• 1
  • 2
2025-01-06, 18:57
Medlem
Hej ! Jag är inte så känslig men jag har ju en till här hemma. Hon brukar med jämna mellanrum klaga på
att jag inte kört något rengöringsmedel i diskmaskinen. Själv tycker jag att det ät dyrt med 30:- för två rengöringar. Idag provade jag att ha i några cl. Domestos som är både desinficerande och löser kalk och länge varit ypperligt i badrummet. Det finns säkert lika bra andra märken. I alla fall blev det så rent man kan begära och fick godkänt av chefen. Kostnad 0 .50 kr.
Citera
2025-01-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Hej ! Jag är inte så känslig men jag har ju en till här hemma. Hon brukar med jämna mellanrum klaga på
att jag inte kört något rengöringsmedel i diskmaskinen. Själv tycker jag att det ät dyrt med 30:- för två rengöringar. Idag provade jag att ha i några cl. Domestos som är både desinficerande och löser kalk och länge varit ypperligt i badrummet. Det finns säkert lika bra andra märken. I alla fall blev det så rent man kan begära och fick godkänt av chefen. Kostnad 0 .50 kr.
Men hur blir det ens skillnad? Jag kör någon gång om året endast för att diskmaskin och tvättmaskin ska hålla längre. Ser knappast något i jämförelse med före och efter.

Har ni provat att skölja av disken innan den åker in i diskmaskinen?
Citera
2025-01-06, 19:02
Medlem
Den är alltid sköljd.
Citera
2025-01-06, 19:11
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
Men hur blir det ens skillnad? Jag kör någon gång om året endast för att diskmaskin och tvättmaskin ska hålla längre. Ser knappast något i jämförelse med före och efter.

Har ni provat att skölja av disken innan den åker in i diskmaskinen?

Citat:
Den är alltid sköljd.
Att skölja disken tar bort poängen med att köra i maskin.
https://viivilla.se/kok/vitvaror/4-s...-diskmaskinen/
Citera
2025-01-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Att skölja disken tar bort poängen med att köra i maskin.
https://viivilla.se/kok/vitvaror/4-s...-diskmaskinen/
För min del handlar det om att slippa de andra momenten. Skrubba och skölja av.
Citera
2025-01-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BestTransport
För min del handlar det om att slippa de andra momenten. Skrubba och skölja av.
Javisst men vi sköljer för att inte få en massa skräp i filtret.
Citera
2025-01-06, 19:22
Medlem
Om du tycker att rengöring är dyr, vad tycker du då att en ny diskmaskin är? Hur ofta kör du rengöring? Har du läst manualen för diskmaskinen, hur man ska diska och underhålla den? Vilken värme diskar ni i?
Citera
2025-01-06, 19:29
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Javisst men vi sköljer för att inte få en massa skräp i filtret.

Du fick ju förklarat för dig att poängen med diskmaskin försvinner om du ställer in "ren" disk.
Diskmaskinen behöver smuts för att vara effektiv.
Hur jobbigt är det egentligen att rengöra filtret i botten på diskmaskinen?
Citera
2025-01-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Du fick ju förklarat för dig att poängen med diskmaskin försvinner om du ställer in "ren" disk.
Diskmaskinen behöver smuts för att vara effektiv.
Hur jobbigt är det egentligen att rengöra filtret i botten på diskmaskinen?
Att diskmaskinen behöver smuts för att fungera är en stor myt för att vi ska spara vatten. Självklart blir disken finare om den är sköljd innan man ställer in den.
Citera
2025-01-06, 19:51
Medlem
Det är härligt med alla trevliga och positiva svar. Jag har alltid vårdat och varit rädd om alla maskiner
som hushållsmaskiner ,bilar, båtar och vad som helst. Jag ville bara dela med mig om ett tips för diskmaskinen i en positiv anda. Såklart har jag även läst instruktionsböckerna men ibland går det att tänka lite själv också.
Citera
2025-01-06, 19:53
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Att diskmaskinen behöver smuts för att fungera är en stor myt för att vi ska spara vatten. Självklart blir disken finare om den är sköljd innan man ställer in den.

Du menar att alla diskmaskinstillverkarna ljuger?

"Brukar du skölja av disken innan du sätter in den i diskmaskinen? Ett tips är att sluta göra det, då resultatet faktiskt blir bättre om man inte sköljer bort maten först. Diskmaskinstillverkarna utvecklar och testar sina produkter med utgångspunkten att disken inte sköljs innan, och det krävs dessutom mer energi om man sköljer först. Det räcker helt enkelt med att skrapa bort matresterna."

https://www.electroluxhome.se/vitvar...m-comfortlift/
Citera
2025-01-06, 20:12
Medlem
Citat:

Man häller upp en kopp ättiksprit och ställer den i övre korgen, kör maskinen på normalt program och vips är alla bakterier och svampar döda, kalken borta och eventuell dålig lukt väck. Betydligt bättre för rör, inredning och packningar än ditt frätande badrumsmedel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in