2025-01-06, 11:57
Medlem
I länken nedan förklarar de på engelska varför vi använder "barnspråk" eller "bebisspråk" och hur det påverkar bebisars förståelse för språk.

https://www.youtube.com/watch?v=ClGQ-GXS4WQ
Senast redigerad av Spikerman 2025-01-06 kl. 11:59.
Citera
2025-01-06, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Guddag, guddag!
Snacka om att kasta sten i glashus...
Citera
2025-01-06, 12:04
Medlem
SmegmaFris avatar
Gemensam nämnare för detta, är att dessa "män" är väldigt undergivna sina flickvänner/fruar.
Citera
2025-01-06, 12:18
Medlem
Mer-Pillers avatar
Bebbespråk är väl lite överdrivet. Men tydlighet när de är små funkar tycker jag.
Citera
2025-01-06, 12:20
Medlem
Jag undrar detsamma och vill tillägga att det verkar gälla samma personer som pratar bebisspråk med djur.
Citera
2025-01-06, 13:27
Medlem
proconsuls avatar
Jag håller med. Jag tycker också det är störigt när föräldrar pratar om sig själv i tredje person, alltså benämner sig själva som "mamma" eller "pappa" när de talar med barnet. Beteendet gäller även mor- och farföräldrar.
Citera
2025-01-06, 14:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Jag stör mig också på det. Det är även idiotiskt att lära barn fel ord. Att vuxna tillexempel envisas med att säga vovve och kissekatt istället för hund och katt. Är det inte bättre att lära ungarna att prata ordentligt?
Jag var stenhård mot mina barn på det sättet.
Sa de "titta vovve" så svarade jag "ja det är en schäfer".
Ungarna talar normalt, till skillnad från deras kompisar...
Citera
2025-01-06, 14:37
Medlem
Stör mig så in i helvete på det och tycker det är ovärdigt alla inblandade i alla situationer. Möjligen lite mer acceptabelt med annan röst mot djur för att vara extra tydlig mot dem. Har en tjejkomis som jollrar med sitt 12 åriga barn. Jag undrar när hon tänkt sluta med det eller när barnet kommer att lacka på det. Ungen börjar komma in i en ålder då jag hoppas att den säger ifrån.
Citera
2025-01-06, 15:30
Medlem
Polarn förställde rösten med sin yngste tills han var sju år. Sa aldrig nåt.
Citera
2025-01-06, 15:31
Medlem
oooops
Citera
2025-01-06, 15:52
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Snacka om att kasta sten i glashus...
Haha, jag förstod att någon skulle reagera på det!
Nu är väl guddag, guddag inte barnspråk utan snarare ett gammaldags eller dialektalt gubbspråk.
Citera
2025-01-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Guddag, guddag!
Något som jag länge stört mig på är vuxna kvinnor och män som förställer rösten när de pratar med barn. De övergår till att tala "barnspråk", de börjar tala med pipig eller gnällig röst liksom, nästan åt det jollrande hållet så fort de ska snacka med ett barn.

Oerhört irriterande och jag uppfattar det som ytterst nedlåtande och jag blir nästan kränkt å barnets vägnar när jag hör det!

Det finns även vissa kassörskor till exempel som talar barnspråk med kunderna och det låter otroligt löjligt men värst är alla "män" som talar barnspråk med sin fru/sambo/flickvän!

(Jag kunde för enkelhetens skull
skrivit partner istället men det låter så gay.)

Det finns inget mer cringe än att sitta i fikarummet och höra en kollega tala med sin fru som om hon vore en liten bäbis " hejdå gumman, vi ses sen då, puss puss." sagt med pipig och ynklig röst.

Är du en sån som gör så där? Varför i hela friden i så fall, inser du inte hur drygt det låter och hur efterbliven du verkar?

Ni andra, vad tycker ni om detta beteende?

Håller med till 100%

Både gällande barnbiten, lär barn hur man pratar korrekt istället, vissa barn fortsätter ju prata som 3-åringar upp i skolåldern pga föräldrar som börjar nte kan prata normalt med dem, men som du säger, män som pratar på det viset med sin fru/sambo är sjukt patetiskt

Haft nån sån kollega, lät som han pratade med en 3-åring varje gång. Helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in