• 1
  • 2
2025-01-04, 08:31
Medlem
Vet att det finns vittvättmedel som ska användas för vit tvätt, och kulörtvättmedel som ska användas för färgad tvätt, så långt är allt klart. Alltså, ingen diskussion om olika tvättmedel, tack.

Det jag undrar är vad som skiljer mellan de två alternativen på tvättmaskinen. Kanske mer vatten vid kulörtvätt? Eller snabbare centrifug vid vittvätt? Eller? Hoppas någon vet.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-04 kl. 08:38.
Citera
2025-01-04, 08:56
Medlem
p00ninos avatar
Varvtalet och/eller temperaturen. Vita kläder tvättas allmänt "aggressivare" eftersom fläckar syns mer.

Sen kan det vara så att kulörprogram sköljer extra för att förhindra att färg stannar i maskinen. Men idag färgar kläder knappt av sig ändå, det är lite kvarlevnad från förr tror jag.
Citera
2025-01-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Varvtalet och/eller temperaturen. Vita kläder tvättas allmänt "aggressivare" eftersom fläckar syns mer.

Sen kan det vara så att kulörprogram sköljer extra för att förhindra att färg stannar i maskinen. Men idag färgar kläder knappt av sig ändå, det är lite kvarlevnad från förr tror jag.
Vet du att det är så, eller gissar du?

Temperaturen kan för övrigt inte skilja mellan vittvätt 60gr och kulörtvätt 60gr.
Citera
2025-01-04, 09:08
Medlem
p00ninos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du att det är så, eller gissar du?

Temperaturen kan för övrigt inte skilja mellan vittvätt 60gr och kulörtvätt 60gr.
Kan inte ta gift på det, men sålde vitvaror under flera år för längesen. Då hade maskiner ofta dessa typer av program, och detta var det som skilde dem åt (= marknadsföring).

Slängde ett öga på min nuvarande maskin. Den har inga vit/kulör-program, utan program för olika slags tyger. Vilket är mer naturligt, eftersom slitage på tyget är mycket mer relevant än vilken färg ett plagg har (än en gång: idag färgar plagg sällan av sig alls).
Citera
2025-01-04, 09:09
Medlem
smickras avatar
Citat:
Vet att det finns vittvättmedel som ska användas för vit tvätt, och kulörtvättmedel som ska användas för färgad tvätt, så långt är allt klart. Alltså, ingen diskussion om olika tvättmedel, tack.

Det jag undrar är vad som skiljer mellan de två alternativen på tvättmaskinen. Kanske mer vatten vid kulörtvätt? Eller snabbare centrifug vid vittvätt? Eller? Hoppas någon vet.

Vilken tvättmaskin har separat program för vit- och kulörtvätt? Det har jag aldrig sett själv.
Citera
2025-01-04, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vilken tvättmaskin har separat program för vit- och kulörtvätt? Det har jag aldrig sett själv.
Maskinerna i vår tvättstuga. Ganska nya Electrolux.
Citera
2025-01-04, 09:21
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Om du anger modell på maskinerna, kan ju någon hjälpa dig med att läsa i en instruktionsbok, som borde finnas att ladda ner någonstans.
Edit: https://www.electrolux.se/support/user-manuals/

Tidigare har "strykfritt" skiljts ut, men om jag förstått det rätt så är det då bara frågan om att man kör maskinen halvfull – av någon anledning. Alternativet "strykfritt" finns inte för vittvätt, dvs. 95°C.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2025-01-04 kl. 09:27.
Citera
2025-01-04, 09:21
Medlem
Citat:
Doserar de tvättmedel automatiskt?
Citera
2025-01-04, 09:22
Medlem
p00ninos avatar
Citat:
Varför tittar du inte i bruksanvisningen då? Det är inte magi vi pratar om.

Hittade en PDF om en nyare modell Electrolux. Länken öppnas lokalt dock, men bifogar en bild med det relevanta:
https://ibb.co/LYKFCjJ

Här ser du att det som skiljer kulör/vit-program är högre volym vatten (44 respektive 39 liter per tvätt) och lägre programtemperatur (0,78 respektive 0,57 kWh).

Är maskinen avsedd att användas i allmän tvättstuga, är den förmodligen också mer noggrann med att skölja ur efteråt. Detta eftersom det händer att folk tvättar starkt färgade plagg, som sedan blir kvar och färgar av sig i nästa grannes tvätt.
Citera
2025-01-04, 09:53
Medlem
kalkryggars avatar
Själv kör jag allt blandat i ett kulörprogram. Dagens kläder färgar normalt inte av sig. Vissa plagg som tvättas första gången kan jag köra singel. Men främst så är det väl fler varvtal när man väljer vittvätt.

Citat:

Va? Jag har nog aldrig sett en tvättmaskin som inte har program för vit eller kulör.
Citera
2025-01-04, 11:25
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Va? Jag har nog aldrig sett en tvättmaskin som inte har program för vit eller kulör.

Gissar att han avsåg separata program för vit- och kulörtvätt vid samma temperatur. Åtminstone förr i tiden var det vanligt att vittvätt alltid var 90 grader medan kulörtvätt alltid var lägre temperatur. Man ställde in programmet med ett vred med fasta lägen som kombinerade typ och temperatur, så det gick t.ex. inte att ställa in vittvätt 60 grader eller kulörtvätt 90 grader eftersom det inte fanns lägen för de kombinationerna.
Senast redigerad av vgebler 2025-01-04 kl. 11:28.
Citera
2025-01-04, 11:49
Medlem
newsfilters avatar
Intressant fråga, har funderat på det flera gånger men alltid släppt det efter att jag slängt in tvätten... Men svaren i tråden verkar väldigt rimliga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in