• 1
  • 2
2025-01-05, 12:45
Medlem
smickras avatar
Om jag r anklagad / talad fr brott och blir friad men det gr till verklagan. Kan jag d bua advokat till den jurist som representerade min motpart i tingsrtten? Svida den juristen avsger sig klienten efter verklagandet.
Borde finnas en klar frdel med s mycket insider-info tnker jag?
Citera
2025-01-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Om jag r anklagad / talad fr brott och blir friad men det gr till verklagan. Kan jag d bua advokat till den jurist som representerade min motpart i tingsrtten? Svida den juristen avsger sig klienten efter verklagandet.
Borde finnas en klar frdel med s mycket insider-info tnker jag?
Motpart har du i civilrtt, brottml d r, om man skall tala om motpart, detta staten. Eller r det mlsgande och dennes bitrde du menar?
Citera
2025-01-05, 13:11
Medlem
Det r tingsrtten som vljer advokat. Du kan inte nska en som tidigare varit bitrde t motparten - ven om den avsger sig fallet i den rollen. Det bryter mot advokatetiken. Det borde vl snarare vara en stor nackdel att en sn advokat skulle ta p sig ditt rende.
Citera
2025-01-05, 14:42
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Som PatricHbg skriver ovan s bryter det mot god advokatsed. Se under 3.2 intressekonflikter.

https://www.advokatsamfundet.se/for-...d-advokatsed1/

3.2.1
En advokat fr inte anta ett uppdrag om det freligger en intressekonflikt eller beaktansvrd risk fr sdan. Intressekonflikt freligger om

1. advokaten bitrder eller tidigare har bitrtt motparten i saken,
2. advokaten bitrder en annan klient i samma sak och kli-enterna har motstridiga intressen,
3.advokaten bitrder en annan klient i en nraliggande sak och klienterna har motstridiga intressen,
4.det finns risk fr att kunskap som omfattas av advokatens tystnadsplikt kan ha betydelse i saken,
5.advokaten sjlv eller ngon denne nrstende har ett intresse med anknytning till saken som strider mot klientens, eller
6.det annars freligger ngon omstndighet som utgr hinder fr advokaten att fullt ut tillvarata klientens intressen avseende uppdraget.

Som framgr ovan s skulle agerandet du beskriver bryta mot punkten 1. Den "insider-info" du nmner skulle troligen ocks bryta mot punkten 4 (mina fetmarkeringar).

Det korta svaret r allts nej. Du kan inte byta till din motparts tidigare ombud.
Senast redigerad av vergissmeinnicht 2025-01-05 kl. 15:10.
Citera
2025-01-05, 16:56
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Som PatricHbg skriver ovan s bryter det mot god advokatsed. Se under 3.2 intressekonflikter.

3.2.1
En advokat fr inte anta ett uppdrag om det freligger en intressekonflikt eller beaktansvrd risk fr sdan. Intressekonflikt freligger om

2. advokaten bitrder en annan klient i samma sak och kli-enterna har motstridiga intressen,
3.advokaten bitrder en annan klient i en nraliggande sak och klienterna har motstridiga intressen,
4.det finns risk fr att kunskap som omfattas av advokatens tystnadsplikt kan ha betydelse i saken,
5.advokaten sjlv eller ngon denne nrstende har ett intresse med anknytning till saken som strider mot klientens, eller
6.det annars freligger ngon omstndighet som utgr hinder fr advokaten att fullt ut tillvarata klientens intressen avseende uppdraget.

Som framgr ovan s skulle agerandet du beskriver bryta mot punkten 1. Den "insider-info" du nmner skulle troligen ocks bryta mot punkten 4 (mina fetmarkeringar).

Det korta svaret r allts nej. Du kan inte byta till din motparts tidigare ombud.

Vad r advokatsed? Har alla yrken en sed?
Citera
2025-01-05, 17:33
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Vad r advokatsed? Har alla yrken en sed?

I Rttegngsbalken, kap 8 4 framgr:

"4 En advokat skall i sin verksamhet redbart och nitiskt utfra de uppdrag som anfrtrotts honom och iaktta god advokatsed. En advokat r skyldig att frtiga vad han fr knnedom om i sin yrkesutvning nr god advokatsed krver detta."

I samma kapitel 1 2 st framgr ocks

"Advokat r den som r ledamot av samfundet."

Advokat r en skyddad titel, som endast fr anvndas av den som r ledamot av advokatsamfundet. Fr att vara kvar dr behver man flja de regler om advokatetik som finns i dels lagtext, och dels i de vgledande reglerna som jag lnkade till ovan.

Str ven lite hr:

https://www.advokatsamfundet.se/for-...r/Advokatetik/

"Advokatetiken syftar ytterst till att skydda klientintresset. Ett annat viktigt syfte r att vrna respekten fr och tilltron till advokatyrket.".

Advokatsed, eller advokatetik, r de regler en advokat ska flja.

Nej, alla yrken har inte en sed vad jag vet. Det r ju lngt ifrn alla yrken som har ett samfund och en disciplinnmnd.
Citera
2025-01-05, 17:51
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:

3.2.1

Jag har ven hrt utav en av Bjrn Hurtigs klienter att han skrivit avtal med alla som jobbat p hans Advokatfirma och att de aldrig fr ta ett ml som motpart emot honom, vet inte om det stmmer men det vore ju vldigt smart av han om det var s.
Citera
2025-01-05, 18:24
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag har ven hrt utav en av Bjrn Hurtigs klienter att han skrivit avtal med alla som jobbat p hans Advokatfirma och att de aldrig fr ta ett ml som motpart emot honom, vet inte om det stmmer men det vore ju vldigt smart av han om det var s.

Det lter rtt mrkligt faktiskt om ett snt avtal skulle vara skligt, men jag r kass p avtalsrtt, s lter det vara osagt.
Citera
2025-01-05, 18:32
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Det lter rtt mrkligt faktiskt om ett snt avtal skulle vara skligt, men jag r kass p avtalsrtt, s lter det vara osagt.
Ja det gr jag med faktiskt uppgifterna jag har r ju inte helt tillfrlitliga om vi sger s, men gr det gra s, s stnger det ju lite drrar med om vilka fall man kan ta, ska underska detta nrmare nr jag har tid.
Citera
2025-01-05, 18:56
Medlem
a--as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det r tingsrtten som vljer advokat.

N, men du kan lta dem utse en t dig.
Citera
2025-01-05, 19:12
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a--a
N, men du kan lta dem utse en t dig.
S menar jag med det ligger till, du har rtt fresl ngon, men om du inte gr eller vet ngon s kan man f godknna den frsvarare du blir tilldelad, alla har dock rtt till en frsvarare och har rtt ha den med vid frhr osv, lite OT dock, jag vill erinra mig jag lst om fall dr rtten nekat en att byta, under vilka omstndigheter de kan gra det r jag dock osker p, men det har skert med tidsfrister och sdant att gra med.
Citera
2025-01-05, 19:20
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Menar du att klienten skrivit avtal med alla p advokatfirman eller att advokatfirman har ett avtal bland de anstllda/partners?

Advokatfirmor brukar ha interna databaser dr de kartlgger vilka jurister/advokater/firmor som varit ombud med olika parter i alla ml som hanterats p firman. Detta fr att kunna ppeka och undvika intressekonflikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in