• 1
  • 2
2025-01-05, 22:09
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Diallo Sory jobbar på sjukhuset i Malmö och blev regelbundet kallad för neger samt Svarta röven av sin arbetsledare. Arbetsledaren var tydligen gift med enhetschefen, vilket gjorde att inga konsekvenser inträffade för arbetsledaren (Arbetet). I stället blev afrikanen föremål för omplacering. I sociala medier rasar kritiken mot Region Skåne.
Citat:
Enligt Diallo Sory har arbetsledaren gett honom smeknamnet ”den svarta röven”, pratat om slaveri i positiva ordalag och hotat med att få bort honom från arbetsplatsen.

Med hjälp av Kommunal har Diallo Sory skrivit flera anmälningar om rasism till enhetschefen.

Kulmen nåddes i april i år, då arbetsledaren använde n-ordet när han pratade om chokladbollar i fikarummet.
Spontan känns väl positiva attityder mot slaveri som ett mycket större problem än att kalla chokladbollar för negerbollar?

Arbetsledaren anklagar Sory for att ha hotat enhetschefen, medan Sory anklagar arbetsledaren för misshandel.

Citat:
[...] enligt Diallo Sory försökte arbetsledaren hindra honom från att skriva en anmälan genom att slå honom i huvudet två gånger.

Väl på akuten misstänker en läkare att han har fått en hjärnskakning, enligt journaler från 1177.
[...]
Enligt arbetsledaren har Diallo uttryckt sig hotfullt mot hans fru, som är teamledare inom psykiatrin, och hon har gjort en polisanmälan.

EDIT: Även Sydsvenskan har skrivit om konflikten (länk - låst).

Är det rimligt att en person som är svart ska tolerera att man kallar honom för röv och neger på arbetstid?
Gör Region Skåne rätt som omplacerar afrikanen i stället för arbetsledaren?
Senast redigerad av HugoStieglitz 2025-01-05 kl. 22:13.
Citera
2025-01-05, 22:21
Moderator
Lapapps avatar
Chefen är säkert en rasist, men kan det vara möjligt att de värsta sakerna inte stämmer? Det verkar som att chefen sagt negerboll i Di*llos närvaro, men har han verkligen sagt "den svarta röven" och uttryckt sig om slaveriet i positiva ordalag? Låter tyvärr ganska mycket som ord mot ord, för några vittnen verkar väl inte finnas? Nu vet jag inget om Malmöpsykiatrin, men generellt är såväl personal som patienter på psykiatrin lite konstigare än på andra ställen. Så inte omöjligt att chefen är ett weirdo.
Citera
2025-01-05, 22:24
Medlem
franges avatar
Hmmm.... det är Malmö. Varför har jag en känsla av att den här arbetsledaren är arab/babbe? En helsvensk som ens skulle andas något sånt här hade ju blivit halshuggen på två röda, av den "anti-rasistiska" lynchmobben, och massmedia.
Senast redigerad av frange 2025-01-05 kl. 22:34.
Citera
2025-01-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hmmm.... det är Malmö. Varför har jag en känsla av att den här arbetsledaren är arab/babbe? En helsvensk som ens skulle andas något sånt här hade ju blivit halshuggen på två röda, av den "anti-rasitiska" lynchmobben, och massmedia.

Min första tanke också.
Citera
2025-01-05, 22:29
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Hmmm.... det är Malmö. Varför har jag en känsla av att den här arbetsledaren är arab/babbe? En helsvensk som ens skulle andas något sånt här hade ju blivit halshuggen på två röda, av den "anti-rasitiska" lynchmobben, och massmedia.

Är araber rasistiska mot afrikaner?
Trodde det var enbart mot svenskar & judar?
Citera
2025-01-05, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Nej, araber och Mellanöstern folk ser ner på afrikaner.
Citera
2025-01-05, 23:09
Medlem
Ducadreams avatar
I sådana här fall ska man spela in allt och avslöja dem. Jag skulle till och med skicka till Aftonbladet och Expressen. Det är helt sjukt att offret ska bli omplacerad istället för det rasistiska monstret.
Citera
2025-01-05, 23:14
Medlem
a--as avatar
Enligt arbetsgivarens interna utredning har han samarbetssvårigheter

Alltså, lyckas man med det inom psykiatrin (jävligt låga krav) så är man antagligen helt omöjlig
Citera
2025-01-05, 23:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Hmmm.... det är Malmö. Varför har jag en känsla av att den här arbetsledaren är arab/babbe? En helsvensk som ens skulle andas något sånt här hade ju blivit halshuggen på två röda, av den "anti-rasistiska" lynchmobben, och massmedia.
"Den svarta röven" låter ju inte direkt som något en typisk svensk rasist skulle.

Att en högutbildad svensk ö.h.t. skulle vara öppet rasistisk mot en svart medarbetare tycks mig också rätt osannolikt.
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Svarta människor har förslavats av araberna i mer än tusen år.

The situation where most Black people living among Arabic-speakers were enslaved encouraged Arabs to view themselves as superior to Black people.
The slave is no brother to the godly freeman. Even though he be born in the clothes of the free. Do not buy a slave without buying a stick with him, for slaves are filthy and scant of good.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mediev...o_Black_people

In the Arab world, racism targets non-Arabs and the expat majority of the Arab states of the Persian Gulf coming from South Asian groups as well as Black, European, and Asian groups that are Muslim

Black African immigrants to Egypt often face physical violence and verbal abuse at the hands of the general public and law enforcement officials.
Refugees from Sudan are especially targeted, with racial slurs like "oonga boonga" and "samara" (meaning "black") constituting the most typical insults.
https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_the_Arab_world

Estimates of the total number of black slaves moved from sub-Saharan Africa to the Arab world range from 6 to 10 million
https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Saharan_slave_trade
Citera
2025-01-06, 00:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Nej, araber och Mellanöstern folk ser ner på afrikaner.

Fy fan.

Jag som trodde de umgicks med varandra för att de var mörkare i hudton i orten och hade en sammanhållning mot svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
"Den svarta röven" låter ju inte direkt som något en typisk svensk rasist skulle.

Att en högutbildad svensk ö.h.t. skulle vara öppet rasistisk mot en svart medarbetare tycks mig också rätt osannolikt.

Svarta människor har förslavats av araberna i mer än tusen år.

The situation where most Black people living among Arabic-speakers were enslaved encouraged Arabs to view themselves as superior to Black people.
The slave is no brother to the godly freeman. Even though he be born in the clothes of the free. Do not buy a slave without buying a stick with him, for slaves are filthy and scant of good.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mediev...o_Black_people

In the Arab world, racism targets non-Arabs and the expat majority of the Arab states of the Persian Gulf coming from South Asian groups as well as Black, European, and Asian groups that are Muslim

Black African immigrants to Egypt often face physical violence and verbal abuse at the hands of the general public and law enforcement officials.
Refugees from Sudan are especially targeted, with racial slurs like "oonga boonga" and "samara" (meaning "black") constituting the most typical insults.
https://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_the_Arab_world

Estimates of the total number of black slaves moved from sub-Saharan Africa to the Arab world range from 6 to 10 million
https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Saharan_slave_trade

Det här är ju fullständigt vidrigt!
Finns det några nationaliteter araber gillar?
Citera
2025-01-06, 06:06
Medlem
Q-Trons avatar
Jag skulle verkligen vilja veta mer om de här samarbetsproblemen. Har denne pepparkaksgubbe låg självinsikt kring hans egna dåliga och kanske asociala beteendemönster som föranleder att han blir kallad "den svarta röven"? Beter han sig som en, månntro? Det kanske ändå finns fog för att på daglig basis påminna honom om detta om så är fallet?
Citera
2025-01-06, 06:44
Medlem
Ytterligare en som kör med rasistkortet för att bli särbehandlad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in