Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Datanrden automatiserar ekonomens jobb
r inte ekonomer i typ topp 10 av de mest hotade jobben i ungefr alla listor man kan finna?
Datanrdens jobb gr att automatisera med, men ekonomen kommer att ryka lngt innan dess
Vem fan behver en ekonom? De flesta ekonomer finns bara fr att det r lagkrav p att det ska finnas en juridisk ansvarig mnniska (fr att politiken r som alltid frldrad). Men jobbet i sig kan automatiseras p ett fingerknpp av en datanrd.
Men fr datanrden r det ett verktyg, skapat av datanrdar.
Hur man n vrider och vnder p det s kommer datanrden att bli vinnaren, i alla fall mellan dessa branscher. Datanrden gr liksom ekonomens jobb, genom att automatisera det. Hur mnga organisationer hade anstllt ekonomer - om det inte vore fr lagar som de ser ut idag?
Vlj inte ekonomutbildningen, efterfrgan p det r helt konstgjort.
Behver vrlden fler ekonomer? Nej. Absolut inte. Deras jobb r enkelt att automatisera. Det r bara den frlegade juridiken och politiken som r efter
Behver vrlden fler datanrdar? Ja. Absolut, och bland annat fr att automatisera ekonomernas jobb. I slutndan rcker det med ett enda program fr att gr ekonomernas jobb, i all evighet framver.
Visst kan program ha fel/buggar, men tror du att ett fretag d anlitar en ekonom om och om igen i all evighet? Eller en datanrd fr att en gng fr alla fixa det? Vem hade du sjlv anlitat?
Jag kanske inbillar mig men knns som att ekonomer har funnits i verfld ett bra tag. Tror dremot om man fr bra betyg och har ett stort driv kan man komma lngt. Tnker generellt att ekonomi studenterna som har svrt att f jobb efter examen r snna personer som har medelmttiga betyg och har valt det sociala ver studier. Jag menar inte att det sociala inte r viktigt, med i slutndan behvs bra betyg fr att komma in p en bra arbetsplats och ett driv.
Den stora frgan r om jobben som en ekonom tar r givande eller hjrnddande r personer inom yrket njda eller missnjda. Knner ingen i min nrhet s kan inte frga, men har ftt uppfattningen av att det r ett ganska bekvmt jobb och att det inte snlas med lnga bruncher.