• 9
  • 10
2025-01-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
En svensk storkonsument som dricker öl o whisky 3-4 gånger i veckan ses väl som måttfull med ryska mått, likt Sverige innan nykterhetsrörelsen fick fart.
De flesta är väl dessutom storrökare.

Att ryska kvinnor över 40 är vackra är nog inte heller sant, fetlagda o inrökta även dessa.
Ja att dom skulle vara vackra är en överdriven myt. Har varit där och en 40 åring ser ju i allmänhet jämngamla ut med 70åringar i Sverige. Som om inte alkohol dagligen och rökning var nog så vräker dom ju i sig socker så övervikt är också helt normalt. såg nog inte en enda smal 40åring.
Citera
2025-01-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Jag kan ingenting om sådant här. Det jag tänker på är tvärtom och att folk vandrat hit. Dvs en del av befolkningen har gener från ryssland. Över 33% kan vara fel men det var nog över 20% iallafall. För min del kommer det från den norra delen av landet. Mina svenska led är på kvinnornas sidor och från mellersta Sverige även om någon varit auktionsbarn eller fosterbarn och därmed tveksamt hur mycket som kan framkomma. På männens sidor är det en soppa av olika ursprung vad det verkar.

De genetiska avtryck jag som svenska har, beror på människor som kommit hit. Det ni tänker på är människor som rört sig härifrån. Men vi är många med gener från människor som vandrat eller rest in i landet. Den större delen av befolkningen har nog annat än vikingarötter.
Absolut, skyter och annat steppfolk migrerade säkerligen in i Skandinavien i omgångar under historiens gång
Citera
2025-01-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Absolut, skyter och annat steppfolk migrerade säkerligen in i Skandinavien i omgångar under historiens gång
Du verkar vara väldigt insatt i ett område jag inte behärskar alls.

Jag kollade iallafall ryska bilder då jag tänkte på mina ögon som är smala och täta samt att det är vanligt uppåt i landet och vissa starkare drag har jag faktiskt. Mycket tunna läppar, tätare smalare ögon men jag har svenskt ansikte. Min hud kan knappast bli brun samt har i mitt haft extremt svårt för att bränna mig även om huden tycks bli känsligare med åldern. Ser dock helsvensk ut.

Så nog kan gener spöka. Jag ser hos manliga släktingar på min pappas sida att ögonen och lite drag dyker upp på bägge håll så det är svårt att veta vad som är vad men det är det med genetik att de inte är så enkelt med gener och alleler. Man är knappast en blomma i en biologi bok

Men ja, mina mer säregna drag och skavanker kan vara att det lämpat sig bättre i kyla om än vi alla är ett hopkok.

Vad ser du hos dig själv för drag? Kan du känna igen mer annorlunda ögonform eller påtagliga drag från olika delar av dina släktingar?

Jag har exempelvis typiskt skandinavisk ansiktsform. Smalt ansikte med påtagliga nordiska/svenska kindben och käke.

Det med ryssars runda ansikten bör ha med mongoler och asiatiska rötter eller? De smala "vita" ögonen bör vara klimatsmarta ändå för strängare klimat så man slipper snö och vind i ögonen eller som en sa nyligen, för att få solskydd vid skarpt soljus och snö.
Senast redigerad av BestTransport 2025-01-05 kl. 16:40.
Citera
2025-01-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej väringar kallades de nordmän som tjänade Kejsaren i Konstantinopel som legosoldater. Vikingar kallades i första hand de som åkte på plundringståg i västerled, det var nödvändigtvis inte bara Danskar och Norrmän, det finns flertalet runstenar i Sverige som beskriver personer som "åkte viking".

Däremot det du förmodligen tänker på är Varjager, som var de östslaviska folkens benämningar på nordmännen som seglade längs de stora floderna.

Nordmän var annars den vanliga benämningen på folken som bodde i Skandinavien på vikingatiden.
Det här var ju lite roligt om det -

Citat:
Varangian (n.)
. Attested in Old Russian as variagi; surviving in Russian varyag "a peddler," Ukrainian varjah "a big strong man."

https://www.etymonline.com/word/Varangian
Citera
2025-01-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Du verkar vara väldigt insatt i ett område jag inte behärskar alls.

Jag kollade iallafall ryska bilder då jag tänkte på mina ögon som är smala och täta samt att det är vanligt uppåt i landet och vissa starkare drag har jag faktiskt. Mycket tunna läppar, tätare smalare ögon men jag har svenskt ansikte. Min hud har blivit mer rödlätt med åldern och vid exponering av sol men jag har inte den typiska huden och kan knappast bli brun samt har i mitt haft extremt svårt för att bränna mig även om huden tycks bli känsligare med åldern(jag brände mig rejält dock en gång som barn). Min hud är mycket otypisk de variationer vi har i Sverige. Dvs den ser skandinavisk ut men reagerar inte mycket alls av sol såsom en svensk gör med de olika typer hud vi har (förutom att jag fick solskador pga mediciner läkarna "glömt" meddela mig kan ge solallergi och skada huden)

Så nog kan gener spöka. Jag ser hos manliga släktingar på min pappas sida att ögonen och lite drag dyker upp på bägge håll så det är svårt att veta vad som är vad men det är det med genetik att de inte är så enkelt med gener och alleler. Man är knappast en blomma i en biologi bok

Men ja, mina mer säregna drag och skavanker kan vara att det lämpat sig bättre i kyla om än vi alla är ett hopkok.

Vad ser du hos dig själv för drag? Kan du känna igen mer annorlunda ögonform eller påtagliga drag från olika delar av dina släktingar?

Jag har exempelvis typiskt skandinavisk ansiktsform. Smalt ansikte med påtagliga nordiska/svenska kindben och käke.

Det med ryssars runda ansikten bör ha med mongoler och asiatiska rötter eller? De smala "vita" ögonen bör vara klimatsmarta ändå för strängare klimat så man slipper snö och vind i ögonen eller som en sa nyligen, för att få solskydd vid skarpt soljus och snö.
På min mors sida hittar man valloner och på min fars sida kommer man tillbaka till Bohemia när det var ett kungadöme, detta genom ”traditionell släktforskning gjort innan möjlighet till DNA ledtrådar fanns tillgängligt.
Skulle vara kul att kolla upp ens DNA .
Citera
2025-01-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
På min mors sida hittar man valloner och på min fars sida kommer man tillbaka till Bohemia när det var ett kungadöme, detta genom ”traditionell släktforskning gjort innan möjlighet till DNA ledtrådar fanns tillgängligt.
Skulle vara kul att kolla upp ens DNA .
Jag tror att det de släktforskat i mina led bakåt skett tillsammans med gentest eftersom gentyp finns uppskrivet på några män.

Jag litar inte till fullo på släktforskningen då husförhör och annat såklart är källor som pålitligt berättar om härkomst men sedan tycker jag att det svävar. Jag hade förövrigt endast en vallonsläkt. De säger också att det inte är så sannolikt att man har flertalet valloner i släkten då de inte var jättemånga som kom. Dvs att det inte stämmer med att det är så vanligt som folk säger.

Men jag antar att även du då vet båt och har uppgivna släktingar via passagerarlistor.

Jag kommer inte kolla mitt DNA då jag är enormt skeptisk till att lämna ifrån sig sådant material till företag som då äger information de i framtiden kanske kommer kartlägga en himla massa människor genom och kunna sälja för höga summor utan att vi idag riktigt förstår genetiken även om de tvar länge sen genomet nu kartlades. Jag är positiv till AI men jag är övertygad om att människor (företag) kommer missbruka så mycket de kan för att göra pengar i framtiden.
Citera
2025-01-05, 17:03
Medlem
VinkelSleeps avatar
Håller med dig i din betraktelse. Tror det har att göra med det utbredda drog- och alkoholmissbruket i det ryska samhället. Dels att kvinnor super och knarkar under graviditeten, vilket kan deformera ansiktet på fostret, men även att framförallt män i Ryssland super, knarkar och slåss i högre utsträckning än i rika länder. Det är en integrerad del i den ryska kulturen, vilket resulterar i en fulare befolkning som dessutom dör i tidig ålder.
Citera
Igår, 23:25
Medlem
AbstinentKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Först av allt vill jag understryka att jag inte hatar ryssar, jag skiter fullständigt i vad Putin beordrat sin arme att göra och jag anser till mångt och mycket att Ryssland de facto har en hälsosammare kultur än vad vi har, speciellt när det kommer till frågor om feminism, kärnfamilj, hbqt-trams och fan och hans moster.

Med det sagt vill jag hävda att ryska män ofta är förbaskat jävla fula.

Jag besökte Moskva samt ett par mindre städer för en 5-6 år sedan och det slog mig hur de är HELT olik oss svenskar.

Skandinaver har ofta väldigt tydliga skarpa drag, höga käkben, markerade hakor och raka näsor, bra struktur i ansiktet, ofta ganska långa och/eller breda, kraftiga ben och allmänt "stora" rent internationellt.

Ryssar dock? Helvete vilken kaos i deras ansikte. Osymmetriska, konstiga drag, snea näsor, konstiga "hängande" ögon, flyende hakor. Ofta rätt kort i rocken, smala och ser ofta faktiskt jävligt klena ut, även fast stereotypen där den ryska mannen ses som en hårding såg dom jävligt svaga ut.

Varför så enorm skillnad? Är det för att vi här uppe är germaner (om jag fattat det rätt) medan ryssar är något helt annat, slaver etc?

Väldigt intressant då vi båda är "vita", men det var tammefan som en helt annan ras.
Är du själv snygg?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in