Citat:
Tillfriskna vet jag inte, tidigare brukade man säga att de med borderline "brann ut" efter 40års åldern och blev lugnare.Är väl en störning och inte en sjukdom?
Är dels en "tjejstörning" och dels drabbar den yngre. Vem har hört talas om en 70-årig man med EIPS?
Mycket tycks handla om mognad. Många tillfrisknar efter 30. Visst är störningen hemskt besvärande, men den är ju inte kronisk vad det verkar och man slipper hallucinationer och dylikt
Är dels en "tjejstörning" och dels drabbar den yngre. Vem har hört talas om en 70-årig man med EIPS?
Mycket tycks handla om mognad. Många tillfrisknar efter 30. Visst är störningen hemskt besvärande, men den är ju inte kronisk vad det verkar och man slipper hallucinationer och dylikt
Men då har ju redan 25% dött av missbruk, våld eller sitter inlåsta på institutioner och 25% har dött av självmord.
Jag törs inte tänka på hur illa det är i ett land som Sverige där psykiatrin är enormt eftersatt.
Det är en allvarlig psykisk sjukdom/lidelse, men är samtidigt en personlighetsstörning.
Jag har sett flera Tillfriskna BETYDLIGT av mentaliseringsbaserad terapi och andra behandlingsformer som stärker förmågan att tänka och känna samtidigt.
Många människor som drabbats av EIPS (borderline) manipulerar spontant och undermedvetet som strategi för att hantera svåra känslor eller upplevda anvisningar - men det finns lika många eller mer människor med EIPS som inte alls gör det.
De svåraste och mest plågade patienter är EIPS, men det innebär inte att hela patientgruppen är det.
Till dig som är borderline och läser det här; det finns goda möjligheter att få det bättre- och bli helt symtomfri och frisk- men det bygger på att du själv tar ansvar för din sjukdom och söker hjälp.