• 1
  • 2
2025-01-06, 10:14
Medlem
Jag är intresserad av att odla någon svamp och undrar om det öht är möjligt att odla exempelvis champinjoner hemma, eller vilken svamp som passar till "vanliga" grytor typ kycklinggryta är bäst/enklast att odla?
Citera
2025-01-06, 10:24
Medlem
Förr fanns det speciella kit att köpa för egen odling.

Google är din vän! Kolla på https://svampladan.se/webbshop
så hittar du kit för 300kr. Lycka till!
Citera
2025-01-06, 10:24
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag är intresserad av att odla någon svamp och undrar om det öht är möjligt att odla exempelvis champinjoner hemma, eller vilken svamp som passar till "vanliga" grytor typ kycklinggryta är bäst/enklast att odla?

Föreslår att du kollar länken nedan för information och inspiration.
Det finns mycket att välja mellan.
https://svamphuset.com/collections/inomhusodling
Citera
2025-01-06, 10:38
Medlem
Det finns ju träplugg med sporer på som man dunkar in i trästockar. Jag har själv tänkt sätta igång med det men inte fått arslet ur vagnen.
Citera
2025-01-06, 10:41
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
När man undrar om något försöker man hitta svaret. En del känner inte till hur detta ska gå till och försöker få andra att besvara sin undring.
Någon frågar en AI-tjänst, en annan ställer frågan på Flashback. Det bästa svaret brukar vara att själv söka informationen på internet.
Om man i Google söker på "odla svamp hemma" får man t.ex. dessa träffar:
https://www.google.com/search?q=odla...hrome&ie=UTF-8
Både AI-tjänster och de som försöker svara här på Flashback använder sig av det som redan finns publicerat på internet när de ska sammanställa sitt svar.
Citera
2025-01-06, 10:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Finns som fler säger färdiga kit att odla champinjoner i men ta inte för givet att det kommer gå i plus mot vad kitet faktiskt kostar och vad samma mängd svamp i butiken skulle kosta. Lägg därtill jobbet och utrymmet hemma som ska till.
Citera
2025-01-06, 12:34
Medlem
Sn0o0oZs avatar
det här har jag varit intresserad utav ett tag men aldrig tagit tummen ur,
visst finns det färdiga kit som är enkelt och som säkerligen producerar ok mängder.

men ett roligare project hade varit att fixa substratet själv, svamphuset själv, allt själv förutom sporerna. producera tiotals kilon år på år själv.

Men det blir ett jävla project när man inser att allt måste steriliseras, temperaturer, ljusintensitet och humiditeter.

det blir nog ett färdigt kit ...
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2025-01-06 kl. 12:37.
Citera
2025-01-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
När man undrar om något försöker man hitta svaret. En del känner inte till hur detta ska gå till och försöker få andra att besvara sin undring.
Någon frågar en AI-tjänst, en annan ställer frågan på Flashback. Det bästa svaret brukar vara att själv söka informationen på internet.
Om man i Google söker på "odla svamp hemma" får man t.ex. dessa träffar:
https://www.google.com/search?q=odla...hrome&ie=UTF-8
Både AI-tjänster och de som försöker svara här på Flashback använder sig av det som redan finns publicerat på internet när de ska sammanställa sitt svar.

Då kan vi lägga ner Flashback?

Jag är ju ute efter att någon som själv odlar kanske svarar!?
Citera
2025-01-06, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Finns som fler säger färdiga kit att odla champinjoner i men ta inte för givet att det kommer gå i plus mot vad kitet faktiskt kostar och vad samma mängd svamp i butiken skulle kosta. Lägg därtill jobbet och utrymmet hemma som ska till.

Jo, men om jag odlar champinjoner i resten av mitt liv så borde jag väl gå med vinst?

Jag lagar mycket grytor och är ute efter att ha ständig tillgång till svampar, men då kanske jag behöver fylla ett helt rum med kit? 🤔

Någon som har ett kit och vet hur "långt det räcker"? Jag har iofs en stor boyta (villa) så utrymme är inget bekymmer.
Citera
2025-01-06, 13:17
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Hallå!

Jag har odlat hemma, både champinjoner av olika slag och ostronskivling.

Båda är lika lätta/svåra att odla, köpte odlingskit online och det funkade bra. Ostronskivlingen går att "återanvända" 2-3 ggr och man får ganska stor skörd, så var beredd på att tillaga, lagra och torka en hel del. Om du inte har en svamptork går det bra att torka i ugnen på lägsta temp några timmar.

Tips om du har mycket svamp är att torka och sedan mala det till ett svamppulver, en utmärkt smaksättare!

Lycka till!
Citera
2025-01-06, 13:26
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Ja, det tar väl lite tid att sätta sig in i allt. Men bara man får igång flytande kulturer av varje sort så kan dessa förökas till förbannelse. Så länge inte lösningen blir kontaminerad.

Du behöver tryckkokare, odlingspåsar, glasburkar, sprutor, kanyler, lite verktyg och tålamod. Kanyler är olagliga att importera, men jag har aldrig haft några problem.

Shiitake odlas på blandad träflis, ostronskivling på halm, igelkottstaggsvamp på ek och cubensis på fågelfrömix.

Eller så köper du färdiga kit, men det är ju ganska fjolligt...
Citera
2025-01-06, 14:04
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ja, det tar väl lite tid att sätta sig in i allt. Men bara man får igång flytande kulturer av varje sort så kan dessa förökas till förbannelse. Så länge inte lösningen blir kontaminerad.

Du behöver tryckkokare, odlingspåsar, glasburkar, sprutor, kanyler, lite verktyg och tålamod. Kanyler är olagliga att importera, men jag har aldrig haft några problem.

Shiitake odlas på blandad träflis, ostronskivling på halm, igelkottstaggsvamp på ek och cubensis på fågelfrömix.

Eller så köper du färdiga kit, men det är ju ganska fjolligt...

i vilken kombination använder du glasburkar och odlingspåsar?

har du odlat i ett svampväxthus med ventilation, temperatur och fuktighetsregulation?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in