• 1
  • 2
2025-01-04, 18:09
Medlem
Vit-spades avatar
Innan jag kommer in på själva frågeställningen känner jag att jag behöver klargöra min inställning till världsläget och det som händer i Ukraina, då frågan kan tyckas vara kontroversiell annars.

Jag tycker precis som andra människor som är vid sina sunda vätskor att Rysslands anfallskrig mot Ukraina är helt förkastligt. Jag anser att Putin hör hemma i en fängelsecell i Haag och det var helt rätt av ICC att åtala honom. Jag hoppas innerligt att Ukraina segrar i kriget.

Med det sagt:

Varför i hela fridens namn avråder UD från semesterresor till Ryssland? UD:s reseavrådan har alltid tidigare baserats på säkerhetsläget i landet och inte inneburit ett politiskt ställningstagande. I så fall borde man avråda från resor till länder som Kuba, Kina och Saudiarabien också exempelvis, av politiska skäl. Liksom alla världens andra diktaturer.

Inte ens under Stalins utrensningar på 1930-talet avrådde UD från resor till dåvarande Sovjetunionen. Visst, det var ett annat samhälle då med andra värderingar men även om jag önskar Putin allt ont får man ju ändå i objektivitetens namn tillstå att Stalin var en värre diktator än vad Putin är.

Mig veterligt är enda gången som UD har gjort reseavrådan på politiska snarare än säkerhetsmässiga grunder tidigare under apartheidregimen i Sydafrika. Och visst, den regimen föll ju så i det perspektivet var det ju lyckat. Putins regim har dock inte fallit. Trots UD:s reseavrådan. Och han har förmodligen ett ganska stort stöd i Ryssland också. Oklart hur stort då fria medier och fria opinionsundersökningar knappast existerar. Men stödet är nog inte obetydligt.

Ur en ren säkerhetssynpunkt är Ryssland (utifrån vad jag kan bedöma som lekman) varken mer eller mindre säkert än många europeiska länder (då tänker jag på brottslighet, rädslan för terrordåd o.s.v.)

Notera att jag inte per automatik säger att det är fel med en reseavrådan till Ryssland. Angreppet på Ukraina måste få konsekvenser och det här kan vara ett sätt. Det som stör mig är dubbelmoralen: Andra skurkstater avråder inte UD från att resa till. Antingen får man ju lägga in politiska värderingar i reseavrådan för alla, eller så håller man sig till en strikt bedömning av säkerhetsläget i landet för alla, men det är ju bra att vara konsekvent.

Det här påminner lite om debaclet för nåt år sen när det dillades om att bojkotta Marabou för att de sålde sina produkter i Ryssland, men Carlsberg och Heineken som också säljer sina produkter i Ryssland var det ingen som talade om att bojkotta, bara som exempel.
Citera
2025-01-04, 18:16
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Därför att Ukraina också krigar (jo krigar!) mot Ryssland och har slagit till mot mål i Ryssland. Säkerheten för dig kan med andra ord inte tryggas någonstans. Du kommer inte prioriteras i en nödsituation kan jag lova.

Visst kan du välja att förlägga årets sommarsemester i Ryssland men du lär inte få särskilt många uppmuntrande eller glada tillrop om ditt val av semesterort, varken av kollegor eller släktingar.
Citera
2025-01-04, 18:20
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
IVarför i hela fridens namn avråder UD från semesterresor till Ryssland?

https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...seinformation/
Citera
2025-01-04, 18:24
Medlem
TeEsErs avatar
Du kan ju läsa vad UD själva skriver på: https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...eseinformation

Det är ett land i krig, med begränsade möjligheter för svensk diplomati, begränsade resemöjligheter, osv osv.
Citera
2025-01-04, 18:26
Medlem
Ja det blir ett litet skevt ställningstagande från UD. Tex. avråder de bara från "icke nödvändiga" resor (turist o besöksresor) till Nordkorea. Men till Ryssland avråder de alla resor. Till andra länder som det är oroligt i avråder de från "så många mil från gränsen, eller x y z provisen". Men till Ryssland avråder de till hela landet.

Tänkte först de hade något med hur de kan hjälper svenska medborgare eller inte, men rättssäkerheten kan väl inte vara bättre i Nordkorea än i Ryssland heller
Citera
2025-01-04, 18:36
Medlem
MrSwaggers avatar
Gissar på att det har att göra med att dom ligger i krig för närvarande
Citera
2025-01-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dcim2
Till andra länder som det är oroligt i avråder de från "så många mil från gränsen, eller x y z provisen". Men till Ryssland avråder de till hela landet.

Finns fler länder med pågående väpnade konflikter där avrådan gäller hela landet, t.ex. Sudan, Israel, Myanmar, Libanon, Syrien, Iran, Jemen.
Citera
2025-01-04, 18:44
Medlem
Det är helsäkert att åka till Ryssland. Flertalet rese-youtubers åker dit inkl. många andra.

Anledningen till att UD har dessa rekommendationer är som många andra gånger, av politiska skäl. Snarare än att det faktiskt skulle vara någon risk.
Citera
2025-01-04, 18:48
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Det är helsäkert att åka till Ryssland. Flertalet rese-youtubers åker dit inkl. många andra.

Anledningen till att UD har dessa rekommendationer är som många andra gånger, av politiska skäl. Snarare än att det faktiskt skulle vara någon risk.

Nä, det är i linje med andra rekommendationer. Ukrajna skickar alltså drönare och robotar in i landet samt iscensätter terrordåd i huvudstaden.
Citera
2025-01-04, 18:49
Medlem
c.divers avatar
Ryssland kör samma taktik som Iran, att gripa och fängsla utlänningar för att sen utväxla dessa mot kriminella ryssar som sitter i fängelse i andra länder

Därför ska man inte resa till dessa gangsterländer
Citera
2025-01-04, 19:04
Medlem
.
Citera
2025-01-04, 19:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Det här påminner lite om debaclet för nåt år sen när det dillades om att bojkotta Marabou för att de sålde sina produkter i Ryssland, men Carlsberg och Heineken som också säljer sina produkter i Ryssland var det ingen som talade om att bojkotta, bara som exempel.
Är ju som sagt bara läsa UDs reseinformation och se att de inte har nån lust åka efter dig om det blir problem där. Även den där liknelsen märklig eftersom Carlsberg och Heineken drog sig ur Ryssland för ett par år sedan, medan Marabou fortsatt och hoppats konsumenterna skall glömma.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3651070

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här