2025-01-05, 01:04
Medlem
Jag skulle vilja tipsa om en bok som var väldigt hjälpsam för mig när allt kändes hopplöst: ”Lev mer, tänk mindre : bli fri från nedstämdhet och depression med metakognitiv terapi”. Min erfarenhet säger mig att man inte ska fästa så stor vikt vid sina tankar, i synnerhet inte depressiva sådana och istället fokusera på att etablera goda vanor och aktivera sig sin vardag. Det kommer att kännas jättejobbigt till en början, men goda vanor leder inte så sällan till att depressionen på sikt klingar av.
Citera
2025-01-05, 01:54
Medlem
Mimosaspinosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadnessfrm
Hej Flashback.

Jag har sålänge jag kunnat minnas mått dåligt,
Jag har alltid varit i behov av andras hjälp eller bekräftelse och jag är nu 28 och har grova psykiska problem med mitt mående,

Jag har mått så dåligt hela mitt liv, jag har fått stöd av psykiatrin i många år samt läkemedel men det är ingenting som tar på hur jag mår, jag är eländig.
Jag har åter o åter igen sårat min familj pågrund av sucidialitet och hur dåligt jag har betett mig,
Jag har inga vänner, och det är för jag har isolerat mig hela livet och bor fortfarande hemma, fick en lägenhet för ett tag sedan men var inne i en psykos så polisen kom dit och peppra spraya mig för jag hade skrikit och betett mig galet,
Så den lägenheten fick jag inte. Behålla, det verkar gå på fel håll för mig, jag plågas dagligen, allt började med ångest som har utvecklat sig till hemska psykoser med skrämmande vanföreställningar, dem vännerna jag hade en gång har också sagt hejdå för jag blev för sjuk.

Jag har diagnosera bipoläritet,borderline,add, dissociation, ångest..

Jag har knappt arbetat i mitt liv och bara varit hemma på mitt rum instängd o knappt vågat gå ut i snart 29 år,

Finns det någon mer i min situation?
Och hur slutar man älta, mina tankar kallar mig de värsta möjliga på jorden.

Jag klarar inte att leva o mina föräldrar börjar bli äldre och jag har en skam för att jag inte blev som jag skulle...
Är så jävla ledsen, tänker ofta på självmord men feg som jag år så vågar jag inte testa igen då det slet på kroppen med den överdosen jag gjorde osv.
Jag intalar mig själv att jag är ful. Att alla hatar mig, osv osv, det bästa jag vet är att sova... att få komma bort...

Min kropp o själ är sliten, mina en gång i tiden vackra bruna ögon ser nu ut som blekt kaffesump och åldrandet börjar visa sig på mig.

Snälla säg mig, flashback användare någon själ.. hjälp!

Hur orkar man en till dag.?

Kära du, så ledsen jag blir av att läsa ditt inlägg!
Så här dåligt skulle ingen behöva må.
Du har inte valt att bli psykiskt sjuk, du ska inte "slå på dig själv och anklaga dig för en massa som du inte råder över. Det är ju detta som händer vid depression. Ilska som vänds inåt.
Psykoser är ju väldigt allvarliga, då saknar man ju helt sjukdomsinsikt och borde få relevant medicin..
Jag undrar om du har fått rätt hjälp. Det du beskriver är ju fruktansvärt

Har du fått prata riktigt med någon?
Psykvården är under all kritik.
Citera
2025-01-05, 02:13
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Hej Flashback.

Jag har alltid varit i behov av andras hjälp eller bekräftelse och jag är nu 28 och har grova psykiska problem med mitt mående,

Jag har mått så dåligt hela mitt liv, jag har fått stöd av psykiatrin i många år samt läkemedel men det är ingenting som tar på hur jag mår, jag är eländig.
Jag har åter o åter igen sårat min familj pågrund av sucidialitet och hur dåligt jag har betett mig,
Jag har inga vänner, och det är för jag har isolerat mig hela livet och bor fortfarande hemma, fick en lägenhet för ett tag sedan men var inne i en psykos så polisen kom dit och peppra spraya mig för jag hade skrikit och betett mig galet,
Så den lägenheten fick jag inte. Behålla, det verkar gå på fel håll för mig, jag plågas dagligen, allt började med ångest som har utvecklat sig till hemska psykoser med skrämmande vanföreställningar, dem vännerna jag hade en gång har också sagt hejdå för jag blev för sjuk.

Jag har knappt arbetat i mitt liv och bara varit hemma på mitt rum instängd o knappt vågat gå ut i snart 29 år,

Jag klarar inte att leva o mina föräldrar börjar bli äldre och jag har en skam för att jag inte blev som jag skulle...
Är så jävla ledsen, tänker ofta på självmord men feg som jag år så vågar jag inte testa igen då det slet på kroppen med den överdosen jag gjorde osv.
Jag intalar mig själv att jag är ful. Att alla hatar mig, osv osv, det bästa jag vet är att sova... att få komma bort...

Min kropp o själ är sliten, mina en gång i tiden vackra bruna ögon ser nu ut som blekt kaffesump och åldrandet börjar visa sig på mig.

Du varken tränar eller arbetar, bara det är en grogrund för ohälsa.

Du måste gå ut ur lägenheten. Det blir bara sämre av att du isolerar dig själv hemma.
Citera
2025-01-05, 02:27
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Hej Flashback.

Motion är en nyckel
Det finns ingen som är deprimerad när dom springer, det tvättar bort all skit man har i skallen.
Att sätta upp egna mål och överträffa sig själv ger en känsla av välbefinnande, det blir ett hälsosamt gift som kommer få dig att prestera hela tiden.

Jobbigt att börja men svårt att sluta med när man känner hur mycket bättre man mår.

Lycka till!
Citera
2025-01-05, 03:10
Medlem
tretiotreslaks avatar
Jag säger som knark-kungen, Träna och lär dig att leva utan att tänka så mycket på andra, och tänk mer på dig själv.

Dina återkommande tankar om att du är ful och så vidare är enbart en konsekvens av att du är rädd för vad andra ska tycka om dig, nu pratar jag inte någon specifik person i ditt liv, och inte heller enbart främlingar. Det kan vara en mix av båda. Men antagligen grundar de sig i att du har en vilja att "bli accepterad".

Först måste du acceptera dig själv, för om inte du tror på dig själv hur ska någon annan göra det?

Sluta scrolla sociala medier, läs en bok träna. försök att tänk på vad du äter.
Kanske köp nå kosttillskott typ vitaminer om du äter dåligt med frukt.
Hitta något intresse om du inte redan har ett, kan vara ett personligt eller ett där fler personer är inblandade det är upp till dig, viktigaste är att du har något att se fram emot.

Du kommer automatiskt att bygga ett bättre självförtroende, vilket kommer att leda till att du vågar sätta dig i situationer där du träffar nya människor. Och du kommer att inse att det viktigaste du har att erbjuda en person inte är utseende, eller pengar. Spelar ingen roll hur rik och snygg du är, om du inte är lojal, visar att du finns där för personer när de behöver det, tex inom ett arbete ( Du tog upp lite saker som kan göra det jobbigt för dig att arbeta, men det finns möjlighet för alla tro mig ). De pengar du tjänar spenderar du på dig själv, inte kläder och onödigt skit... Res utomlands, se världen. Tog själv en vän och åkte tåg genom europa, var inte allt för dyrt då vi inte levde lyx, utan mer ville uppleva saker. Lätt den bästa resan jag gjort.

Det finns så mycket i livet, men som sagt behöver du våga kasta dig in i skiten utan att bry dig om saker som i grunden inte spelar någon roll. Jag känner inte dig men jag vet att alla har möjligheten att bli en del av och tillföra till samhället. Och hitta sin egen plats i det där man känner sig som hemma.

Skicka PM om du har nå tankar, kanske inte svarar snabbt då jag inte är här 24/7. Men jag lovar att jag svarar om du skriver! Take care
Citera
2025-01-05, 03:31
Medlem
zombie-nations avatar
Träna är bra, men vissa blir det som en drog för. Röra sig skulle jag vilja säga. Gärna där det är fint. Första vändan jag kände mig mer mentalsjuk brukade jag gå till en ruin som fanns i min stad, sedan satt jag där och fikade och läste en bok.

Detta kanske inte hjälper dig men jag undviker när jag bor hemma, att kolla på rörlig bild för att slappna av. Detta är ingen bra vila. Det är för många intryck. Man slösar sin mentala energi på skit. Istället använd internet i dess simplare funktioner, räkningar, läsa, lyssna på musik, forum och chatt.

Tyvärr vågar många med ångest inte vila utan distraktion, men försök då t ex bara lyssna på radio.

Sedan finns det tips som man måste se om de passar en. T ex om man behöver städa och inte orkar, så sätter man en timer att man får städa i 5 minuter, sedan måste man sluta. Då kan det hända att man orkar komma igång. Och man får även träna sig på att sluta. Kan man inte börja så kan man jobba ihjäl sig för att man tror det är mentalt bra att aldrig lägga av.
Citera
2025-01-05, 06:50
Medlem
Känner igen mig. Be om medicinsk hjälp när inget hjälper.
Tillslut är det mellan dig och din stolthet som gäller?
Citera
2025-01-05, 06:51
Medlem
Har du speciella tankar om dig som upprepas hela tiden?
Tex att du inte kan något eller inte kan fixa problem?
Citera
2025-01-05, 07:21
Medlem
Citat:
Svar till föregående svar.
Sitter själen i huvudet eller hjärtat?
Jag skulle säga att jag förstår dig lite men jag upplever att själen kommer ifrån hjärnan men kan kännas i kroppen då medvetandet alltid har en koppling till den fysiska kroppen. Jin o jang inprincip.

Ja absolut, men för min del kan jag ju inte sluta tänka, jag är en djup person och är fast i mitt tänkande.
Hur är att bara vara i nuet då? Och sluta tänka? Hur fan gör man det?

Håller med.
Det man upplever kommer oftast från hjärnan inte hjärtat.
Har haft "väsen" som drev om detta Att det med hjärtat är ofta bara fysisk upplevelse men hjärnan säger sitt typ.

Är man djup i sitt tänkande kan det sluta i för djupt tänkande, så prova inte vara så allvarlig jämt.
Livet är kort ...
Citera
2025-01-05, 11:42
Medlem
Citat:
Jag är ingen nybörjare
Jag drack alkohol vid 14 års ålder, tyvärr fungerar det bara tillfälligt, annars sämsta svaret man kan få som tips typ, men tack iaf

Om du fortsätter att trampa i samma spår som du alltid gått i, förväntar du dig att du ska få något annat resultat än det som du alltid har fått?
Citera
2025-01-05, 12:01
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Tung skit.

Du verkar ämnad för att må dåligt.

Men.

Kämpa emot, omvandla den extrema tanken på att ta självmord till att istället knyta näven och ge dig en chans att leva.

Du har ju ändå inte så höga tankar om livet just nu så börjar med att schemalagt ta dig ut i friska luften minst en gång per dag.

Egentligen tycker jag du ska börja där, blir bara svårt ifall du ska börja om att leva med för mycket nya punkter att göra.

Finns liksom ingen mirakelkur till ett bättre liv.

Men du kan inte bara sitta instängd hemma och inte våga gå ut, kämpa emot, det är ända sättet att hitta en utväg.

Kan du bara må bra en dag i veckan till att börja med så är det ett steg framåt. Ha inte så höga krav på vare sig dig själv eller vad som anses vara lycka.

Jag ber dig kämpa. Lycka till min medmänniska.
Citera
2025-01-05, 12:51
Medlem
Detta är allt du behöver följa

1. Kost bestående av Rött Kött och säkra Kolhydratskällor - antingen Potatis/Ris eller Frukt. Till Fett, Olivolja/Talg/Smör. Undvik plast när du lagar mat och drick vatten ur en plastfri flaska.
2. Ta bort alla sociala medier och börja läs istället.
3. Ta bort alla kosttillskott, mediciner du inte behöver, det hjälper inte.
4. Regelbundet sömnschema, gå och lägg dig och vakna samma tid varje dag.
5. Införskaffa dig en utbildning som tillåter dig att arbeta utomlands, Sveriges klimat är onaturligt och leder till psykisk ohälsa.
6. Ta bort hygienprodukter med parfymer och andra gifter, som tvättmedel, shampoo och byt ut mot ett mer naturligt alternativ.
7. Gå 10000+ Steg varje dag, om du tränar på gym, byt ut det mot kroppsviktsträning, det är inte lika påfrestande för kroppen.
8. Ta bort all form av stress, använder du koffein och nikotin, sluta med det direkt, det ökar enbart dina stresshormoner, vilket tillslut leder till att kroppens binjurar och nervsystemet blir överarbetade, detta gör att kroppen hamnar i ett försvarsläge 24/7 där du tillslut inte kan uppleva dopamin eller någon form glädje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in