2025-01-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Javisst men vi sköljer för att inte få en massa skräp i filtret.
Ja. Problemet är att en skitig maskin inte diskar rent. Jag klagade på min i många år (hyresrätt) och hade hantverkare eller vad de kallas här som sa allt ifrån att maskinen var ok till att maskindiskmedlets skulle placeras diret i maskinen för att diskmaskinen inte ens löste upp den. Slutligen ifrågasatte jag om jag verkligen ska behöva diska rent disken för att maskinen ska klara av den då man återigen påpekade hur jag lägger in saker och även att jag kört kortidsprogram. Det hade jag gjort vid rengöring men sa det att om program inte duger för att användas, varför finns de då? Min gamla maskin klarade inte av min helt avsköljda disk.

Då när de bytte maskin så insåg de att det satt ett rejält stopp i maskinen. Jag hade då fått mina avlopp spolade 2-3 gånger. Klagat på återkommande stopp samt själv plockat isär alla rör och rengjort ordentligt (men aldrig plockat isär diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare).

Vad jag lärde mig av det är att jag gör helt rätt som sköljer av disken, då stoppen min lägenhet haft måste ha kommit från grannar och gamla hyresgäster även om man säger att stopp inte kan färdas uppåt.
Citera
2025-01-06, 20:41
Medlem
Har en Bosch 45cm bred diska maskin, en toppmodell till trots för sitt smala mått. Den har jag faktiskt aldrig behövt tömma eller rengöra filtret på i botten, trots nu 7 års användning. De få gånger jag lyft på filtret så har det aldrig varit nåt skit eller gegga i det. Det har bara varit några andra fasta saker som råkat hamna där, t ex tandpetare kvarglömda i nån kopp.

Kör nån rengöringsrunda nån gång ibland, men väldigt långt mellan gångerna, kanske 1-2 ggr i året som mest
Och maskinen är ser ut som ny inuti, och luktar inget konstigt heller. Och jag sköljer heler inte disken utan bara skrapar av det värsta.
Citera
2025-01-06, 21:32
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Att diskmaskinen behöver smuts för att fungera är en stor myt för att vi ska spara vatten. Självklart blir disken finare om den är sköljd innan man ställer in den.

Anledningen till att man inte ska skölja är inte att maskinen behöver smuts, men att man sköljer bort fettet som hindrar smutsen att „torka“ fast.
Det bästa är att torka bort de lösa resterna med ett papper (men inte skölja).
Citera
2025-01-06, 21:32
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Ja. Problemet är att en skitig maskin inte diskar rent. Jag klagade på min i många år (hyresrätt) och hade hantverkare eller vad de kallas här som sa allt ifrån att maskinen var ok till att maskindiskmedlets skulle placeras diret i maskinen för att diskmaskinen inte ens löste upp den. Slutligen ifrågasatte jag om jag verkligen ska behöva diska rent disken för att maskinen ska klara av den då man återigen påpekade hur jag lägger in saker och även att jag kört kortidsprogram. Det hade jag gjort vid rengöring men sa det att om program inte duger för att användas, varför finns de då? Min gamla maskin klarade inte av min helt avsköljda disk.

Då när de bytte maskin så insåg de att det satt ett rejält stopp i maskinen. Jag hade då fått mina avlopp spolade 2-3 gånger. Klagat på återkommande stopp samt själv plockat isär alla rör och rengjort ordentligt (men aldrig plockat isär diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare).

Vad jag lärde mig av det är att jag gör helt rätt som sköljer av disken, då stoppen min lägenhet haft måste ha kommit från grannar och gamla hyresgäster även om man säger att stopp inte kan färdas uppåt.

Hur har du tänkt att dina grannars fett och smuts skulle ha vandrat upp i ditt _tomma_ avloppsrör och sedan vidare i din diskmaskins_tomma_ avloppslang?

Stopp i din diskmaskin kommer från din disk och inget annat. Eller från en tidigare hyresgäst, men ett stopp i en avloppsslang märks eftersom du då har hela maskinen full med smutsigt vatten.

Sätter en peng på att det 98/100 gånger är ett smutsigt filter som är felet när disken inte blir ren. Folk tar bort resterna som ligger på silen, men struntar i filtret. Resterande gånger blir det inte rent för att folk laddar maskinen överfull med disk.
Citera
2025-01-06, 21:52
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du menar att alla diskmaskinstillverkarna ljuger?

"Brukar du skölja av disken innan du sätter in den i diskmaskinen? Ett tips är att sluta göra det, då resultatet faktiskt blir bättre om man inte sköljer bort maten först. Diskmaskinstillverkarna utvecklar och testar sina produkter med utgångspunkten att disken inte sköljs innan, och det krävs dessutom mer energi om man sköljer först. Det räcker helt enkelt med att skrapa bort matresterna."

https://www.electroluxhome.se/vitvar...m-comfortlift/

Min erfarenhet är att tillverkarna ljuger som in i helvete för att sälja. Alla gör det, det är en sorts kartellbildning kring detta för att visa att branchen minsann bryr sig om miljön.

Du behöver inte skölja av det, bara du startar maskinen inom 3 minuter från du ätit färdigt och sen kör tyngsta dyraste programmet och sen tvättar filtret noga varje gång.

Eller så sköljer du av grejorna när du ätit, låter dem stå valfri tid tills hela maskinen är full och sen kör du ett lättprogram som spar på miljön. (Behöver aldrig gnugga filtret med tandborst heller)
Citera
2025-01-06, 22:05
Medlem
StigAllans avatar
Nyttjare har antagligen inte läst bruksanvisningen alternativt inte begripit vad som står.

Man tar bort det som inte kletat fast och om behov finns så kör man en spolning i maskinen för att få bort det värsta om disken ska vänta, sen kan en fördisk vara motiverad som erfarenhet löser och till sist huvuddisk som brukar få rent det mesta.
Citera
2025-01-06, 22:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Min erfarenhet är att tillverkarna ljuger som in i helvete för att sälja. Alla gör det, det är en sorts kartellbildning kring detta för att visa att branchen minsann bryr sig om miljön.

Du behöver inte skölja av det, bara du startar maskinen inom 3 minuter från du ätit färdigt och sen kör tyngsta dyraste programmet och sen tvättar filtret noga varje gång.

Eller så sköljer du av grejorna när du ätit, låter dem stå valfri tid tills hela maskinen är full och sen kör du ett lättprogram som spar på miljön. (Behöver aldrig gnugga filtret med tandborst heller)

Tillverkarna av diskmaskinmedel säger samma sak, deras intresse är att sälja diskmedel.

Du kan lämna en stängd maskin fylld med avskrapade tallrikar i dagar och det kommer att bli rent ändå på maskinens eco-program, dessa går i regel länge och ger gott om tid att få loss det som fastnat. Din disk lär mögla innan den inte blir ren.
Program med högre temperatur behövs inte om det inte handlar om rejält smutsiga grytor och ugnsformar.

Mängden vatten som går åt att skölja av tallrikarna landar i ungefär samma mängd som att köra en full maskin skulle jag gissa på.

Att skölja av ett filter någon gång i månaden, kanske köra några sekunder disksvamp om det är envist fett som fastnat, är det så jobbigt?
Senast redigerad av OldFashioned 2025-01-06 kl. 22:16.
Citera
2025-01-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Hur har du tänkt att dina grannars fett och smuts skulle ha vandrat upp i ditt _tomma_ avloppsrör och sedan vidare i din diskmaskins_tomma_ avloppslang?

Stopp i din diskmaskin kommer från din disk och inget annat. Eller från en tidigare hyresgäst, men ett stopp i en avloppsslang märks eftersom du då har hela maskinen full med smutsigt vatten.

Sätter en peng på att det 98/100 gånger är ett smutsigt filter som är felet när disken inte blir ren. Folk tar bort resterna som ligger på silen, men struntar i filtret. Resterande gånger blir det inte rent för att folk laddar maskinen överfull med disk.
Jag skrev att jag alltid sköljt av disken helt.

Jag syftade på samtliga stopp då jag fick det spolats flera gånger.

Och nej jag hade aldrig diskmaskinen fylld av smutsigt vatten utan disken blev inte ren.

Om min disk är helt avsköljd och inte tvättsr bort kafferänder eller löser upp diskmedelstabletterna så är inte problemet mitt. Läser du inlägg innan du svarar? Satsa inte pengar utan börja läsa istället för att gissa hejvilt som om det är en lottorad du ska pricka in. Helt avsköljd disk i en alltid ren diskmaskin.

Jag är förövrigt ensam och diskar inte överbelamrade diskmaskiner.

Ingenting du svarade med stämmer och är inte innehållet i mitt inlägg heller. Ingenting kan falla ner i filtret när i ga matrester finns på disken. Det är totalt omöjligt
Senast redigerad av BestTransport 2025-01-06 kl. 22:23.
Citera
2025-01-06, 22:38
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Jag skrev att jag alltid sköljt av disken helt.

Jag syftade på samtliga stopp då jag fick det spolats flera gånger.

Och nej jag hade aldrig diskmaskinen fylld av smutsigt vatten utan disken blev inte ren.

Om min disk är helt avsköljd och inte tvättsr bort kafferänder eller löser upp diskmedelstabletterna så är inte problemet mitt. Läser du inlägg innan du svarar? Satsa inte pengar utan börja läsa istället för att gissa hejvilt som om det är en lottorad du ska pricka in. Helt avsköljd disk i en alltid ren diskmaskin.

Jag är förövrigt ensam och diskar inte överbelamrade diskmaskiner.

Ingenting du svarade med stämmer och är inte innehållet i mitt inlägg heller. Ingenting kan falla ner i filtret när i ga matrester finns på disken. Det är totalt omöjligt

Hör du inte själv hur du låter? Om din disktablett inte är upplöst så är ju maskinen för fan uppenbarligen trasig. Inte något stopp i något avlopp. Antingen tar den inte in vatten, eller så cirkulerar den inte vattnet. Eller så öppnar den inte luckan för diskmedel korrekt. Att en maskin är trasig betyder ingenting annat än att just den maskinen är trasig.
Vad var det för ”rejält stopp” som upptäcktes i din maskin när du bytte ut den? Och hur får du ihop det att ett stopp i din maskin innebär att du gör rätt?

Kalk och fett sätter sig i filtret. Om du har fettfria, rena, tallrikar varför använder du ens din diskmaskin?

Tror du själv att alla hundratals miljoner hushåll sitter med smutsig disk efter körning när vi inte sköljer av alla matrester?

Edit: och som avslutning så blir det gärna stopp i gamla avloppsrör, en anledning är att folk sköljer ner fett från matlagning i diskhon, gärna med kallt vatten i otillräcklig mängd.
Senast redigerad av OldFashioned 2025-01-06 kl. 22:46.
Citera
2025-01-06, 22:38
Medlem
Roffedyngiss avatar
Kör en rengöringstablett i diskmaskinen och en i tvättmaskinen den 1:a varje månad. Båda kostar 10kr på Dollarstore och ÖoB (Cleanosan). Passar på att rensa filter samtidigt.
Citera
2025-01-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Hör du inte själv hur du låter? Om din disktablett inte är upplöst så är ju maskinen för fan uppenbarligen trasig. Inte något stopp i något avlopp. Antingen tar den inte in vatten, eller så cirkulerar den inte vattnet. Eller så öppnar den inte luckan för diskmedel korrekt. Att en maskin är trasig betyder ingenting annat än att just den maskinen är trasig.
Vad var det för ”rejält stopp” som du upptäckte i din maskin när du bytte ut den?

Tror du själv att alla andra 5 miljoner svenska hushåll sitter med smutsig disk efter körning när vi inte sköljer av alla matrester?
Jag skrev att någon var här efter mina klagomål och undersökte diskmaskinen och sa åt mig att jag var tvungen att lägga tabletten i maskinen.

Om jag klagar i flera år på olika saker och man skickar människor som arbetar med vitvaror, är för helvetet problemet inte på mig. LÄS DET DU KOMMENTERAR

Det är så jobbigt med alla er som inte förstår vad som sägs men ändå fortsätter. Varför lägger ni inte ner och lär er läsa och annat istället?

Min maskin fungerade inte som den skulle. Jag lämnade klagomål på den och andra saker såsom stopp i avlopp omedelbart efter inflyttning. Hanteverkare (människor som arbetar med vitvaror) har varit i mitt hem och kontrollerat saker såsom diskmaskinen. De har dvs påstått emot mina klagomål, att maskinerna fungerar som de ska och bland annat inte sett problem med att diskmaskinsmedlet inte ens löses upp utan sagt att jag skulle sluta lägga det i facket istället.

I mitt inlägg står det även att de ifrågasatte att jag gjort rent maskinen och då använde 30 minuters program som om det är skälet till att maskinen inte diskade. Snabbprogram. Jag sa ifrån om att om program inte ska göra rent, så borde de inte finnas. Nu hade jag enbart använt programmet för att jag kört en rengöringsprodukt i maskinen men snabbprogram ska definitivtgöra rent disken. Jag ifrågasatte även om jag var tvungen att diska rent disken eftersom jag sköljer så noga att det endast är lätt rengöring och tork jag har diskmaskinen för.

Gör dig inte lustig när resten av Sverige som klarar av att läsa inte pratar goja som respons.

Jag vet inte vad för rejäla stopp det var men uppenbarligen i slangen eftersom den nya diskmaskinen diskar rent utan problem.

Jag anmälde omigen stopp i avloppen efter inflytt och fick mina rör spoalde av professionella människor med tankbil på gården för att spola stammarna minst två gånger. Dumma människa.
Senast redigerad av BestTransport 2025-01-06 kl. 22:54.
Citera
2025-01-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du menar att alla diskmaskinstillverkarna ljuger?

"Brukar du skölja av disken innan du sätter in den i diskmaskinen? Ett tips är att sluta göra det, då resultatet faktiskt blir bättre om man inte sköljer bort maten först. Diskmaskinstillverkarna utvecklar och testar sina produkter med utgångspunkten att disken inte sköljs innan, och det krävs dessutom mer energi om man sköljer först. Det räcker helt enkelt med att skrapa bort matresterna."

https://www.electroluxhome.se/vitvar...m-comfortlift/

Naturligtvis så blir det enklare för maskinen om du har sköljt av disken lite innan. Det är inte ett måste, men det blir såklart mindre jobb för maskinen.
Den håller längre, kläggar igen mer sällan, behöver mindre rengöring, osv.

Helt sjukt att folk inte verkar förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in