• 2
  • 3
2025-01-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport

Men du kan be någon att kolla om de inte ser dig på en vecka eller om postlådan svämmar över av reklam.

Varför skulle någon bry sig? Om en främmande udda gubbe, utan kompisar eller släktingar? Kanske moder Theresa om hon bor granne, men vilka är oddsen för det?

Pengar. Svaret är som alltid pengar.

Betala någon ungdom för att komma och göra något, varje dag, varannan dag, eller en gång i veckan (vad fan man nu tycker är lämpligt), tex städa kattlådan eller leverera kattmat från den lokala matbutiken. Man får väl hitta på någon trovärdig anledning. Då kommer ju personen upptäcka när eremit gubben med 14 katter plötsligt inte bjuder på kokkaffe som han alltid gjort.... och så meddelar hon myndigheterna.
Citera
2025-01-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
På en månad hinner man ju bli flytande.

Nej, det är många faktorer som spelar in. Temperatur och luftfuktighet,det kan lika gärna mumifiera

Skaffa en Smartwatch, tror Apple har en, som aktiverar 112 om man faller och inte återställer den.

Sen är en kattlucka bra,då klarar sig katterna
Citera
2025-01-05, 22:27
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Det känns som om de flesta missar att TS inte vill att katterna svälter ihjäl eller att det blir en sörja av kroppen.

Vet inte hur länge en människokropp kan livnära katter men de behöver slutligen mer mat och även vatten.

TS, jag upplever att du har existentiella funderingar. När vi är döda, är vi döda. Det är inte mycket att ta ut i förskott.

Men du kan be någon att kolla om de inte ser dig på en vecka eller om postlådan svämmar över av reklam.
jag undrar eftersom om man inte är 70+ eller sjuk så lär man troligen leva längre än katterna. så jag var nyfiken på varför nu och inte om 10 år eller för 10 år sedan och som släkting skulle man nog bli läss på att få ett sms varje dag i kanske flera år som bara säger att man lever.
Citera
2025-01-06, 00:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
jag undrar eftersom om man inte är 70+ eller sjuk så lär man troligen leva längre än katterna. så jag var nyfiken på varför nu och inte om 10 år eller för 10 år sedan och som släkting skulle man nog bli läss på att få ett sms varje dag i kanske flera år som bara säger att man lever.
Jag hsr daglig kontakt med en anhörig. Man måste inte skriva en massa viktiga saker utan kan bara skicka något random ur ens dag. Har du inte snap?
Citera
2025-01-06, 00:07
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfitta
Jag har samma problem, bor ensam ute i skogen utan släkt eller vänner. Åtminstone har dina katter mat för en stund...

Då har vi samma fråga, men tror att vi har oss själva att skylla.
Bit i det sura äpplet
Citera
2025-01-06, 00:41
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Varför skulle någon bry sig? Om en främmande udda gubbe, utan kompisar eller släktingar? Kanske moder Theresa om hon bor granne, men vilka är oddsen för det?

Pengar. Svaret är som alltid pengar.

Betala någon ungdom för att komma och göra något, varje dag, varannan dag, eller en gång i veckan (vad fan man nu tycker är lämpligt), tex städa kattlådan eller leverera kattmat från den lokala matbutiken. Man får väl hitta på någon trovärdig anledning. Då kommer ju personen upptäcka när eremit gubben med 14 katter plötsligt inte bjuder på kokkaffe som han alltid gjort.... och så meddelar hon myndigheterna.
Om det bara handlade om pengar, varför skulle den där ungdomen påkalla uppmärksamhet bara för att kunden är död?

Enklaste lösningen bör vara att fixa en återkommande kalenderaktivitet som utlöser ett meddelande till någon. Schemalägg aktiviteten till exempelvis varannan torsdag och schemaläggg sedan en påminnelse till dig själv varje onsdag om att plocka bort morgondagens aktivitet.
Citera
2025-01-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om det bara handlade om pengar, varför skulle den där ungdomen påkalla uppmärksamhet bara för att kunden är död?

Enklaste lösningen bör vara att fixa en återkommande kalenderaktivitet som utlöser ett meddelande till någon. Schemalägg aktiviteten till exempelvis varannan torsdag och schemaläggg sedan en påminnelse till dig själv varje onsdag om att plocka bort morgondagens aktivitet.

Din enklaste lösning var väl allt annat än enkel??

Om du tror att ungdomar i allmänhet skulle jobba för någon, sedan en dag finns vederbörande död, omgiven av jamande katter, och bara tycka på axlarna och inte säga ett ord till någon om att den funnit en död person, så har du och jag rejält olika syn på mentaliteten hos ungdomar.

Som någon skrev ovan, en kattlucka löser problemet. Katter kan i regel klara sig själva och är inte beroende av att få mat av människor bara de har möjlighet att komma ut ur bostaden.
Citera
2025-01-06, 12:20
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Din enklaste lösning var väl allt annat än enkel??

Om du tror att ungdomar i allmänhet skulle jobba för någon, sedan en dag finns vederbörande död, omgiven av jamande katter, och bara tycka på axlarna och inte säga ett ord till någon om att den funnit en död person, så har du och jag rejält olika syn på mentaliteten hos ungdomar.

Som någon skrev ovan, en kattlucka löser problemet. Katter kan i regel klara sig själva och är inte beroende av att få mat av människor bara de har möjlighet att komma ut ur bostaden.
Jag tycker att det är en enkel lösning, med lite testning bör den kunna vara igång på en timme, inte kräva något abonnemang på en speciell tjänst och sedan, när systemet är i drift, kräva en arbetsinsats på mindre än en minut i veckan.

Det var du som sa att svaret var pengar, vad tjänar den där ungen på att meddela någon bara för att ingen verkar vara hemma?
Och hur menar du att kattluckan löser problemet i rubriken?
Citera
2025-01-06, 12:22
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asska
Jag lever ensam och umgås sälllan med andra människor. Mitt problem är att när jag dör kan det gå veckor utan att någon reagerar. Vilket är ett stort problem, dels pga mina katter och dels så blir det väldigt problematiskt att ta hand om resterna.
Har försökt etablera en rutin med närmaste släktingen där jag smsat dagligen (mer eller mindre) till henne (typ bara ett kort hej eller emoji), så hon kan reagera om jag inte gör det. Men det har inte fungerat.

Så jag funderar på en datoriserad lösning, typ om jag inte använt min mobil på mer än ett dygn så skickas mejl/sms till släktingarna eller vänner.
Eller annan lösning kanske?

Några förslag? Finns det appar/tjänster som kan passa in?
"Dead man's switch" finns appar till telefonen för det
Citera
2025-01-10, 18:06
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asska
Så jag funderar på en datoriserad lösning, typ om jag inte använt min mobil på mer än ett dygn så skickas mejl/sms till släktingarna eller vänner.
Eller annan lösning kanske?

Några förslag? Finns det appar/tjänster som kan passa in?

Nu blev jag lite tagen för det du skrev skulle jag kunna ha skrivit själv eftersom varenda sak du tar upp känns stämmer.

Faktum är att det bara är två veckor sedan jag tänkte på det här och letade runt bland möjliga appar. Det som skulle vara bra är något i stil med "död manns grepp". Det jag föreställer mig är en app som autamitiskt meddelar någon eller några kontakter. En telefon innehåller ju rörelsesensorer som skulle kunna användas. Om telefonen inte rörts på viss tid (t ex ett dygn) ska ett meddelande gå ut. Likaså om mobilen blir onormalr urladdad. Om det inte hör till vanligheterna att någon låter batteriladdningen gå ner på 2% skulle man kunna använda det som kriterium för att - innan luren är urladdad - snabbt skicka ett meddelande. Det finns många tänkbara kriterier som skulle kunna användas och det ska givetvis finnas en möjlighet att nollställa meddelandetajmern så att inte meddelanden skickas ut som falskt larm.

Jag har dessvärre gått bet på att hitta någon app och jag har inte kunskapen att skriva en egen app.
Citera
2025-01-10, 18:12
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Sök efter termen "dead man's switch".
Lysande! Jag gjorde den sökningen på Google Play (Android-butiken) och hittade den här:
https://play.google.com/store/apps/d...te.android.tmw
Måste testas.
Citera
2025-01-10, 18:14
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
Lysande! Jag gjorde den sökningen på Google Play (Android-butiken) och hittade den här:
https://play.google.com/store/apps/d...te.android.tmw
Måste testas.

Och den här. Nu känner jag mig plötsligt vid gott mod:
https://play.google.com/store/apps/d...com.snugsafety
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem