt många mil per år i avtalet. Och fast månadskostnad med garanterat restvärde.
Jag betalar ca 5500 för en Polestar 2 med 2500 mil/år. Det blir billiga mil. Ev övermil kostar 10 kr.

Polestar hade nyligen riktigt bra pris på Polestar 2. Just nu är det VW som erbjuder leasing till en kostnad som troligen inte ens täcker värdeminskningen. De vill få ut fordonen på marknaden.
Citera
2025-01-05, 12:02
Medlem
Jag skulle köpa en 1-3 år gammal elbil med garanti kvar och sedan sälja efter 3 år

eller leasa en bil på kampanj finns ju bra dealer ibland och det är ju skönt att slippa ta lån eller norpa sparpengar.
Citera
Igår, 18:50
Medlem
Citat:

Okej? Gör som don säger då. Och uppdatera gärna oss hur de gick. Hade varit spännande att se om du får tummen ur räven eller bara snackar
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in