• 1
  • 2
2025-01-04, 08:46
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
https://www.dn.se/ekonomi/flygbransc...w-till-london/

"Sommaren 2023 hänger statliga Swedavia, som äger tio av Sveriges flygplatser, upp en stor reklamskylt på Arlanda flygplats. Budskapet: Om fem år kommer en tredjedel av det svenska inrikesflyget att kunna börja ersättas med elflygplan.
Samma sommar sätter sig statsminister Ulf Kristersson (M) i ett tvåsitsigt elflyg och tar en tur över Visby.
– Det är alldeles uppenbart att kan man göra det skalbart så tror jag att framtiden för kortdistansflygningar finns här, sade han till TT i samband med flygningen.

Vintern 2025.
Elflyg pekas ut som lämplig för resor upp till 20 mil för upp till 10 passagerare. Utsläppen från den typen av resor är redan ”mycket små” som andel av flygets totala klimatpåverkan, konstaterar branschen.
– Det har varit en väldig hajp kring elflyget, men jag uppfattar att den har avtagit, säger Jonas Åkerman, forskningsledare i strategiska hållbarhets*studier vid KTH.
– Det blir som en taxi för rika, säger transportforskaren Jonas Åkerman.

Elflyget, från vante till tummetott, från seriöst inrikesflyg till taxi för superrika.
Väl värt pengarna att satsa på dyrt elflyg som i praktiken fyller noll funktion?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-01-04 kl. 08:54.
Citera
2025-01-04, 09:11
Medlem
Skulle tro att kommersiellt elflyg ligger väldigt långt fram i tiden.

Dagens batteriteknik är inte i närheten att räcka till. Om jag inte minns fel har flygbränsle 40 ggr mer energi per kilo jämfört med den bästa kommersiella batteritekniken.

Att ens halva det skulle kräva en smärre revolution i utvecklingen av batterikemin.
Citera
2025-01-04, 10:02
Medlem
Det finns utveckling av hybrider för lite större plan. Tänk dieselgenerator.

Vet inte vad minskningen av utsläpp blir.
Citera
2025-01-04, 10:08
Medlem
bithaxs avatar
Som jag förstår det satsar airbus på vätgas.
https://www.airbus.com/en/innovation...hydrogen/zeroe
Citera
2025-01-04, 10:20
Medlem
Heathrow ligger 3 mil från centrala London, London City Airport mitt i Financial District
Citera
2025-01-04, 10:22
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Som jag förstår det satsar airbus på vätgas.
https://www.airbus.com/en/innovation...hydrogen/zeroe
Jaha, vad bra. Vi vet ju hur det gick i Hindenburgkatastrofen 1937 där zeppelinaren fylldes med lättantändlig och högexplosiv...vätgas.
Citera
2025-01-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns utveckling av hybrider för lite större plan. Tänk dieselgenerator.

Vet inte vad minskningen av utsläpp blir.

Problemet med flyg är vikten. Varje extra kilo kostar energi att lyfta och minskar lastkapacitet. I exemplet hybriddrift så tillkommer vikt för batterier, generator och övriga stödsystem. Då är det mer effektivt att köra bränslet direkt till motorerna och man får även bonusen att energiförbrukningen minskar efterhand som bränslet förbrukas.

Elflyg är en utopi med dagens batteriteknik.
Citera
2025-01-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Problemet med flyg är vikten. Varje extra kilo kostar energi att lyfta och minskar lastkapacitet. I exemplet hybriddrift så tillkommer vikt för batterier, generator och övriga stödsystem. Då är det mer effektivt att köra bränslet direkt till motorerna och man får även bonusen att energiförbrukningen minskar efterhand som bränslet förbrukas.

Elflyg är en utopi med dagens batteriteknik.

Lik förbaskat är det som jag skriver, och jag är osäker på besparingen.
Citera
2025-01-04, 10:29
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Jaha, vad bra. Vi vet ju hur det gick i Hindenburgkatastrofen 1937 där zeppelinaren fylldes med lättantändlig och högexplosiv...vätgas.

De skriver
”Hydrogen has been safely used in the aerospace and automobile industries for decades”

Japp
Citera
2025-01-04, 10:41
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
De skriver
”Hydrogen has been safely used in the aerospace and automobile industries for decades”

Japp
Okej, kan stämma. Ska tydligen bara vara explosivt om det blandas med syre i ett begränsat utrymme.

Redan för 11 år sedan började företaget Solar Impulse testflyga med solpaneler på vingarna. Utvecklingen måste ju ha gjort framsteg nu kan man tycka.

https://www.nyteknik.se/energi/flygp...lceller/764348
Citera
2025-01-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Okej, kan stämma. Ska tydligen bara vara explosivt om det blandas med syre i ett begränsat utrymme.

Redan för 11 år sedan började företaget Solar Impulse testflyga med solpaneler på vingarna. Utvecklingen måste ju ha gjort framsteg nu kan man tycka.

https://www.nyteknik.se/energi/flygp...lceller/764348

Räkna lite på hur mycket effekt solpaneler på ett flygplan kan tänkas producera, jämför sedan resultatet med motoreffekt hos ett flygplan. Diskutera i små grupper och presentera resultatet efter lunchen.

Gjorde samma beräkning för bil en gång och resultat var ett effekten bara räckte för att på sin höjd driva AC:n.
Citera
2025-01-04, 10:51
Medlem
Ser ett annat problem med elflyg som verkar ha flugit under radarn. Tiden för laddning kan bli ett problem om elflyg ska bli lönsamt.

Ett trafikflygplan är en stor investering för flygbolaget och varje timme det står på marken är en kostnad. Idag vill man städa, tanka och lämna gaten så fort som möjligt. Men hur gör man om planet behöver laddas 2-3 h mellan varje flygning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in