• 1
  • 2
2025-01-05, 23:24
Medlem
Jag gr och funderar hela tiden och skulle behva lite rd utanfr s drfr skriver jag hr.
Jag r otroligt bebis sugen, och knner mig mentalt redo.
Jag r 24 r och bor tillsammans med min pojkvn som r 25 r.
Vi bor i en lgenhet tillsammans med vran katt. Jag studerar p komvux just nu, (studerar upp betyg och ven till barnsktare) r klar om cirka 1 mnad.
Min pojkvn pluggar stadsvetenskap p universitetet och fr en examen i januari 2026.
Vi bda vill verkligen ha barn. Vrt frhllande r s stabilt det bara kan bli. Vi har varit tillsammans i 5 r.
Min pojkvn r dock otroligt nojig ver ekonomin. Vilket jag sjlvklart frstr, och det r jag ocks egentligen.
Jag sjlv vill nog inte ha barn NU NU utan kanske mer om cirka 1 r.
Hur har ni andra gjort som ftt barn medan ni studerar eller ftt barn nr ni precis tagit examen?
Kan tillgga att jag inte jobbat innan jag brjade studera. Dremot har min pojkvn jobbat i 3 r innan han brjade studera.
Lter detta rimligt? Eller br man vnta nnu lngre?
Citera
2025-01-05, 23:33
Medlem
Vnta lite o framver kunna ge barnet en tryggare o bttre start i livet.
Citera
2025-01-05, 23:43
Medlem
Du r s ung s du kan ge det ett r, tills du jobbat s att du fr bttre frskring (ifall du behver det). Det ger din sambo ro ocks, ekonomin r ju faktiskt viktig bde rent praktiskt men ocks psykiskt. Barn r en oerhrd pfrestning p frhllandet, att dessutom d stta press p ekonomin ocks r ondigt.
Citera
2025-01-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelstudent24
Jag gr och funderar hela tiden och skulle behva lite rd utanfr s drfr skriver jag hr.
Vi bor i en lgenhet tillsammans med vran katt. Jag studerar p komvux just nu, (studerar upp betyg och ven till barnsktare) r klar om cirka 1 mnad.
Min pojkvn pluggar stadsvetenskap p universitetet och fr en examen i januari 2026.
Vi bda vill verkligen ha barn. Vrt frhllande r s stabilt det bara kan bli. Vi har varit tillsammans i 5 r.
Min pojkvn r dock otroligt nojig ver ekonomin. Vilket jag sjlvklart frstr, och det r jag ocks egentligen.
Hur har ni andra gjort som ftt barn medan ni studerar eller ftt barn nr ni precis tagit examen?
Kan tillgga att jag inte jobbat innan jag brjade studera. Dremot har min pojkvn jobbat i 3 r innan han brjade studera.

Har man slkt och vnner s fr man ju mycket klder och snt.
Sen s tycker jag inte det r s mycket utgifter med barn och r ju jttebra tid att skaffa barn tidigt i livet tycker jag. S d kan man ju skaffa barn nu utan att stressa senare i livet nr man kommer upp i 30 rs ldern s r ju chansen smre fr friska barn och om man vill ha mnga barn kan de bli svrt.

Ett problem r vl om man tappar sina ambitioner nr man blir frlder s i den aspekten r det ju lite sknt att ha ett bra jobb innan man skaffar barn.
Citera
2025-01-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Du r s ung s du kan ge det ett r, tills du jobbat s att du fr bttre frskring (ifall du behver det). Det ger din sambo ro ocks, ekonomin r ju faktiskt viktig bde rent praktiskt men ocks psykiskt. Barn r en oerhrd pfrestning p frhllandet, att dessutom d stta press p ekonomin ocks r ondigt.

Citat:
Det tar minst 9 mnader innan det kan komma ett
Citera
2025-01-05, 23:54
Medlem
Svaret kommer bli lttare nr du skt och ftt ett jobb. Det r en stor skillnad ekonomiskt sett att ha en arbetsrelaterad inkomst och sedan bli mammaledig.

Vnta ett r och jobba samtidigt. Bli sen gravid och efter ytterligare 9 mnader r du redo bli mamma. D r vi ocks inne p slutet av 2026 vilket innebr att ven din kille r redo att frsrja familjen med en bra inkomst.
Citera
2025-01-06, 00:18
Medlem
Magnificoos avatar
Citat:

Barn kostar inte s mycket de frsta 2-3 ren. Sen finns det ju massor av saker p Tradera, blocket och i lokala fb grupper.
Men att vnta ett r tills ngon av er ftt ett mer fast jobb r inte dumt, det r bra fr frldrapenningen samt att det gr ven att f ln under FL om man jobbat 6 mnader (om fretaget har kollektivavtal). Men vnta inte lngre, barn r roligt, och jvligt jobbigt vissa stunder.
Citera
2025-01-06, 00:21
Medlem
Kr! Ni r ert livs lder och ni vill ha barn. Kr! Kr! KR!!!

Vi bor i ett land fullt av pengar. Ni kommer klara er bra och frhoppningsvis f uppleva det finaste som finns.
Citera
2025-01-06, 00:36
Avstngd
AbstinentKanins avatar
Det underlttar ju om du (eller den som ska vara frldraledig) har en frldrapenning och en fast anstllning
Citera
2025-01-06, 01:08
Medlem
Roidberts avatar
Mitt rd r att INTE vnta. Det kommer bara sluta med att ni hittar p nya urskter fr att inte skapa barn. Frutsttningarna kommer aldrig att vara perfekta. Dessutom skall man inte ta sin fertilitet fr given. Bde kvinnor och mn kan drabbas av fertilitetsproblem tidigare n vanligt.
Citera
2025-01-06, 01:09
Medlem
pn222jws avatar
Lt naturen ha sin gng och prata mycket med varandra.
Citera
2025-01-06, 01:12
Avstngd
AbstinentKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Mitt rd r att INTE vnta. Det kommer bara sluta med att ni hittar p nya urskter fr att inte skapa barn. Frutsttningarna kommer aldrig att vara perfekta. Dessutom skall man inte ta sin fertilitet fr given. Bde kvinnor och mn kan drabbas av fertilitetsproblem tidigare n vanligt.
Helt sant. Folk skaffar barn fr sent idag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in