• 1
  • 2
2025-01-04, 13:04
Medlem
Låter som det är själva igångsättandet som är svårt (förutom motivationen). Du vet logiskt att du kommer må bättre av en promenad, men det räcker inte för att komma igång.

Bestäm dig för att ha en fem-minuters regel (eller ännu kortare om det behövs). Typ nu ska jag städa, promenera, eller bara släppa datorn i fem minuter. Sedan kan jag återgå till det jag höll på med. Ofta räcker de minuterna för att man ska vilja fortsätta och tänker tex "det var så nice ute så jag fortsätter ett tag till". Igångsättandet är redan i rull så att säga.
Detta och att tänka att varje litet steg räknas gör skillnad. Kräv inte av dig själv att allt ska förändras till maxnivå på en gång.

Tror det är bra att du gör en NPF utredning.
Citera
2025-01-04, 14:06
Medlem
sebastian66s avatar
Tror du tänker lite fel eller högt nu. Du säger att du skulle vilja flytta till stockholm.
Du säger även att USA vore drömmen för att det lätt att bilda bekantskap där.
Hur har du fått denna information? Har du endast varit där via youtube och följt någon youtuber
tiktok eller annan media?
Du säger samtidigt att du sökte hjälp för eller ang autism. Ev kanske en form av ADHD /ADD.
Varför tror du det kan vara bra i stockholm? Om man EV lider av dessa åkommor ska man väl ha lugn och ro.

Det lär man inte få i stockholm som är stressat man har knappt tid att umgås. Man skjuter ihjäl folk på löpande band.
Måste kanske vara bättre i Norrland eller småländska skogarna bara chilla loss.
Citera
2025-01-04, 14:11
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Gör jag en utredning för autism, så kan det också kanske visa sig om jag har ADHD/ADD?

Vilka inlägg har du reagerat på att jag skulle ha ADHD/ADD?
Jag har funderat på att be om en ADHD-utredning själv men inte "orkat" ta tag i det, dessutom är väl kötiden svinlång

Men jag gissar på att dom kan bedöma olika saker under samma utredning.

Med dina gamla trådstartar så såg det ut som att du funderar mycket så det var därför jag föreslog SSRI + psykolog ADHD/ADD var mer det där med att du skriver att du har svårt att ta tag i saker.
Citera
2025-01-04, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tror du tänker lite fel eller högt nu. Du säger att du skulle vilja flytta till stockholm.
Du säger även att USA vore drömmen för att det lätt att bilda bekantskap där.
Hur har du fått denna information? Har du endast varit där via youtube och följt någon youtuber
tiktok eller annan media?
Du säger samtidigt att du sökte hjälp för eller ang autism. Ev kanske en form av ADHD /ADD.
Varför tror du det kan vara bra i stockholm? Om man EV lider av dessa åkommor ska man väl ha lugn och ro.

Det lär man inte få i stockholm som är stressat man har knappt tid att umgås. Man skjuter ihjäl folk på löpande band.
Måste kanske vara bättre i Norrland eller småländska skogarna bara chilla loss.
Du tänker på introvert. Sedan vet jag/man inte om jag har autism/ADHD/ADD. Men, man skall tänka på att man inte kan dra alla över en kam. Vissa kanske trivs med stress, men ändå har någon av dessa som diagnos.

Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Jag har funderat på att be om en ADHD-utredning själv men inte "orkat" ta tag i det, dessutom är väl kötiden svinlång

Men jag gissar på att dom kan bedöma olika saker under samma utredning.

Med dina gamla trådstartar så såg det ut som att du funderar mycket så det var därför jag föreslog SSRI + psykolog ADHD/ADD var mer det där med att du skriver att du har svårt att ta tag i saker.
Det är tråkigt att det är svinlångt. Jag hoppas att jag kommer få träffa en utredare snarast, med tanken på att man bestämde att jag skulle gå på en utredning redan slutet av 2023. Men sedan blev det aldrig av och begärde kontakt återigen slutat av 2024 och fick träffa en kurator, för att ''påminna'' om en att jag skall på utredning. Det blev bortkastade 250kr. Man borde ju kunna påminna via telefon. Inte behövde jag ha ett behov att träffa henne och kasta bort 250kr, för det.

Sved bara i plånboken, speciellt när man har det svårt med ekonomin.
Citera
2025-01-04, 14:51
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Jag kan inte ''röra'' på mig. Hela dagarna går ut på att jag surfar runt på nätet och samtidigt avskyr det och känner att jag blir ''tokig'' över hur mycket tid jag slösar bort. Jag har alltid mer eller mindre skjutit upp saker, men nu känner jag att jag skjuter upp saker mer än vad jag brukar göra.

Jag vill så gärna gå ut, men jag känner samtidigt att det är ''meningslöst''. Jag tycker dock det är så vackert med snön som ligger på marken och samtidigt som det är ljust och soligt + blått himmel ute. Men jag vill gå ut, men ändå gör jag inte det. Det finns ''ingen poäng''.

Jag sysslar så gärna med olika hobbies, men mitt pågående verk, har jag bara om och om igen skjutit upp, eftersom det känns så ''stort'' pyssel och ''jobbigt''. Samtidigt som jag vill göra det.

Det är mycket jag vill, men samtidigt ändå inte för att det känns bara så ''jobbigt''.

Två positiva saker som jag har gjort, är att jag letat upp en intressant bok som jag beställt och kommer få på tisdag. Stadsbiblioteket hade det inte, så var tvungen att beställa boken till Stadsbiblioteket så jag kunde låna den.

En andra grej var att jag tog tag i kragen och gick till gymmet, som jag inte varit på länge. Det bli ingen särskilt hård träning. Lite mindre än lagom, skulle jag säga.

Allt denna problematik började redan i höstas.

Jag förlorade ett jobb, men fick två extrajobb. Dock räcker inte försörjningen till och jag hittar inget deltid eller heltids arbete. Men jag är ändå glad för mina två extrajobb. Bara om jag kunde försörja mig med det, så hade det varit toppen.

Den andra grejen var att jag i princip förlorade en vän. Egentligen relativt nära vän, eller åtminstone en vän som jag brydde mig mycket om. Vi hade lite olika intressen för varandra. Jag tror hon var mer intresserad av KK, vilket jag inte hade något emot. Men jag trivdes mer för sällskapet och atmosfären. Så med tiden började jag bli osäker vart jag hade henne och vi gled bara ifrån varandra. Det blev en rätt emotionell telefonsamtal precis innan jul. Men jag har varit emotionell gått och väl under hela året som varit, för att jag just inte vetat vart jag hade henne och fick känslan av att jag förlorade någon som jag brydde mig så mycket om. Jag blev inte klok av hennes mixade beteende som jag upplevde som mixade signaler. Det är möjligt att jag också gav hennes mixade signaler.

Hursomhelst, så bet detta på mig + min ekonomiska kris. Att jag förlorade jobbet, brydde jag mig inte så mycket om. Men jag behöver bara ett jobb som jag kan försörja mig. Jag vill inte ha socialbidrag och allt stressar mig.

Jag vet inte om jag känner mig nedstämd. Jag kan nog ändå beskriva mig själv rent emotionellt som sorgsen och nedslagen. LITE misslyckad och patetiskt. Jag tänker på hur jag varit för bara något år sedan. Hur tramsig jag var och är en smula arg på mig själv för det.

Jag hade idéer för verk, men saknar material.

Så jag sitter hela dagarna och gör ingenting och ''kan inte röra på mig''.

Jag sitter just nu med kopp kaffe och något ätbart framför mig. Jag planerar på att gå ut en vandring i alla fall, med det fina vädret och vackra snön ute.

Jag behöver hjälp.

Om det finns någon härinne som varit i samma sits, så begär jag om tips. Ha i åtanken på att jag inte har något umgänge. Så jag kan inte ringa efter en polare för att umgås. Så jag är helt själv och söker tips.

Promenera ute, hoppas jag att det hjälper. Men kan jag göra annat för att koma ut i det dåliga hålan, så blir jag glad.

Tack på förhand!
Du är på väg mot en medel depression. Hur länga har du känt såhär?
Citera
2025-01-04, 15:14
Medlem
Citat:
Jag vill så gärna gå ut, men jag känner samtidigt att det är ''meningslöst''. Jag tycker dock det är så vackert med snön som ligger på marken och samtidigt som det är ljust och soligt + blått himmel ute. Men jag vill gå ut, men ändå gör jag inte det. Det finns ''ingen poäng''.

Jag sysslar så gärna med olika hobbies, men mitt pågående verk, har jag bara om och om igen skjutit upp, eftersom det känns så ''stort'' pyssel och ''jobbigt''. Samtidigt som jag vill göra det.

Två positiva saker som jag har gjort, är att jag letat upp en intressant bok som jag beställt och kommer få på tisdag. Stadsbiblioteket hade det inte, så var tvungen att beställa boken till Stadsbiblioteket så jag kunde låna den.

En andra grej var att jag tog tag i kragen och gick till gymmet, som jag inte varit på länge. Det bli ingen särskilt hård träning. Lite mindre än lagom, skulle jag säga.
Här kan du se hur värre däran personer blev fixade med motion och "uppumpning". Gym gör en del nytta men enformigt som joggning är bättre mot depression.
https://www.flashback.org/t3637166

Om något känns för stort, kan du dela upp det i små stegmål.

Ja, det finns motiverande böcker

Kolla ROLIGA sketcher, filmer, böcker för upplyftning.
Citat:
Angående om att resa eller till och med flytta utomlands. Jag skulle så gärna vilja flytta till Stockholm. Den staden är större än min stad och allt kändes spännande.

Jag skulle vilja flytta till U.S.A. Om jag nu fick drömma lite. Det är lätt att bilda bekantskap där
Jasså. Det är väl SVÅRARE att bilda annat än ytliga kontakter där ( ? )
Jag flyttade från Stockholm så fort jag kunde och det skulle aldrig falla mig in att flytta till USA.

Om du vill få BRA kontakter kan du gå med i någon passande förening, göra volontärjobb. Om du har tur kanske du kan få ett "halvvolontär" jobb d v s betalt men lite.
Citera
2025-01-04, 15:37
Medlem
zombie-nations avatar
Att ha ADD är som att alltid leva i en mild depression. Man funkar bara när allt rullar på och man inte behöver oroa sig. Annars gör man av med sin mentala energi och man orkar ingenting. Man kan slippa detta som ung eftersom man är piggare då, men när man är lite äldre så märks det mycket. ADD är inget någon kan inom vården då det går under ADHD, och vi är inte alls som dem. De trycker ned sanningar om ADHD i halsen på oss och det handlar inte om oss. Det slutar med att man måste ta antidepp.
Citera
2025-01-04, 16:51
Medlem
Det finns et ord ”prokrastinerig” som du kan googla och se om du känner igen dig i. Vanligt vid ADHD. Det går dock att om programmera sig med lite hjälp.
Annars tänker jag oxå på möjliga brister av vitaminer och mineraler , hur ser din kost ut?
D-vitamin brist är vanligare än vad man tror. Det kan ge dessa symtom också.
Vid en eventuell utredning så kan du be vården om att ta lite blodprover utöver standard som tex vitamin D och B12, folat, magnesium mm. Många gånger kollas inte vitaminer och mineraler utan istället skrivs bara ssri och andra mediciner ut för att minska symtom., istället för att gå till botten med orsaken till symptomen.

Vad är det för ett ”verk” du talar om som hobby? (Bara nyfiken)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in