Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Guddag, guddag!
Något som jag länge stört mig på är vuxna kvinnor och män som förställer rösten när de pratar med barn. De övergår till att tala "barnspråk", de börjar tala med pipig eller gnällig röst liksom, nästan åt det jollrande hållet så fort de ska snacka med ett barn.
Oerhört irriterande och jag uppfattar det som ytterst nedlåtande och jag blir nästan kränkt å barnets vägnar när jag hör det!
Det finns även vissa kassörskor till exempel som talar barnspråk med kunderna och det låter otroligt löjligt men värst är alla "män" som talar barnspråk med sin fru/sambo/flickvän!
(Jag kunde för enkelhetens skull
skrivit partner istället men det låter så gay.)
Det finns inget mer cringe än att sitta i fikarummet och höra en kollega tala med sin fru som om hon vore en liten bäbis " hejdå gumman, vi ses sen då, puss puss." sagt med pipig och ynklig röst.
Är du en sån som gör så där? Varför i hela friden i så fall, inser du inte hur drygt det låter och hur efterbliven du verkar?
Ni andra, vad tycker ni om detta beteende?
När man pratar med barn, verkar det ske helt naturligt. Så det är nog något nedärvt. Medan när man ska tillrättavisa barnen, ändrar man tonläge. Även desto äldre de blir, ändras man tonläge. Små barn kanske hör ljusa röster bättre?
Att vissa gör det mot dig, kan väl vara att de ser dig som ett barn. Inte något jag upplever med andra vuxna människor. Sen kan vissa kvinnor ha en väldigt ljus röst. Förmodligen ser de dig som dum eller försöker nå fram på det sättet.
Däremot händer det väl när man hör andra prata med sin fru att de gör så. Men det är kanske naturligt det också. Att det upplevs som kärleksfullt i andra ändan. De kvinnor som har män som gör så, skulle vara intressant att höra hur de ser på det. Men jag tror att de inte tänker på det, utan upplever det positiv. Men det kan förstås upplevas som omanligt av andra.