• 1
  • 2
2025-01-06, 14:05
Medlem
Fibululans avatar
Började följa en tjej på TikTok för c,a 3 månader sen.
Hon har massa diagnoser, men låter ändå vettig när man lyssnar på henne.
Hon kan ha live på TikTok på kvällen och verka må bra.
Men sen gör hon ett ”självmordsförsök”, blir hämtad av polis och ambulans, hamnar på Södersjukhuset och sen psyk på st Göran.
Hon blir utskriven efter några dagar och återvänder hem och fortsätter med sina lives på TikTok.
På tre månader jag följt henne så har hon försökt, överdosera, hänga sig och hoppa från Västerbron, tror det är 8 självmordsförsök nu.

Hon svarar alltid på alla frågor hon får på sina livesändningar.
Men hon kan inte svara på vem som larmar polisen varje gång så att dom kommer och räddar henne..

Så jag undrar, vad vill egentligen den här tjejen, är det vanligt att folk håller på så här, hon får ju ingen ny behandling, utan allt bara upprepar sig om och om igen.
Hon verkar jättesnäll och smart, men blir lite sur på henne för hon belastar ju räddningstjänsten och sjukvården.

Min bästa vän tog livet av sig, det kom som en chock för alla, men han behövde inga självmordsförsök, vill man dö så är väl det lätt ordnat.

Har psykiatrin gett upp om dessa tjejer men spelar med och gör sitt jobb i väntan på att dom ska ”lyckas” nån gång?
Jag fattar att det är ett slags rop på hjälp, men ändå inte för det blir ju ingen skillnad 🤷🏻‍♂️

Såg att hon hade live inatt vid 03:00 vilket är ovanligt för henne, men hon verkade må bra.
Men nu har hon live från psyket där hon hamnade igen efter nattens självmordsförsök.

Hur ska man förstå dessa tjejer?
Citera
2025-01-06, 14:17
Medlem
Jag är rätt säker på att jag vet vem du har i åtanke. Hon fyller 29 i år och har haft problem med sitt mående i snart två decennier. Varit aktiv inom "svenska ätstörningscommunityt" sedan länge, med grov problematik; hon har själv sagt att hon varit bland de sjukaste om inte den sjukaste patienten på SCÄ. Såg du hennes live igår kväll så har hon och en annan från den gemenskapen har agg sedan flera år tillbaka.

Då du verkar ha följt henne kanske du har koll på dels lite om uppväxten hennes och dels hennes EIPS-diagnos? Under gårdagens live uttryckte hon tydlig offermentalitet, vilket givetvis till viss grad är berättigad men inte lönsam i ett eventuellt tillfrisknande.
Citera
2025-01-06, 14:19
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Det låter också som en affärsmodell.
Man får nog många följare och sponsorer ifall man låtsas försöka ta livet av sig då och då.
Citera
2025-01-06, 14:21
Medlem
Fibululans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabistjejen
Jag är rätt säker på att jag vet vem du har i åtanke. Hon fyller 29 i år och har haft problem med sitt mående i snart två decennier. Varit aktiv inom "svenska ätstörningscommunityt" sedan länge, med grov problematik; hon har själv sagt att hon varit bland de sjukaste om inte den sjukaste patienten på SCÄ. Såg du hennes live igår kväll så har hon och en annan från den gemenskapen har agg sedan flera år tillbaka.

Då du verkar ha följt henne kanske du har koll på dels lite om uppväxten hennes och dels hennes EIPS-diagnos? Under gårdagens live uttryckte hon tydlig offermentalitet, vilket givetvis till viss grad är berättigad men inte lönsam i ett eventuellt tillfrisknande.

Japp, det stämmer, hon hade en konflikt med en annan tjej och det var tydligen det som fick bägaren att rinna över.
Men när jag såg hennes live senare på natten så verkade hon må bra.
Hon hänvisar ofta till sin syster som en räddare, men tror inte att folk har koll på att hennes syster inte är stabil direkt.
Citera
2025-01-06, 14:39
Medlem
Tomtekukars avatar
Tyck synd om mig är ju en av två affärsmodeller för unga kvinnor. Den andra är att vara arg, aggressiv och snacka skit.
Citera
2025-01-06, 14:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Går väl inte att ens försöka sig förstå. Sedan är hon samhällets mera ansvar. Hon har alltså otal gånger varit i kontakt med vården. Det är utbildade läkare psykiatriker med lång utbildning som bedömt henne. Att de inte satt henne i tvångsvård är ju ett tecken. Det är förmodligen mera något japp hon gör för att väcka uppmärksamhet. Vilket japp din tråd visar ju att hon får.
Citera
2025-01-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannabistjejen

Wow 29 år och haft problem i två decennier, that's rough. Antar det är alla diagnoserna
Citera
2025-01-06, 15:22
Medlem
a--as avatar
EIPS/borderline är skitsvårt att behandla, och gensvar på "rop på hjälp" i form utav självmordsförsök riskerar att bli bekräftelse/ att personen känner sig sedd, och motivation till nya "rop på hjälp" nästa gång personen känner sig ensam och desperat.

Personen är sjuk på riktigt, men också väldigt störd och manipulativ. Det manipulativa är på riktigt i någon mån, inte bara spelat, men kan vara väldigt känslostyrt, bortom manipulatörens egen kontroll. Men samtidigt är det ofta lite teater som till och med den sjuke kan tycka var spelat i sina friska stunder.
Citera
2025-01-06, 15:46
Medlem
HBTKuks avatar
De som vill ta livet av sig gör det ofta utan att någon runt dem förstår att det skulle hända.

Hade tjejen velat ta livet av sig är det väl plättlätt och kräver inte en massa försök. Bro + hoppa eller vad som helst.

Med det sagt tycker jag det är fruktansvärt att folk mår så dåligt att de självskadar.
Citera
2025-01-06, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Började följa en tjej på TikTok för c,a 3 månader sen.
Hon har massa diagnoser, men låter ändå vettig när man lyssnar på henne.
Hon kan ha live på TikTok på kvällen och verka må bra.
Men sen gör hon ett ”självmordsförsök”, blir hämtad av polis och ambulans, hamnar på Södersjukhuset och sen psyk på st Göran.
Hon blir utskriven efter några dagar och återvänder hem och fortsätter med sina lives på TikTok.
På tre månader jag följt henne så har hon försökt, överdosera, hänga sig och hoppa från Västerbron, tror det är 8 självmordsförsök nu.

Hon svarar alltid på alla frågor hon får på sina livesändningar.
Men hon kan inte svara på vem som larmar polisen varje gång så att dom kommer och räddar henne..

Så jag undrar, vad vill egentligen den här tjejen, är det vanligt att folk håller på så här, hon får ju ingen ny behandling, utan allt bara upprepar sig om och om igen.
Hon verkar jättesnäll och smart, men blir lite sur på henne för hon belastar ju räddningstjänsten och sjukvården.

Min bästa vän tog livet av sig, det kom som en chock för alla, men han behövde inga självmordsförsök, vill man dö så är väl det lätt ordnat.

Har psykiatrin gett upp om dessa tjejer men spelar med och gör sitt jobb i väntan på att dom ska ”lyckas” nån gång?
Jag fattar att det är ett slags rop på hjälp, men ändå inte för det blir ju ingen skillnad 🤷🏻‍♂️

Såg att hon hade live inatt vid 03:00 vilket är ovanligt för henne, men hon verkade må bra.
Men nu har hon live från psyket där hon hamnade igen efter nattens självmordsförsök.

Hur ska man förstå dessa tjejer?

Svårt att hjälpa de här unga flickorna. Fullständigt uppochnervända. Fullständigt äter upp psykiatrin. De gör inga självmordsförsök när de har permission. Smugglar in saker på avdelningen och börjar skada sig där. Svartvit värld och delar upp människor därefter och fullständigt dränerar folk som backar dem. Internet är ett problem då de delar dessa bilder med likasinnade.

Den stora frågan är förstås hur man ska få den att uttrycka och hantera sina känslor på annat sätt än att skära sig. Det är ett arbete de själva måste göra. Man kan endast förändra sig själv och det kräver en vilja och arbete
Citera
2025-01-06, 16:18
Medlem
hitta något annat att kolla på .. kan tipsa om en snygg ortenbrud som heter sweditaliana på tiktok annars
Citera
2025-01-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Tyck synd om mig är ju en av två affärsmodeller för unga kvinnor. Den andra är att vara arg, aggressiv och snacka skit.
There is another... Bara fläktar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in