• 1
  • 2
2025-01-04, 06:11
Medlem
Jag orkar inte mer. när det kommer till kläder. Skjortor, morgonrock, tröjor etc allt försörts i tvätten. Vad gör jag fel? 40 grader 2 timmar, normalt med tvättmedel, normalt med sköljmedel sedan in i torktumlaren .. när jag ägt plagget i typ 3-4 månader så börjar de blir hårda,sträva, ändrad passform, skynkligt, och tappat färg. vad gör jag fel? vad är ultimata tvättguiden?
Citera
2025-01-04, 06:26
Medlem
Är du handikapp eller?

1. Tvätta i 40 grader 40-60 minuter INTE 2 timmar.

2. Lägg inte in något annat än kalsonger,mjukis och strumpor i torktumlaren

3. Byt tvättmedel till flytande
Citera
2025-01-04, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalmaaar
Är du handikapp eller?

Vissa tvättmaskiner tar 2 timmar. Är torktumlaren som är problemet.
Citera
2025-01-04, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Vissa tvättmaskiner tar 2 timmar. Är torktumlaren som är problemet.

Varför ska du tvätta i 2 timmar när det räcker med 60 min. Jätte onödigt. Fina skjortor ska dessutom handtvättas 30 grader.
Citera
2025-01-04, 06:32
Medlem
Citat:
Varför ska du tvätta i 2 timmar när det räcker med 60 min. Jätte onödigt. Fina skjortor ska dessutom handtvättas 30 grader.
Alltså en "hem" tvättmaskin tar ca 2 timmar på 40. I en industrimaskin I tvättstugan ca 50 min. Trodde jag alla visste.
Citera
2025-01-04, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Alltså en "hem" tvättmaskin tar ca 2 timmar på 40. I en industrimaskin I tvättstugan ca 50 min. Trodde jag alla visste.

Jag vet inte vad du har för tvättmaskin men min gör faktiskt inte det.
Citera
2025-01-04, 06:46
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du har för tvättmaskin men min gör faktiskt inte det.

Moderna tvättmaskiner har ett ecoprogram. Som ska spara vatten. Som tar flera timmar. Den smarte kör på snabbprogrammet istället.Drar mindre ström.

Men som någon redan påpekat. Det är torktumlaren som förstör kläderna. Skjortor ska hängtorkas.
Citera
2025-01-04, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Moderna tvättmaskiner har ett ecoprogram. Som ska spara vatten. Som tar flera timmar. Den smarte kör på snabbprogrammet istället.Drar mindre ström.

Men som någon redan påpekat. Det är torktumlaren som förstör kläderna. Skjortor ska hängtorkas.

Visst är det så att ecoprogrammen har mindre vatten också? Så för att få mer vatten behöver man köra snabbprogrammen.

TS: Köp flytande tvättmedel. Skippa sköljmedlet och använd några matskedar ättika istället, det gör tvätten mjuk. Sköljmedlet sitter kvar.
Torktumla inte något annat än underkläder, handdukar och lakan. Aldrig tröjor och skjortor. Skaffa en rejäl torkställning och häng upp tvätten.
Citera
2025-01-04, 07:25
Medlem
AlfaQhards avatar
Låt kläderna hänga sig torra.
Skit i eco programmet, hitta en setting som använder normal konsumtion av vatten .
Dra ner på sköljmedel till en liten mängd istället .
Citera
2025-01-04, 08:38
Medlem
Många bra tips redan. Kan också vara fel på tvättmaskinen testa att köra den tom på varmaste programmet med lite citronsyra i. Annars är det mest sannolikt att det är för dålig kvalitet på kläderna. Korta fibrer i det mesta idag.
Citera
2025-01-04, 09:33
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Är du handikapp eller?

3. Byt tvättmedel till flytande

Angående tvättiden. Normaltid på mitt 40 program är över 2 timmar. Jag tänker att du tillhör lägenhetsfolket där de boende ofta använder en gemensam tvättstuga och då kanske programmen är kortare.

Tips till TS. Använd inte torktumlare utan häng tvätten på ställningar.
Citera
2025-01-04, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Angående tvättiden. Normaltid på mitt 40 program är över 2 timmar. Jag tänker att du tillhör lägenhetsfolket där de boende ofta använder en gemensam tvättstuga och då kanske programmen är kortare.

Tips till TS. Använd inte torktumlare utan häng tvätten på ställningar.

Nej jag har tvättmaskin hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in