• 5
  • 6
Idag, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är väl en störning och inte en sjukdom?

Är dels en "tjejstörning" och dels drabbar den yngre. Vem har hört talas om en 70-årig man med EIPS?

Mycket tycks handla om mognad. Många tillfrisknar efter 30. Visst är störningen hemskt besvärande, men den är ju inte kronisk vad det verkar och man slipper hallucinationer och dylikt
Tillfriskna vet jag inte, tidigare brukade man säga att de med borderline "brann ut" efter 40års åldern och blev lugnare.

Men då har ju redan 25% dött av missbruk, våld eller sitter inlåsta på institutioner och 25% har dött av självmord.

Jag törs inte tänka på hur illa det är i ett land som Sverige där psykiatrin är enormt eftersatt.

Det är en allvarlig psykisk sjukdom/lidelse, men är samtidigt en personlighetsstörning.

Jag har sett flera Tillfriskna BETYDLIGT av mentaliseringsbaserad terapi och andra behandlingsformer som stärker förmågan att tänka och känna samtidigt.

Många människor som drabbats av EIPS (borderline) manipulerar spontant och undermedvetet som strategi för att hantera svåra känslor eller upplevda anvisningar - men det finns lika många eller mer människor med EIPS som inte alls gör det.

De svåraste och mest plågade patienter är EIPS, men det innebär inte att hela patientgruppen är det.

Till dig som är borderline och läser det här; det finns goda möjligheter att få det bättre- och bli helt symtomfri och frisk- men det bygger på att du själv tar ansvar för din sjukdom och söker hjälp.
Citera
Idag, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Tyck synd om mig är ju en av två affärsmodeller för unga kvinnor. Den andra är att vara arg, aggressiv och snacka skit.
Med Onlyfans som ett tredje alternativ.

Vad gäller självmordsförsök så är det i min erfarenhet dels det klassiska ropet på hjälp, man vill inte dö men mår så illa att man gör vad som helst för att nåt ska ske. Dels är det ”för att man inte har nåt bättre för sig” eller vet vad man egentligen vill och vill åt uppmärksamheten. Tillvägagångssätten och allvarsgraden skiljer sig åt mellan dessa skulle jag säga. Oavsett så är det sorgligt att man väljer (tvingas välja?) den vägen.

Källa: haft otaliga ärenden med otaliga psykisk ohälsa/suicid/suicidförsök sen cirka 15 år som polis. Pratar alltid mycket med dem för det verkar vara något som alla vill.
Citera
Idag, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trueblue73
Kan man få en liten hint om vem ni diskuterar 😊

Citat:
Ursprungligen postat av cherrybloom
Vad heter hennes konto på tiktok?

Citat:
Ursprungligen postat av Waldorfnisse
Vad heter hennes konto då? Svår att veta hur man ska tolka det utan att ha sett något själv. Låter fruktansvärt tragiskt, hoppas verkligen att hon kan få adekvat hjälp.

I och med att hon väljer att vara en offentlig person, är närmare 30 år och talar väldigt öppet själv om sitt mående tänker jag att det är okej att dela hennes profil här. Hon tycker om följare

Hennes namn är Amie Martin. Hennes TikTok URL:
https://www.tiktok.com/@amiemrtn
Citera
Idag, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extrapriset
Ingen aning men man måste väl acceptera att vuxna människor ska få lov att vilja avsluta sina liv och ge uttryck för det.

Det måste få vara en mänsklig rättighet att få lov att både vilja leva och dö. Vem är jag, du och vi att bestämma eller tolka in andra... Vi kan fråga och försöka hjälpa så bra vi kan men såklart inte mer.

Men att misslyckas med att dö en gång i veckan, det verkar efterblivet. Är ju bara stt köra ett säkert kort och exempelvis hoppa framför ett tåg eller hoppa ifrån en färja om man nu har bestämt sig.

Någon som vet vilka metoder hon använt?
Citera
Idag, 09:54
Medlem
Citat:
Men att misslyckas med att dö en gång i veckan, det verkar efterblivet. Är ju bara stt köra ett säkert kort och exempelvis hoppa framför ett tåg eller hoppa ifrån en färja om man nu har bestämt sig.

Hon säger att hon bland annat tagit överdos men verkar väldigt märkligt då Lergigan typ är det starkaste hon har hemma 😂
Men hon kanske tar hela burken av sina antidepp som hon för övrigt kallar stämningsstabiliserande 🙄 Hon verkar inte ha så bra koll på saker och ting 😬
Citera
Idag, 10:00
Medlem
Hon e live nu 🤦‍♀️
Citera
Idag, 10:49
Medlem
extraprisets avatar
Citat:

Hon... Vem är det? Motsvarande 10 kg RDX innanför jackan lede till säker och ögonblicklig död.

Lilla hjärnan innehåller 80% av alla synapser och receptorer men man kan överleva utan den. Medvetandet är enligt vetenskapen lokaliserat på andra ställen
Citera
Idag, 10:51
Medlem
Någon på liven frågar om hon inte istället borde hitta en daglig sysselsättning istället för att sitta på TikTok. Hon svarade med att hon inte ville sina svika sin tittar på TikTok och vill inte överge dom. För hon vet hur det känns att bli övergiven…
Finner inga ord till detta.. 🤦‍♀️
Citera
Idag, 12:02
Medlem
Du vet väl om att du är värdefull. Att du är viktig här och nu. Att du är älskad för din egen skull. För ingen annan är som du.
Citera
Idag, 12:05
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Började följa en tjej på TikTok för c,a 3 månader sen.
Hon har massa diagnoser, men låter ändå vettig när man lyssnar på henne.
Hon kan ha live på TikTok på kvällen och verka må bra.
Men sen gör hon ett ”självmordsförsök”, blir hämtad av polis och ambulans, hamnar på Södersjukhuset och sen psyk på st Göran.
Hon blir utskriven efter några dagar och återvänder hem och fortsätter med sina lives på TikTok.
På tre månader jag följt henne så har hon försökt, överdosera, hänga sig och hoppa från Västerbron, tror det är 8 självmordsförsök nu.

Hon svarar alltid på alla frågor hon får på sina livesändningar.
Men hon kan inte svara på vem som larmar polisen varje gång så att dom kommer och räddar henne..

Så jag undrar, vad vill egentligen den här tjejen, är det vanligt att folk håller på så här, hon får ju ingen ny behandling, utan allt bara upprepar sig om och om igen.
Hon verkar jättesnäll och smart, men blir lite sur på henne för hon belastar ju räddningstjänsten och sjukvården.

Min bästa vän tog livet av sig, det kom som en chock för alla, men han behövde inga självmordsförsök, vill man dö så är väl det lätt ordnat.

Har psykiatrin gett upp om dessa tjejer men spelar med och gör sitt jobb i väntan på att dom ska ”lyckas” nån gång?
Jag fattar att det är ett slags rop på hjälp, men ändå inte för det blir ju ingen skillnad 🤷🏻‍♂️

Såg att hon hade live inatt vid 03:00 vilket är ovanligt för henne, men hon verkade må bra.
Men nu har hon live från psyket där hon hamnade igen efter nattens självmordsförsök.

Hur ska man förstå dessa tjejer?
Det där låter som en klockren EIPS.

Tyvärr fösöker dessa personer med den störningen, att manipulera sin omgivning med sina "självmordsförsök".

(Nu är jag absolut ingen psykiatri-gary men jag har människor i min närhet som är verksamma inom psykiatri.)
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in