2025-01-05, 16:09
Medlem
Hur svårt/lätt är det att få jobb inom kriminalvården? Jobba extra på timmar osv?
Krav på utbildning osv?
Någon som kan beskriva lite hur det är att jobba där?
Citera
2025-01-05, 17:16
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag har sökt ett antal gånger, man tycker att de borde vara lite intresserade med tanke på deras dåliga rykte, men antagligen faller jag bort p.ga. ålder.

Ostraffad och bra meriter i övrigt.
Citera
2025-01-05, 18:12
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linnea-69
Hur svårt/lätt är det att få jobb inom kriminalvården? Jobba extra på timmar osv?
Krav på utbildning osv?
Jag var med en polre som sökte dit och de enda de krävde då var gymnasiekompetens, sedan kollar de ju givetvis emot brottsregistret med, enligt en jag känner som jobbar där kan man dock få jobb ändå där om man förekommer men man måste vara ostraffad på minst fem år, vilket jag tyckte låter konstigt, men de kanske menar mindre förseelser,
Citera
2025-01-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Du kommer genomgå klass 2 säkerhetsprövning, och du kommer inte bli godkänd eftersom du hänger på flashback.
//Säpo

Intressant berätta gärna mer?
Citera
2025-01-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Jag har sökt ett antal gånger, man tycker att de borde vara lite intresserade med tanke på deras dåliga rykte, men antagligen faller jag bort p.ga. ålder.

Ostraffad och bra meriter i övrigt.

Ok har du då sökt specifika tjänster inom kriminalvården? Eller har du gjort spontan ansökan?
Ålder borde vara ett plus för desto mer arbetslivserfarenhet samt livserfarenhet!
Citera
2025-01-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag var med en polre som sökte dit och de enda de krävde då var gymnasiekompetens, sedan kollar de ju givetvis emot brottsregistret med, enligt en jag känner som jobbar där kan man dock få jobb ändå där om man förekommer men man måste vara ostraffad på minst fem år, vilket jag tyckte låter konstigt, men de kanske menar mindre förseelser,

Fick din kompis jobb där?
Citera
2025-01-05, 19:59
Medlem
det är väl stort behov av fångvaktare, många som säger upp sig av nån anledning
sen ska fängelse platserna 3 dubblas
Citera
2025-01-05, 20:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Krav på utbildning osv?
Det finns ju ett gäng olika tjänster på kriminalvården, men jag gissar att du tänker på tjänster som kriminalvårdare. Jag var inne och tittade för skoj skull och det verkar vara fördel om man typ är undersköterska, gärna med inriktning mot psykiatri. Kan även tänka mig att det kan ses positivt om man varit väktare eller ordningsvakt. Sen står det på en hel del annonser att man kommer gå genom någon form av säkerhetsklassning.

Det står vidare att de går mycket på personliga egenskaper, som att man måste vara trygg, tydlig, tro på att människor är utvecklingsbar. Med andra ord ska man tro på att man kan rehabilitera kriminella till ett hederligt liv.
Citera
2025-01-05, 20:42
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Fick din kompis jobb där?
Ja men han jobbade bara där en kort stund, det var inget för han och han gick tillbaka till sitt gamla jobb.
Citera
2025-01-05, 21:35
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ok har du då sökt specifika tjänster inom kriminalvården? Eller har du gjort spontan ansökan?
Ålder borde vara ett plus för desto mer arbetslivserfarenhet samt livserfarenhet!

Det verkar inte fungera så, tyvärr. Jag ser yngre gå före i jobbkön varje vecka tyvärr. Intet ont om att de får jobb, men det är verkligen tufft att vara 55+ nuförtiden...

Har sökt olika tjänster, men kommer inte vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in