Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Guddag, guddag!
Något som jag länge stört mig på är vuxna kvinnor och män som förställer rösten när de pratar med barn. De övergår till att tala "barnspråk", de börjar tala med pipig eller gnällig röst liksom, nästan åt det jollrande hållet så fort de ska snacka med ett barn.
Oerhört irriterande och jag uppfattar det som ytterst nedlåtande och jag blir nästan kränkt å barnets vägnar när jag hör det!
Det finns även vissa kassörskor till exempel som talar barnspråk med kunderna och det låter otroligt löjligt men värst är alla "män" som talar barnspråk med sin fru/sambo/flickvän!
(Jag kunde för enkelhetens skull
skrivit partner istället men det låter så gay.)
Det finns inget mer cringe än att sitta i fikarummet och höra en kollega tala med sin fru som om hon vore en liten bäbis " hejdå gumman, vi ses sen då, puss puss." sagt med pipig och ynklig röst.
Är du en sån som gör så där? Varför i hela friden i så fall, inser du inte hur drygt det låter och hur efterbliven du verkar?
Ni andra, vad tycker ni om detta beteende?
Håller med till 100%
Både gällande barnbiten, lär barn hur man pratar korrekt istället, vissa barn fortsätter ju prata som 3-åringar upp i skolåldern pga föräldrar som börjar nte kan prata normalt med dem, men som du säger, män som pratar på det viset med sin fru/sambo är sjukt patetiskt
Haft nån sån kollega, lät som han pratade med en 3-åring varje gång. Helt sjukt.