Citat:
Ursprungligen postat av
Kirev
Absolut, skyter och annat steppfolk migrerade säkerligen in i Skandinavien i omgångar under historiens gång
Du verkar vara väldigt insatt i ett område jag inte behärskar alls.
Jag kollade iallafall ryska bilder då jag tänkte på mina ögon som är smala och täta samt att det är vanligt uppåt i landet och vissa starkare drag har jag faktiskt. Mycket tunna läppar, tätare smalare ögon men jag har svenskt ansikte. Min hud kan knappast bli brun samt har i mitt haft extremt svårt för att bränna mig även om huden tycks bli känsligare med åldern. Ser dock helsvensk ut.
Så nog kan gener spöka. Jag ser hos manliga släktingar på min pappas sida att ögonen och lite drag dyker upp på bägge håll så det är svårt att veta vad som är vad men det är det med genetik att de inte är så enkelt med gener och alleler. Man är knappast en blomma i en biologi bok
Men ja, mina mer säregna drag och skavanker kan vara att det lämpat sig bättre i kyla om än vi alla är ett hopkok.
Vad ser du hos dig själv för drag? Kan du känna igen mer annorlunda ögonform eller påtagliga drag från olika delar av dina släktingar?
Jag har exempelvis typiskt skandinavisk ansiktsform. Smalt ansikte med påtagliga nordiska/svenska kindben och käke.
Det med ryssars runda ansikten bör ha med mongoler och asiatiska rötter eller? De smala "vita" ögonen bör vara klimatsmarta ändå för strängare klimat så man slipper snö och vind i ögonen eller som en sa nyligen, för att få solskydd vid skarpt soljus och snö.